Gå til innhold
Arkivverket

[#8300] Folketelling Buskerud 1875?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Finnes det ikke folketelling for Buskerud fra 1875? Forsøkt å finne Johan Olsen/Ellefsen/Ellevsen med alle tenkelige skrivemåter, født 1870, nær Drammen.(Foreldre Ellev Ols. og Berthe O. Trondsd.)Vedkommende utvandret senere til Amerika. Stadig fremkommer 0 på Buskerud, f.eks. når jeg søker på f.år. 1870. Vennlig hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, det finnes 1875-telling for Buskerud, men den er ikke digitalisert. Originalen ligger på Statsarkivet på Kongsberg, men tellinga er mikrofilmet slik at den kan bestilles gjennom biblioteker med mikrofilmapparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

1875 tellinga for Eiker på Lysagereje: Ellef Olsen husfader gift bager, lejlending født 1821 AskerBerthe Olsdatter kone gift født 1833 EkerKarl Ellefsen søn ugift født 1865 EkerJohan Ellefsen søn ugift født 1870 Eker,NedreLaura Ellefsdatter datter ugift født 1868 Eker, Nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk! Vet ikke når Johan utvandret, ant. var han ca. 20 år. Se nytt innlegg nr. 8352.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har tatt en pause på Johan og holdt med andre deler av slekten. Prøver å spørre igjen om noen vet noe om Johan. Gjerne også om hans etterkommere i Drammen. Min mormors barndomsvenninne Ellen Thommasen i Drammen skal ha vært kusine til Johans barn. Johan hadde søsknene Laura, Carl, Othilia og Annette Olava. Othilia ble gift med Peder Larsen og fikk datteren Asta i 1897 og sønnen Jon i 1899.Vet noen noe om disse og etterkommere? Er interessert i opplysninger om alle nevnte personer! Mvh. Gry Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Jon! Ja, det er riktig. Jeg har tatt utskrift av det tidligere. Det er jo min tippoldemor, Berthe Oline (Trondsdatter) Olsen, mor til min oldefar Carl. Et spørsmål til deg siden jeg har deg her: Du hjalp meg med opplysninger fra folketellingen 1875. Der skrev du Berthe Olsdatter (hun het Trondsdatter, senere Olsen.) Kan du huske om det faktisk stod feil i ft-1875, eller var det fingrene dine som løp løpsk...? Ellers håpte jeg i denne omgang også at noen etterkommere i live skulle dukke opp. Men du Jon.. Jeg står fast på noen andre i ft-1875 for Buskerud. Er du interessert? Det henger sammen med et mysterium med tugthuset.Det gjelder Berthe Marie Einarsdatter og Ole Olsen. Du kan gjerne se på innlegget 'hvorfor på tugthus', jeg tror jeg la det i arkivforum. Er nysjerrig på hvor disse var i 1875. Disse er foreldre til Mina Marie, min oldemor, som giftet seg med Carl. Jeg har funnet dem i kirkebøker for Skoger da Mina Marie ble døpt(1868). Takk uansett for tilbakemeldingen din! Mvh Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gry Vibeke - Jeg har kun 1875 tellinga for Eiker. 'Din' Berthe kalles Olsdatter i denne tellinga. Jeg har en del stoff fra Eiker - andre kommuner i Buskerud er det dårligere med. Berthe Marie Einarsdatter er ikke på Eiker i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk for hjelpen Jon! Skulle skrive til deg at innlegget jeg nevnte heter Folketelling tugthus, men jeg har jo fått svar fra deg allerede. Ha en god uke! Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra utflyttingslistene i kirkeboka Nedre Eiker 1888 - Utflyttet i 1873 til Drammen - ugift kvinde Jeanette Olava Ellefsdatter Lysagereie - født 13. aug. 1858 i Lier - døpt 12. sep. 1858-konf. 20 apr. 1873 af arbeider Ellef Olsen og hustru Berthe Karine Johannesdatter - Ikke bundet af off. ægteskabsløfte - Her til alters 4 mai 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Jon, du er kjempegrei! Nå ser det for meg ut som at min tippoldefar var gift to ganger, først med en Berthe Karine som han fikk Anette Olava med, og deretter med min tippoldemor Berthe Oline som han fikk de andre med. Denne oppføringen i kirkeboken, er den gjort i.f.m. at Annette (Jeanette) skulle gifte seg, og var vielsen i Nedre Eiker 4/5 1888? Har du funnet disse opplysningene ulike steder i kirkebøkene, eller står det slik i.f.m. lysning/vielse? Har selv foreløpig kun erfaring med å finne dåp og konfirmasjon. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gry Vibeke. Jeg tror nok at jeg har svaret på noe av det du spør om.Ellef var gift (minst) to ganger - Begge hustruer het Berthe/Birthe.I følge Mormonerdatabasen ble Ellef Olsen viet i Lier til Berthe Karine Johannesdatter den 21 Juni 1845. Følgende opplysninger er fra Kirkebok fra Lier:Ellef og Berthe døper sønnen Ole i Frogner kirke i Lier den 2 nov 1845 - Ole er født 5 sept. 1845. Ellef Olsen er inderst på Renskaugeie ved denne dåpen. Samme ektepar døper Maren Sofie (født 11. juni 1848 - døpt i Frogner i Lier 16. juli 1848) - Når maren Sofie døpes er Ellef og Berthe bosatt på Nøstedbekken i Lier. Ekteparet døper også Olava (f. 23 apr. 1850 - døpt i Frogner i Lier 9.jun 1850 ) Ellef Olsen er ved denne dåpen benevnt som inderst på Nøstedbekken i Lier. To år senere har Ellef Olsen og Berthe Johannesdatter flyttet litt på seg. Det sies at Ellef i 1852 er strandsitter på Høvigstranden i Lier, når han og kona Berthe Johannesdatter den 13. juni 1852 døper tvillingene Carl og Peder. Guttene er født 11. mai 1852. To år etterpå er de fortsatt bosatt på Høvigstranden i Lier. Det er nok en tvillingfødsel. Denne gangen jenter. Karoline og Petra er navnene på dåpsbarna. født 13. apr. 1854 - døpt i Frogner kirke i Lier 28. mai 1854. To år deretter er det Carl Martinius som bæres til dåpen i Frogner kirke i Lier. Foreldrene er Ellef Olsen og hustru Berthe Johannesdatter. Carl Martinius fødes 6. mai 1856 - døpes i Frogner kirke i Lier 31. august. Neste barnedåp foregår også i Lier, Nå er året 1858, og Ellef og Berthe Johannesdatter er bosatt på Jensvoldstranden i Lier. Det er jo Jeanette Olava (som nevnt i tidligere innlegg) født 13. aug. 1858 -døpt 12. sep. 1858 i Frogner kirke. Deretter er det ikke flere barnefødsler å finne fra dette ekteskapet i Lier.Men....... og nå kommer 'rosinen i pølsen'............. Hva som skjedde vet jeg jo ikke sikkert..... MEN...... Den godeste Ellef Olsen bringer en ny sønn til dåpen på Eiker (Muligens Nedre Eiker kirke) den 17. september i 1865. Ellef Olsen kalles 'bager og Enkemann'. Det lille barnet kalles Carl - (født 29. juli 1865) - Carl er 'uegte' - og moren er moren heter pige Birthe Oline Trondsdatter Skarraeie. Ved dåpsinnførselen står det at foreldrene til Carl giftes 10. sept. 1865 (de giftet seg altså etter barnefødselen, men før dåpen)I Kirkebok for Eiker står det under vielser den 10. september 1865 - I Nedre Eiker kirke: Bager og Enkemand Ellef Olsen Krogstad 44 år og Pigen Birthe Oline Trondsdatter Skarraeie 33 år. Hans far: Ole Ellefsen. Hennes far: Tron Larsen. Forlovere: Gunder Ellefsen. Jacob Gundersen.Ellef og Birthe Oline døper også Laura i Nedre Eiker kirke 1. juni 1868. (født 15. apr. 1868). De er da bosatt på Lysagereie. (Dette