Gå til innhold
Arkivverket

[#8289] Jens Johnsen og Maren Olsdatter - Aust-Agder


Gjest Knut Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johnsen

Jeg har problemer med å finne eksakte opplysninger om mine oldeforeldre. Ved folketellingen i 1900 bor de på Nøstodden i Strømsgodset sogn i Skoger i Vestfold, og oppgir: Jens Johnsen f. 1855 i Dybvaag, Nedenes (Aust-Agder). Maren Olsen f. 1857 i Gjerrestad, Nedenes. BAPTISTJeg har hverken funnet ut av når eller hvor de giftet seg, eller dåpen for disse. At hun er baptist gjør vel ikke saken enklere... De 2 eldste barna oppgis å være født i Dybvaag i 1881 og 1882.Kan noen hjelpe? mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg antar at du har sjekket kirkebøker, så det du kan begynne med er å undersøke om hvilke baptistmenigeheter som er aktuelle, og om hvor deres kirkebøker befinner seg. Jens finner du førøvrig på Salterø i Dybvaag[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60915.wc2&variabel=0&postnr=1043&fulle=true&spraak=n>LenkeDet er to Maren født i Gjerstadpå denne tida, den ene 7 årLenkeDen andre 11 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

Jeg har brukt den angitte oppføringen av Jens i 1865, og har dermed foreldrene. Når det gjelder Maren, bør hun være ca. 7 år i 1865, og jeg har derfor gått ut fra at hennes foreldre kan utledes av denne.Jeg har ikke lykkes i å finne hverken dåp eller giftemål for disse 2 i de kirkebøkene jeg har lett i, men det kan være jeg har lett for dårlig.Det er sannsynlig at han er døpt i Søndeled i 1855, og hun i en baptistmenighet i nærheten av Gjerstad (ca 1859). De gifter seg sannsynlig i Dybvåg, kanskje dette også i en baptistmenighet (ca 1880). Har noen tilgang på kirkebøkene eller viten om baptistmenighetene i området?mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Hei! Jeg kan ikke la noen muligheter eller spor ligge urørt; Her er det altså kombinasjonen av Olsen/Olsdtr., Aust-Agder og baptist som gjør at jeg nok en gang forsøker å finne noen som har kjennskap til Bendix Olsen, som sammen med sin kone Lovisa iallefall en periode bodde i Arendalsdistriktet, før de emigrerte til USA etter århundreskiftet.Er det noen som helst forbindelse her med dine Olsen-baptister? Ta gjerne kontakt direkte; stein-henriksen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.