Gå til innhold
Arkivverket

[#8295] Røldal og Etne


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei godtfolk! For en amerikansk dame trenger jeg vestlands-hjelp. I 1865 finner vi denne familien: Bosatt i Rode 7, Stavanger Sivert Sivertsen Huusfader logerer g Tømmermd 1829 Fjældberg Prgj. Marthe Thorsen hans Kone g 1836 Vigedal Prgj. Serine Sivertsdatter deres Datter ug 1856 Etne Ole Johan Sivertsd.!! deres Søn ug 1860 StavangerSerine Sivertsdatter emigrerte til USA. (jeg har ikke funnet hennes emigrasjon)Spørsmål 1: kan Sivert Sivertsen være Sjur Sjursen?Siur SIURSEN Sex: M Event(s): Birth: 04 Jun 1829 Place: Christening: 14 Jun 1829 Place: Fjelberg, Hordaland, Norway Parents: Father: Siur ABRAHAMSEN Mother: Sigri OLSDRSerine Sivertsdatter ble gift med Mons Gunnersen fra Odland i Røldal: Odland 1865sanns. gift etter emigrasjon.(Serine og Mons fikk bl.a. sønnen Georg Odland i Iowa 3. Oktober 1887)er det noen som kjenner familien til Serena? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Med fare for å komme på feil spor. I Etnesogs V s. 134 under Skjold står det Tore Torsson Litledalen (1798-1872) og Mari Johannesdtr. Skjold (1807- ) utfl. til Amerika 1875. Dei fekk 10 barn. Den eldste er Marta, ho får 3 born med 3 forskjellige menn. Den yngste er Serine f.1855 utfl. kr. 1856. Faren var Sjur Sjursen Flokatveit f.kr. 1809. Marta Toresdtr. Skjold (1826-1901) var ugift og vart buande på nabogarden Øyno. Sjur S. kan eg ikkje finna under Flokatveit (som også er ein nabogard). Kanskje han var i teneste der og 1809 er skrivefeil for 1829? Mora og minst 3 av syskena til Marta T. for til Amerika.Dette er kanskje heilt på ville vegar, men det er i alle fall den einaste Serine S. eg kan finna i Etnesoga. Då ho er ”uekte” fødd og utflytt i 1856 ville eg nett nemna det. Det skulle vel helst ha stått hans datter? Røldal er ikkje så langt i frå der heller. (Vikedal og Fjellberg er heller ikkje så langt der i frå). Har dessverre ikkje bøkene for Røldal, men kan kanskje få låna dei.Helsing Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Sjur blir til Sivert ? Ja, det kan se slik ut. I kirkeboken for Fjelberg p.g.(avskrift) er en Sjur Sjursen registrert som født 4.6.1829 døpt 14.6.1829.Foreldre :Sjur Abrahamson og Sygni Olsdatter husmannsfolk på Kolbeinshaug.I -Ølen 2 Gardar og ætter- er Sjur Sjurson f. 1829 nevnt gift 1857 med en Martha Thorsdatter Steinsland f. 1836 fra Vikedal.Det er ikke nevnt hvor Sjur og Martha ble av. Jeg ser i -Ølen 2- at 2 av Sjur sine onkler flyttet til Stavanger.Det finnes ikke bygdebok for Vikedal p.g.Men jeg kikket i kirkeboken for Vikedal ,Sandeid sokn (avskrift).Der er det en Martha Thorsdatter Stensland 24 år nevnt utflyttet 20.3.1857 til Aalund (Ølen)* .Kolbeinshaug lå i Aalund sokn under Fjelberg.Jeg finner ikke Sjur og Martha gift i Vikedal p.g.(1855-58).Denne Martha Thorsdatter Stensland er mest sannsynlig den Martha som blir døpt 14.1.1833 i Vikedal p.g. Sandeid sokn.Foreldre Thor Hedlesen og Martha Godtskalksdatter Stensland.Den eneste Martha Thorsdatter jeg fant f. 1836 i Sandeid sokn, Vikedal p.g. er født på garden Stolpe av foreldre:Thor Jørgensen og Brita Osmundsdatter.Stolpe og Stensland ligger ikke langt fra hverandre (ca. 1km).Her blir det jo litt motstridende opplysninger ang. Martha Thorsdatter (MT) f. 1836 (Se ft.1865 og Ølen 2 ) mot den MT 24 år som er nevnt utflyttet til -Aalund- i 1857 .(f.1833).Jeg kan ikke ut fra disse opplysningen si hvilken Martha som er gift med Sjur Sjursen Kolbeinshaug.I utgangspunktet skulle en anta at det er MT Stensland f. 1833 som blir gift med Sjur.Jeg vil også anta at når forfatteren av Ølen 2 nevner Martha Thorsdatter med gardsnavn Stensland, er det fordi hun er født der.Jeg fant forøvrig ingen andre -Martha Thorsdatter -døpt i årene 1833-40, foruten en helsøster til MT f. 1833. Hun var døpt i 1840.Jeg kan kikke litt i den neste bolken av kb for Fjelberg, dersom du ikke får flere flere opplysninger.I tillegg finnes det et utkast til bb for Vikedal som kanskje kan gi oss noen flere opplysninger .Men dette har jeg desverre ikke anledning til før på neste tirsdag.Kilder :Ølen 2, Gardar og Ætter av Anders Haugland.Kirkebok for Vikedal p.g.1851-65 avskrift ved Nils Dybdal-Holthe. Kirkebok for Vikedal 1737-1850 avskrift ved J.Odland.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

