Gå til innhold
Arkivverket

[#8296] Rustad - husmann som ble fergeskipper?


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg sliter med å koble sammen noen personer:1) I FT 1801 bor Baltzer Sørensen (30), med sin kone Mari Hansdatter (36) på plassen Nylen (Nylende) under Østre Rustad i Ås. De har da ingen barn. Han er husmann med jord og soldat. (Han skal være født på Skaug i Frogn, som sønn av Søren Østensen, og er min ttt-oldefar.) Disse får i 1805 en sønn Søren (min tt-oldefar), som med tid og stunder havner på gården Myrer i Ås.2) I 1803 kjøper en Baltzer Rustad gården Horten i Borre, med skysstasjon og privilegiet for fergedriften over fjorden til Tronvika på Jeløy, av Hans Walløe. Han driver her til 1819, da han selger gården til staten, som etablerer den nye marinebasen Carl Johans Værn her. Baltzer Rustad flytter fergeleiet sydover (der fergen til Moss fortsatt går fra), og driver fergen til ut i 1820-årene, da sønnen Lars overtar frem til 1851.3) I Stokke bygdebok finnes under gården Skjersnes (bruk 1) følgende: ’I 1820-aarene omtales som beboere paa bruket skipper Ola Jensen Holtekjær fra Tjømø, Baltser Rustad og dennes svigersøn skipper Lorens Thue.’På nettstedet til den nåværende eieren av Baltzer Rustads gamle hus i Horten, finnes bl.a. følgende interessante opplysning: 'Baltzer kom fra en liten gård ved Holstad i Ås kommune.' Hvis jeg kan stole på dette, blir spørsmålet: Er det flere kandidater til Baltzer Rustad nr. 2 enn min nr. 1 - ?Andre opplysninger om barn og ektefelle for de 3 Rustadene enn det som står her, har jeg ikke. Har heller ikke alder på nr. 2 og 3. Intet er motstridende så langt, men heller ikke sikkert sammenfallende. Er det noen som har noen utfyllende brikker til dette puslespillet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Hvor er din egen tipptippoldefar Sören födt da? Jeg mener, kjöpte Sören Rustad Horten i 1803 (og flyttet dit) bör jo barn kanskje også väre födt i Borre og ikke i Ås? Og hvilken tittel har faren/foreldrene ved Sörens dåp? Ble litt nysgjerrig, for Wallöe-familien finnes inngiftet i min slekt. Nemlig :-) Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Kommentar til Marius: Jeg vet ikke sikkert hvor Søren er født/døpt. Opplysningene om Baltzer nr. 1 er såvidt jeg husker fra bygdebok for Ås, notert for en del år siden. Den gangen var jeg ikke oppmerksom på mulig 'utvandring' til Horten. Men om Baltzer kjøpte Horten i 1803, er det jo ikke sikkert at de hadde brutt helt opp fra Ås i 1805. En eller annen tilknytningen til Ås bestod åpenbart (hvis Baltzer nr. 1 og 2 er samme person), i og med at sønnen Søren senere giftet seg til Myrer i Ås. - Men hvis noen andre kan svare på de spørsmålene du reiser, så er det nettopp slike detaljer jeg trenger. (En liten korreksjon: Du skriver '... kjøpte Søren Rustad Horten ...' - skrivefeil for Baltzer Rustad.)Hvis du vil lese mer om Walløe-familien og Horten - se Lenke .Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Baltzer Rustad 2 og 3 er identiske, om han igjen er den samme som 1 er noe tvilsomt. Utifra Joh. Becks bok om Horten, tollbøker for Holmestrand og Gløersens bok 'Dødsfall i Norge 1841-1850' finnes følgende. Baltzer Rustad var sønn av Anders Rustad i Ås. Han ble født på gården Hoelstad, hvor faren Baltzer Hoelstad bodde. At Baltzer Rustads far het Anders underbygges bl.a. fra tollbøker 1804-1805, fordi ifm Baltzers ferger oppgis eiernavnet Baltzer Andersen Rustad. Baltzer Rustad hadde to sønner Christian og Lars, sistnevnte født på Jeløy i 1796. På sine eldre dager flyttet Baltzer til sin datter Andrea og svigersønnen skipper Lorens Thue fra Skjersnes i Stokke som da bodde på gården Kathrineberg i Borre. Der døde han 30.juli 1842, 72 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Mange takk til Rolf for akkurat slike opplysninger jeg var ute etter! 'Min' Baltzer heter nok definitivt Sørensen. Nå ble ikke resultatet slik jeg hadde håpet (hadde tenkt å ta tilbake Bastø-fergene på odel ...), men veldig bra å få oppklart dette. - Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.