Gå til innhold
Arkivverket

[#8278] Niels Christians./Bergitta Marg. Johsdtr. g. 1791


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Møllerdreng Niels Christiansen gifter seg med Bergitta Margaretha Johannisd. 27.3.1791 i Korskirken.I 1801 tellingen for Bergen landdistrikt er Niels i sitt 39. år og pakter i Sandviken (1. rode - gård 5 i Bergens syndre amt, som vel ikke tilsvarer 1. rode i Bergen - det er jo på Nordnes). Bergitta er da to år yngre.Hvilken 'Sandviken-gård' er dette?Jeg har ikke funnet disse døpt i Bergen, og undrer meg på om de kan være fra Hosanger? Deres datter Anne Marie f. 1802 blir gift på Søre Leivestad i 1820.Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Eikås,

I Alenfit II skrives det om Anna Maria Hopland, f.1802, g.1820 med Eirik Larsson Søre Leivestad, d. 1886: Ho var fødd i Bergen og var truleg sonedatter til Kristian Nilsson Valle og Hopland. Ho vart konfirmert frå Hopland i 1817. Ved gm vart det sagt at faren var Nils Christansen; og Kristian hadde ein son Nils f. 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Takk for tipset! Jeg har vært bortreist, og ikke sett denne før nå. Skal sjekke dette nærmere!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kristian Nilsen Valle, født Seim (1722-1790) gift 2. gang 1758 med Anna Hemmingsdatter Odrås (1725-1778). En av deres sønner het Nils. I skiftet etter faren Kristian 1790 får vi vite at sønnen Nils tjente i Bergen. Dessuten får Nils en datter ved navn Anna, noe som skulle tilsi at hun var oppkalt etter farmor.Konklusjonen blir da at sannsynligheten for at dette er samme person som blir gift i Bergen er meget stor. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Behjelpelig som alltid, Kenneth! Takk igjen!Jeg skal sjekke døpte og se hva jeg kommer fram til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.