Gå til innhold
Arkivverket

[#8283] Hvor er disse folkene i 1801?


Gjest Robert Chr. H. Skogly
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Forsøker meg med denne litt 'kryptiske' tittelen i håp om litt 'dugnadshjelp' for å finne en familie i ft. 1801. Det beste er selvsagt om det finnes noen 'der ute' som kjenner til slekten...Jan Ludvigsen er 32 år gml. da han gifter seg med enken Helene Pedersdtr. (35 år) i Aker i 1827. Han burde således være å finne i ft. 1801 (ca. 5-6 år gl.). Jeg antar at han er sønn av Ludvig Jansen og Anne Christophersdtr. Imidlertid finner jeg hverken Jan eller hans foreldre (?) i 1801.Uavhengig av Jan vet jeg at Ludvig Jansen får en sønn ved navn Ole i Bærum (ved et av jernverkene) i begynnelsen av 1806.Navnene Jan og Ludvig er ikke spesielt utbredte på denne tiden. En skulle kanskje tro at Ludvig Jansen m/familie var bosatt i utlandet i 1801, men Jan Ludvigsen skal etter sigende være født 24.7.1795 (dåp?) i vestre Bærum (Asker prgj.); derfor antar jeg også at fam. bodde i Norge i 1801.Håper noen kan komme med noen verdifulle innspill. Mvh. RC ( rc@heimr.net )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Jeg har selvsagt tenkt på muligheten av at familien var bosatt ved Nes jernverk i Holt prestegjeld i 1801, iom. at de var jernverksfolk i Bærum (Asker prgj.) senere. Har noen erfaringer med kilder som belyser befolkningen ved Nes jernverk omkring 1800? (Ft.materialet fra dette prgj. er som kjent ikke bevart). Kan kirkebøkene fra Holt gi noen svar?RC ( rc@heimr.net )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg fant dei ikkje i FT1801. Men på mormonersida Familysearch var det noe (som du kanskje hadde frå før):Ludvig JANSEN Marriage(s): Spouse: Anne CHRISTOPHERSDR Marriage: 11 Oct 1787 Asker, Akershus, NorwayJan LUDWIGSEN Birth: 24 Jul 1795 West Beerum, Norway Father: Ludwig JANSEN Mother: Anne KRISTOFFERSEN JANSENKristoffer LUDWIGSEN Birth: 15 Jan 1806 West Beerum, Norway Father: Ludwig JANSEN Mother: Anne KRISTOFFERSEN JANSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Takk for tilbakemeldingen, Storaker. Ja, disse opplysningene har jeg. Imidlertid stemmer ikke dataene for sønnen Kristoffer fra VRIS med dem fra kirkeboken: han ble _døpt_ Ole Xstopher [Christopher] 15.1.1806, og gikk senere under navnet Ole Ludvigsen. Mye tyder altså på forbindelser til Bærum (Asker prgj.) I 1865 bor en Ener Ludvigsen i Eide i Slemdal prgj. Han er 68 år gml., og skal også være f. i Asker. Heller ikke denne finner jeg i 1801. Han er muligens (også) en sønn av Ludvig Jansen? Videre er det en Kristian Ludvigsen (f. i Asker) på Bø (Pålebak) i Røyken i 1865. Han var da i sitt 64. år, men er ikke å finne i Askers kirkebøker. Kan dette også være en sønn av d.s. Ludvig? Dersom disse også er sønner, kan det virke som om familien har vært bosatt en tid utenfor Asker prestegjeld, kanskje i Holt? Mvh. RC ( rc@heimr.net )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.