Gå til innhold
Arkivverket

[#8298] Ingeborg Jonethe Olsdatter, Levanger/Skogn


Gjest Agnar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Johansen

Jeg ønsker opplysninger om forferde til Ingeborg Jonethe Olsdatter, født 1834/35 i Levanger/Skogn. Ingeborg var gift med Lars Mikael Steffensen, født 1840, og de var bosatt på gården Strand i Vevelstad kommune i Nordland. I folketellingen for 1875 hadde de fire barn, Seferin Dahl f.1865, Ole Bernhard f. 1868, Steffen Kornelius f. 1869 og Laura Johanna f. 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ove Haugrud

Jeg har gått inn via Asle Jonassen sin side og funnet oversikt over døpte i Skogn. Der fant jeg Ingebor Jonetta Olesdatter født i Skogn 21.03.1834 og døpt i Alstadhaug Kirke 03.04.1834.Far heter Ole Olsen og mor heter Brynnild Johnsdatter.Jeg har ikke funnet ut mer om disse to enn at moren Brynnild kan være Brynnilde Jonsdatter som var 3 år gammel i 1801 (folketellingen) og datter av Jon Hansen (34 år i 1801) og Ingeborr Jonsdatter (32 år i 1801) på Skaaraas på Ekne. (dette er ganske usikkert - jeg leter videre litt til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Brynnilde Jonsdatter er nesten sikkert riktig person. Jeg fant hennes ekteskap med Ole Olsen - de giftet seg 16.11.1829 i Alstadhaug Kirke. Begge hadde vært gift tidligere.Brynnilde var ved ekteskap 32 år gammel, dette passer godt med at hun var 3 år i 1801 og faren hennes er oppgitt til å være jon Hansen - noe som også passer.Ole Olsen er født i 1794, men hans foreldre er ikke nevnt i forbindelse med ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Finner kun en Ole Olsen i Skogn som har riktig alder (men han er jo ikke nødvendigvis fra Skogn).Dette er Ole Olsen som var 6 år i 1801 (folketellingen). Han var sønn av Ole Pedersen (40 år i 1801) og Gunnilde Olsdatter (44 år i 1801). Ole var husmann på Gotaas.Denne Ole er selvsagt litt usikker men ganske sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Takk for opplysningene. Dette er helt sikkert riktig person, for jeg vet at Ingeborg er døpt i Alstadhaug sogn. Jeg mener også å ha sett i folketellingene for 1865 for Vevelstad en Brynnilde Olsdatter, født 1831 i Skogn. Dette kan være søsteren, og det er jo mulig at de kom samtidig til Vevelstad.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hvordan kommer man inn på sidene til Asles sine sider over døpte i Skogn, leter selv etter noen personer fra Skogn.Takknemlig for svar.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Til Agnar :Jeg finner ikke Brynnilde som søster, men jeg har funnet søsteren Lorentse Olesdatter født 02.06.1830, døpt i Alstadhaug kirke 18.07.1830 (oppkalt etter Brynhilds første mann som het Lorents Pedersen - de giftet seg 24.06.1825, han var da 48 år gammel og er avgått ved døden før 1829).I tillegg fant jeg en bror Johan Peter Olesen født 17.07.1832 og døpt i samme kirke 16.09.1832.Dersom søsteren Brynnilde er riktig må hun være født midt på sommeren 1831 - men jeg finner henne ikke som døpt i det hele tatt i Nord-Trøndelag (men data kan jo være ufullstendige..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fostad

Hei Agnar! Hvis Brynnild Jonsdatter Skaaraas (Moan), født 1798, er din ane, har vi felles aner, og jeg har slekt langt bakover på henne. Hun var gift første gang med Lorents Pedersen Nossumvald, f. 1877, d. 16. aug. 1829. Han var tidligere gift med Brynnilds tante Jonetta Jonsdatter Moan, død 1824.Etter Lorents' død 16. august 1829 giftet Brynnild seg 16.november samme år med Ole Olsen Sjøstuen, født 1794 i Åsen (Frosta prestegjeld). De bodde også på Nossumvald i Skogn.Brynnilds foreldre var Jon Hanssen Risberg fra Åsen og Ingeborg Jonsdatter Moan, Skogn.Brynnild døde under tragiske omstendigheter 8 juli 1839, 5 dager etter at hun fødte sønnen Erik Andreas. Jeg har ikke sjekket andre barn hun måtte ha hatt med Ole Olsen før 1839, men regner med at det stemmer det de andre har skrevet ovenfor her. Vil selvfølgelig sjekke det.Med vennlig hilsen Bente Fostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei Bente.Takk for opplysningene Brynnilds datter Ingeborg Olsdatter var min tipp-tipp oldemor, så det stemmer da at vi har felles aner. Ingeborgs sønn Steffen Kornelius var min tipp-oldefar, og hans datter Kaia (født 1884 død 1972) var min oldemor (hun var også min gudmor) Fremdeles lever noen av Kaias barn. Jeg ser du har opplysninger om forferdere Brynnind Jonsdatter, og jeg mottar gjerne opplysninger om dissemvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei Agnar !Bare et dumt spørsmål, men ble din tipp-oldefar Steffen Kornelius far i en alder av 15 år ? Du skriver at hans datter Kaia er født i 1884 mens Steffen er født i 1869 ? Kanskje bare en skrivefeil - ellers ville jeg nok dobbeltsjekket dette, det var enda mindre vanlig å bli foreldre i den alderen da enn det er i dag.GOD PÅSKE !Med vennlig hilsen Ove haugrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei Ove. Det er ingen skrivefeil. Jeg har kopi av kirkebok over døpte i Vevelstad kirke, som sier at Kaia Bertine Steffensdatter ble døpt 2.4.1884, og foreldre var ungkarl Steffen Kornelius Larsen, Strand født 1869 og pige Thea Louise Olsdatter født 1863. Som du skjønner var nok den unge Steffen en friskus.God Påske.Mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fostad

Hei Agnar!Jeg har forfedre på Brynnild et par hundre år bakover (Brynnilds søster var min tipp-tippoldemor), også med noe inngifte til andre deler av slekta mi. Kunne sende deg en Gedcom-fil, eller en etterslektsrapport (papir), men da trenger jeg (mail-)adressen din! Mail-adressen min er bente.fostad@c2i.netGod påske!Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Til Ove Haugsrud.I gårdshistorie for Vevelstad (Vevelstad 2) forfattet av Arnt O. Åsvang, finner jeg at Lorense Olsdatter, f 1829 i Alstadhaug, Levanger bosatt på gården Tverland i Alstadhaug. Hun var førts gift med Johan Didrik Steffensen, men et halvt år etter giftemålet omkom han på en tur til Bergen. Hun ble senere gift med Erik Jørgen Nilsen som også forulykket på sjøen. Sønnen Nils Eriksen f. 1868 overtok senere gården, men han og hans kone solgte senere gården og reiste til Amerika. Mine antagelse om at Ingeborg Olsdatter hadde en søster som også kom til Vevelstad var riktige, men jeg husket ikke fornavnte hennes.mvh Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.