Gå til innhold
Arkivverket

[#8263] O.M.Evensen, Bergen ca. 1883 til 1888


Gjest Liv Synnøve Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Dette er min oldefar som bodde i Bergen noen år. Han fikk to barn i disse årene, og da første barn døpes i 1884 har han tittel 'possementmager' og bor i Smaamarkev.13 og 15. Ved neste barn født i 1886 er han 'posementmagersvend' og bosted er 8-46. Er det noen mulighet å finne ut hvor han arbeidet og om han evt. tok svennebrev. Lurer også på om bostedet er det samme eller om de flyttet. Alle opplysninger om årene i Bergen mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Adressen 8-46 er Lille Markevei 13. Du finner oversikt over overgang fra rode til gatenavn i Bergen under kommune/pgj på kjeldetidspunktet nederst til høyre på denne siden - gå inn under Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forøvrig: Possementarbeid er trådarbeid som f.eks border, snorer, lisser, frynser eller dusker som er omspunnet med silke eller ull. Håndverket kom til Norge på begynnelsen av 1600- tallet og hadde sin blomstring fram mot år 1900. I dag finnes bare noen få possementmakere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Takk for adressen. Har noen mulighet for å finne ut hvor han arbeidet i Bergen. Han hadde senere både verksted og forretning i Oslo i følge min mor. Jeg er så heldig å ha arvet hans datters svennearbeide (iflg. min mor),og også noen andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.