Gå til innhold
Arkivverket

[#8274] Lars Heljesen Aarhus, Voss - dobbeltgjenger


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå går det i ball for meg!Jeg jakter på foreldrene til Guri Larsdtr. Leivestad (Hosanger) f. 1762. De skal være Lars Helgesen og Synneva Haldorsdtr., et par jeg finner gift i Evanger/Voss 20.6.1748. Lars fra Aarhus, Synneva fra Horvei.Når Lars gifter seg opp igjen med Brite Sjursdtr. Horvei i 1767, også Evanger/Voss, kalles han Leivestad.Men, samtidig har vi navnebroren Lars Helgesen Aarhus (1713-1806) som gifter seg ikke mindre enn fire ganger, og er enkemann på Aarhus i 1801.En av disse (eller begge?) Larsene mener jeg er sønn av Helge Gullichsen Aldalen (1691-1750) og Kari Tormodsdtr. Kolle (1688-1730), men hvilken? Og hvem er far til den andre?Jeg er takknemlig om noen kan bistå med å løse floken!? Et opplsag i bygdeboka hadde kanskje gjort susen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Heidi! Begge disse Lars`ene er sønner av Helge Gulleiksen Aldalen (ca. 1691-1750) og kona Kari Tormodsdatter Bjørgås (ca. 1678-1769). Hun var enke etter Lars Pedersen Århus (ca. 1677-skifte 1708). Giftet seg opp igjen i 1710 med Helge. Lars d.e.f.1713 og Lars d.y. f.1722-1783. Sistnevnte var gift med enka Synneve Haldorsdatter Horvei f. 1720-1766. Opplysningene er tatt fra Evangerboken. Guri var datter av disse og hun var ifølge Alenfitboka f. 1763. Håper dette var til hjelp. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.