er i det som nå kalles Krokstadelva)Når det gjelder 'vår bager og enkemand' mener jeg at du har en god kandidat fra Asker. Fra kirkebok for Asker: I Asker kirke døpes nemlig 25. feb 1821 - Ellef. (Født 10. feb 1821) hans foreldre er Ole Ellefsen Birchaas og Mari Thoresdatter Birchaas. Dersom dette er foreldrene til 'din' Ellef Olsen - kan jeg jo ta med det i Asker kirke den 17 januar 1820 vies Ungkarl Ole Ellefsen Løgenæs 27 år og Pige Mari Thoresdatter Bleger 30 år. Forlovere er Lars Løgenæs og Hans Bleger. (Disse to kan du vel muligens finne igjen i folketellingen 1801). Det er ev vis mulighet for at du kan finne et spor her: Begravelse i Asker 18 april 1841 - død 6 apr. 1841 - 48 år gamle Ole Ellefsen Solberg bosatt på Løgenæseje i Asker - dødsårsak: Brystsvaghed. Men ditt spørsmål innledningsvis dreide seg jo om Johan -... som jo skulle være født ca. 1870. så skal jeg se om jeg finner ham døpt på Eiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

En liten sak til....Tron Larsen Skarraeie var 27 år gammel når han ble gift på Eiker 27 des 1816 med Johanne Nilsdatter. Hun var døpt 07 Jun 1789 - Johanne er født på Haugseth på Eiker. Johannes foreldre er Niels Jacobsen Stenseteie og Cecilie Jacobsdatter Narverud. Disse ble viet på Eiker 6 jul 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dåp i Nedre Eiker kirke 18 april 1870 - JOHAN - født 7. februar 1870 - ægtefødt - Bager Ellef Olsen Lysagereie - Berthe Oline Trondsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Kjære, kjære Jon! Nå fikk du meg nesten til å grine... Jeg har lett etter Skareie, som min mormor snakket om skulle være gården til baker Ellef Olsen på Eker. Carl f. 29.07.1865 er far til min morfar, som døde i 1974 da jeg var bare syv..(min mormor døde i des.2001, 94 år.) Jeg har lett etter Ellevs dåp i Røyken, men fant der konfirmasjonen hans i 1836 isteden. Foreldre Ole Ellefsen og Maren/Marie Thoresd. Ellef ble født 21.02.1821. I tillegg stod det noe som kunne se ut som Gunnerud. Min mor hadde aldri hørt om Annette Olava da jeg fortalte om henne. Jeg skjønner det er mange fler vi ikke har visst om...Berthe Olines dåp har jeg funnet 31.03.1833 i Eker, foreldre Tron Larsen og Johanne Nielsd. Så dine opplysningere passer med mine... Men Jon, du har tidligere fortalt meg at Johan ble døpt 18.april 1870 i Eker (innlegg 8352) Jeg er kjempetakknemlig for alt dette, det er fantastisk! Dette er jo direkte info om mine aner. Nå må jeg lete etter mange fler enn Johan..Der ringte du! Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei, nå kom det opp to innlegg til som jeg ikke fikk opp før. Men de ligger før mitt likevel... Takk for praten. Var det ellevemenninger du sa? Mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg finner ikke Carl, Laura eller Johan konfirmert i Nedre Eiker på Forventet tidspunkt. Ei heller finner jeg noen av dem i utflyttingslistene for Nedre Eiker. Det er vel nokså sannsynlig at disse barna ble konfirmert i Drammen (Muligens Bragernes). Mitt 'stalltips' er at Ellef (eller hans enke) flyttet med barna til Drammen en eller annen gang mellom 1876-1879. Det er en bytelling for Drammen for 1885. Der kan du nok kanskje finne dem, men dette er mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Jon! Siden vi er på nett idag - Fant for lenge siden disse tre konfirmert i Bragernes etter dine tips, adresse Landfaldøen, ulike nr. ved hver konfirmasjon. :) Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.