God morgen, gutter! Dere er noen ordentlige engler! Jeg venter spent på om dere finner mer!!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Det står ikkje noko i Røldal Bygdebok om kven Mons G. vart gift med. Røldal Bygdebok s. 462 under Odland: Gunnar Gunnarson Odland (1816-1895) g. 1 m. Torbjørg Monsdtr. Bratteteig (1822-1865) Barn: a. Kari (1848-1925) Nesflaten b. Gunnar (1850-1850) c. Gunnar (1851-1924) Odland d. Mons (1854- ) U.S.A. 1881 e. Marta (1856-1946) U.S.A. 1881 f. Tore (1862- ) flytt til Fister Gunnar G. f. 1816 vart g. 2. 1867 med Torbjørg Nilsdtr. JuvetHelsing Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Mons står hvertfall som 'UsA' så du har nok funnet rett familie! Regner med et gledeshyl i USA nå! Takk igjen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei igjen !Trygve Utne er nok ikke på så voldsomt ville veie.Det ante meg en del 'klø seg i hodet' her.Sjur Sjursen Kolbeinshaug 28 år giftet seg 26.4.1857 i Aalund sokn ,Fjelberg p.g. med Martha Thorsdatter Stensland 24 år.Fedrene var Abraham Sjursen og Thor Hedlesen (Hadlesen) .Jeg har ikke funnet dette ekteparet nevnt utflyttet, i det aktuelle tidsrommet (1857-60), fra Fjelberg,Vikedal eller Etne. Jeg mener likevel det er svært sannsynlig at det er dette ekteparet som en finner i Stavanger ved ft.1865.Samtidig vil jeg anta at den Serine som er nevnt under samme hustand, født 1856 i Etne, er den Serine som Trygve har funnet født på Flokatveit i 1856.Og at hun er 'adoptert' av de som er oppgitt som hennes foreldre.I ft. 1865 finner jeg ingen i Etne, Fjelberg eller Vikedal som kan stemme med det ovennevnte ekteparet.Jeg har sett i kirkeboken for Etne (Mikrofilm).Det finnes, som Trygve Utne nevner, ingen andre -Serine- født i Etne p.g. i årene 1855-60.Serine er forøvrig født 22.9.1855 og døpt 1.11.1855 av de foreldrene som Trygve referer til i Etne b.5.Av fadderene er det ingen av slekten til Serine`s foreldre, så langt jeg kan se.Jeg siterer kirkeboken (Ministerialb.):Uægte -Sirine- 'Pigen Martha Thorsdatter Flokketvedt har udlagt som barne fader Ungkarl, Forpagter Sjur Sjursen Flokketvedt ( Begges tr...* Leiermaal ) .* Her er resten forsvunnet .Men dersom en bruker det som Etne b.5 nevner, nemlig at dette var Martha Thorsdatter sitt 3. leiermål blir det jo også Sjur Sjursen Flokkatveit sitt 3.leiermål .Dersom dette er riktig, burde det nesten eliminere Sjur Sjursen Kolbeinshaugen (26 år i 1855).Teoretisk er det selvfølegelig mulig, og vel så det. Men dersom dette var hans 3. leiermål burde vel dette dukket opp i enten Ølen b..2 eller Etne b.5 ?Et annet punkt som delvis er med på å eliminere Sjur Sjursen Kolbeinshaug som far til Serine, er at han bruker gardsnavn Kolbeinshaug når han gifter seg i april 1857.Han kunne selvfølgelig ha flyttet tilbake fra Floketvedt i tiden 1.11 1855-26.4.1857.En eventuell leiekontrakt/festebrev e.l. på Flokketvedt kan kanskje gi oss svar på hvem denne forpagteren var.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Hei!For litt sidan hadde eg boka ”…det fornødne Liffs Ophold…” av Beate Homlong, på lån. Denne boka er avskrift av kårkontraktar frå Etne 1756-1917. Det er vel helst vilkårsbrev som står der, om forpaktaren er nemnd der er vel kanskje tvilsamt. Bilioteket hadde ikkje boka her, så den er vel sendt vekk igjen.Skulle vel helst hatt kontakt med nokon i frå Etne. I og med at Ståle Dyrvik`s Etnesoga I-V er godt skrive, vil eg tru at nokon i Etne kunne ha svart på dette. Vil tru det er eit historielag der. Det kunne ha vore moro å funne svaret på Serine S.Om det er av interesse, litt meir i frå Røldal.Foreldra til Gunnar G. Odland (1816-1895): Gunnar Gunnarson Hauge (1791-1865) g. 1813 m. Kari Bjørnsdtr. Bratteteig (1778-1855). Dei fekk 4 born. (Røldal bygdebok s. 462)Foreldra til Torbjørg Monsdtr. Bratteteig (1822-1865): Mons Toreson Bratteteig (1762-1831) g. 2. 1814 m. Marta Olsdtr. Odland (1795-1865). Dei fekk 7 born. (R.b. s. 294)Kari Bjørnsdtr. Bratteteig og Mons Toreson Bratteteig var halvsysken. Mora var Eli Mikkelsdtr. Uttun. Ho var fyrst gift med Tore Toreson Berge, dei fekk 5 born. Eli vart oppatt gift med Bjørn Bjørnson Risvoll, dei fekk 2 born. (R.b. s. 294)Helsing Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

En stor takk! (Beklager at den kommer sent) Gledeshylene kunne høres ganske langt faktisk!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei LailaSiden jeg sitter her og er sykmeldt, måtte jeg telle litt slektsledd. Mons Toreson Bratteteig (1762-1831) er min kones ttt-oldefar! Og hva slags -menninger har hun da i dine USA-venner? Tja, blodsbåndene begynner ihvertfall å bli tynne...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.