Gå til innhold
Arkivverket

[#8259] Adopsjonsattest.


Gjest Cathrine Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Nordbø

Jeg lurte på om adopsjonsattester bli oppbevart hos dere. Grunnen til det er at min avdøde far var adoptert, og jeg ønsker å spore opp min biologiske familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adopsjonssaker er etter forskrift sperret i 100 år. Etter gjeldende lov kan den adopterte selv få ut opplysninger, men må få disse fra det fylkesmannsembetet eller det departementet som ordnet adopsjonen. Men adopsjoner fra før 1936, og 'svake adopsjoner' fra tiden etter, medførte ikke at opplysninger om biologiske foreldre ble sperret/fjernet, og da skulle man kunne finne opplysningene om biologiske foreldre uten å måtte gå gjennom adopsjonspapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Nordbø

Hei, Yngve.Tusen takk for raskt svar. Det satt jeg virkelig stor pris på.Min far ble adoptert i 1942, fordi hans biologiske far var tysk. Hans adoptivmor arbeidet ved det sykehuset han ble født. Vil denne grunnen klassifiseres som svak adopsjon?Min far klarte i sin tid å spore opp sin mor, men ville av personlige grunner ikke ha kontakt med henne. Han var visstnok nær ved å finne sin tyske far. Han ønsket kontakt med ham, da han sannsynligvis ikke var klar over at han hadde en sønn i Norge.Mitt ønske om å finne min bilogiske familie kommer av at min far aldri fikk gjennomført dette, da han gikk bort under FN tjeneste i Libanon 7.4.86.Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre? Jeg har vel også krav på å vite hvem min familie er, og hvor opphavet til min identitet ligger?Av respekt for min far vil jeg bare søke opp min biologiske bestefar. Han har jo også krav på å vite at han har familie her.Det er ikke for å være til bryderi for deg, men jeg hadde satt stor pris på en tilbakemelding.MVH Cathrine Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg regner med at det vil være mulig å finne svar på spørsmålene dine. Men det beste ville kanskje være om du tok deg en tur til Årstadveien 22?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Nordbø

Hei, igjen.Tusen takk for svar. Da skal jeg ta meg en tur dit.Takk for hjelpen.MVH Cathrine Nordbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Nordbø

Hei, igjen Yngve.Problemer i sikte her. Jeg sendte en søknad etter vår prat, svaret fikk jeg i dag, per mail. NEI! I følge paragraf 13 fikk jeg visst ikke lov til å få vite noen ting som helst. Det var en konsulent som hadde svart dette.Hva gjør jeg nå da?Fikk opplysninger av min mor om at min far faktisk hadde truffet sin far. De var visstnok klin lik hverandre. Tror det var tilfeldig at de møttes, når min far var i Tyskland på utenriksfart. Min far fikk et bilde av han, men det har blitt borte :(Du hadde rett med hensyn til at han hadde blitt sendt til østfronten i sin tid. Utrolig nok kom han fra det med livet i behold!Vil du at jeg skal komme opp til arkivet en tur, eller kan du publisere et svar her?En ting er sikkert: Jeg kommer til å søke Kongen om lov, hvis jeg må! :)Mange hilsener fra Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Forunderlig - men det forundrer meg ikke. Politikere kan vedta de merkligste ting. OG at saksbehandlere kan være de mest maktsyke småkonger turde vel være en kjenssgjerning.Unnskyld at en utenforstående blander seg inn. Men den adoptertes lovlige arvinger må da ARVE retten til å få vite - alt annet er jo arvelig?Hva sier arveloven? Er det lov å frata noen ens arv?Og hva sier adopsjonsbestemmelsene? Hva er lovens INTENSJON?Hvis dette nå skulle være så firkantet som det høres ut - ring og skriv til 'din(e) politiker(e)' og få vedkommende til å gå inn for å forandre loven(e).IKKE GI DEG !!! Og LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.S.Et inlegg i Brukerforum kan kanskje skaffe deg råd/veiledning fra en slektsforskende advokat eller annen lovkyndig?Det må da være flere enn jeg som finner din situasjon uhyrlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lov om adopsjon 28. februar 1986 § 12: 'Adoptivforeldre skal så snart som tilrådelig fortelle adoptivbarnet at det er adoptert. Fra barnet er 18 år har det krav på å få opplyst fra departementet hvem de opprinnelige foreldre er.'Rettigheter som en person har, vil normalt overtas av dem som står i vedkommendes sted ('arvingene'), om personen dør. Det er mulig det er rettspraksis for det motsatte i saker etter adopsjonslovens 12.Din søknad må være behandlet etter reglene i forvaltningsloven. Det foreligger et enkeltvedtak, og du skal følgelig sammen med vedtaket være informert om klageadgang (forvaltningslovens § 28), klagefrist, og om hvor en slik klage skal sendes. Er ikke disse reglene overholdt, bør du ta ny kontakt med saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Nordbø

Først og fremst, tusen takk for alle svar. Det setter jeg stor pris på. I vedtaket var det IKKE gitt noen opplysninger om klagegang. Jeg skal ta umiddelbar kontakt med saksbehandler. Jeg vil komme tilbake med mer etter jeg har fått nytt svar.Igjen tusen takk.MVH Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

.... Dette enkeltvedtaket /avslaget du fikk skal helst være skriftelig, det skal i alle tilfelle begrunnes og det skal spesifikt vises til vedkommende paragraf/bestemmelse som hjemler avslaget; og det skal inneholde konkrete opplysninger om hvor- og hvordan du skal klage, klagefrister etc.; jamfør Forvaltningsloven.Hvis ikke særlige hensyn taler imot det (hensyn til rikets sikkerhet, statshemmeligheter osv.) så har du rett på innsyn i sakens dokumenter.Et enkeltvedtak som er fattet på feil/sviktende grunnlag (saksbehandlingsfeil) kan og/eller bør derfor erstattes av et nytt, korrekt vedtak.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Cathrine Nordbø

Ja, i dag ringte jeg til fylkesmannen. Brev er underveis, men det er et avslag. Jeg hadde visstnok ingen arverett sånn helt uten videre heller. Jeg kunne klage til en eller annen instans. Barne og ungoms...ett eller annet.. Masse jalla.Tenker å ringe det nummeret jeg fikk når jeg var på besøk i arkivet her i Bergen i morgen og høre hva jeg kan gjøre videre. Noen andre tips?Kommer tilbake med mer, når brevet er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Nordbø

Må klage på avgjørelsen til SUAK. Hvordan gjør man det? Det nummeret jeg fikk av deg Yngve, stemte ikke! Det er visst ikke i bruk. Kan noen hjelpe?MVH Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Mary Ann T Eide

Hei!Jeg lurte på hvordan det gikk i din sak??? Vi leter selv etter en mann født og døpt i Stavanger og som ble adoptert bort som liten Han er født 31.05.1937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayBritt Widén

Hei Kan du sende meg et mail på adressen :mai-wi@hotmail.com.Jeg må 'prate med deg'. Hilsen MayBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayBritt Widén

Hei Catrine Jeg glemde å skrive at det var deg jeg ville snakke med så om du er snill og mailer til meg. Hilsen MayBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayBritt Widén

Hei Catrine Kan du väre snill å sende et nytt mail da ditt forsvant i löse luften Hilsen MayBritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.