Gå til innhold
Arkivverket

[#8281] Hvor er de originale emigrantlistene?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Karen Larssen reiste den 26.6.1884 fra Trondheim med Stjernelinjens båt, Damskipet Hero, med billetten betalt i Amerika, til Hudson, Wisconsin. Vet du/dere om en plass å henvende seg for å finne disse agentene, det vil si papirer på, hvor de enkelte gikk i land? Hvor kan jeg henvende meg for å få vite hva som står i de originale emigrantlistene? mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det som står i dei originale emigrantlistene står også hos oss. I følgje Solem, Swiggum & Austheim Ship index gjekk Hero frå Trondheim, Kristiansund og Ålesund til Hull i England. Derifrå gjekk nok ferda vidare med tog til Liverpool, før ho reiste vidare med White Star Line(?) til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for svaret! Men betyr det at man ikke kan finne ut av hvem som betalte billetten, selv om man henvender seg til Statsarkivet? Kan man heller ikke henvende seg til et eller annet kontor i USA for å finne det ut? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Noko kontor finst nok ikkje. Det er vel rimeleg å tru at rederia hadde lister som viste kven som betalte biletten. Men om arkiva deirea finst og om det er råd å få tilgang til dei, veit eg ingenting om, men tvilar på om det let seg gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.