Gå til innhold
Arkivverket

[#8286] Døde i Laksevåg


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg har skrevet et innlegg i brukarforum som skulle vært plassert i Arkivforum.Det gjelder innlegg 8251. Døde i Laksevåg. Er det mulig å få vite om disse to personene jeg skriver om er identiske?Og er det mulig å få vite hva som står i dødsmeldingen til skifteretten om hvem som er nærmeste pårørende og om denne Anna etterlot seg noen barn?Eller er den sperret for innsyn når det gjelder år 1919.Jeg tror jeg har funnet min mormors halvsøster, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, du plasserte innlegget ditt i Arkivforum. Men slik det opphavelege innlegget var utforma, høyrte det etter mitt syn heime i brukarforumet og eg flytta det over. I dette innlegget er ikkje det første spørsmål rimeleg å stilla til arkivaren, og det var det som var spørsmålet i det førre innlegget. Dei neste spørsmåla vil nok ein arkivar svara deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmèr Savjord

Da stiller jeg spørsmålet til arkivet ,og håper jeg gjør det rett denne gangen. Er det mulig å få vite hva som står i dødsmeldingen til skifteretten? Det gjelder nr. 1089- 19- Anna Olsen død 30.05.1919 -Født 29.09.1886 Fødested: Holmedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står dessverre 'Intet efterlatt', og med det var skifteretten ikke opptatt av å finne arvinger. Ellers står det at hun var 'Tjenestepike', holdt til i Nygaardsvik, at hun var født 29. september 1886 i Holmedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hvis slektninger er ikke nevnet i doedsmeldingen: Det betyr ikke at en var ugift eller barneloes, eller at etterslekten er doed? Det kan ogsaa bare betyr at arven var ubetydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom det ikke var tilstrekkelig med midler i boet til å dekke skiftekostnadene, ville skifteretten ikke sette i gang skiftebehandling, og som regel ville de heller ikke anstrenge seg for å kartlegge arvingene, i hvert fall om disse var fraværende. Her går jeg ut i fra at arvingene ville ha vært søsken, og om foreldrene var i live disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden jeg har engasjert meg litt i E. Savjords søken etter sin mormors halvsøster, Anna - og ser nå at det, grunnet manglende skifte, ikke kan fastslåes om den Anna som døde på Nygaard er den hun søker. Det gjelder jo her, som du nærmest nevner, Nedrebø, å få knyttet Anna til foreldrenes og/eller søskenes navn. I den forb. vil jeg spørre deg om du mener det kan være noe å 'hente', som en kanskje siste mulighet, hos lensmannen i Laksevåg? Og sto der ingenting om hvem som anmeldte dødsfallet?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.