Gå til innhold
Arkivverket

[#8306] Villtotning


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg leter etter en tippoldefar som giftet seg til Vardal, selv oppgir han å være født på Vestre Toten. Ole Johannesen Rødfossen 28 aar, gifter seg den 4.9.1823 med Berte Larsdatter Glæstad. Jeg har sett på folketellingene og endevendt arkivet på Toten økomuseum. Jeg står etter hvert igjen med to mulige personer: Ole Johannesen Gaardereie og Ole Johansen Hveemseie. Det ene foreldreparet heter Johan Nilsen og Marte Paulsdatter, Gaardereie 1801, og Johannes Larsen og Maria Olsdatter Hveemseie. Jeg har sett på alle Ole Johannesen født på noenlunde rett tidspunkt, med et slingringsmonn på 5 år på hver side. Veldig takknemlig for all hjelp med denne fyren, han har vist seg veldig vanskelig å få tak på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Har du forsøkt å spore faddere til din olderfar og eller hans søsken. Det er relativt sannsynlig at en eller flere faddere (til din olderfar) er søsken til dine tippolderforeldre. Om du samtidig søker etter giftemål til dine tippolderforeldres søsken så burde det være mulig å nå fram, eller? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor I. Waler Iversen

Dette er hva jeg mener å vite om Ole Johansen (Johannessen)f. 1792, Rødfossen, Vestre Toten, d. 04.09.1871 på Lilleengen, Vardal og Berte Larsdatter f. Jun. 1793 på gården Glæstad, Vardal. d. 26.12.1871 på Lilleengen, Vardal. I 1827 kjøpte ~ smed ~ Ole Johansen fra V.Toten gården Lille-Engen for 400 dl. Lilleengen var slåtteng til Nordengen, som igjen var slåtteng tilhørende Glæstad. De fikk disse barna: 1. Johanne Maria f. 25.09.1823 Vildåsen, Vardal. Hun ble gift med Paul/Poul Christopher Holbye Olsen f. 16.05.1813 Fremstad, Vardal. 2. Beata f. 07.04.1826.Glæstad, Vardal. 3. Lene f. 06.02.1828 Lilleengen, Vardal. Hun bor i FT 1865 på gården Brændbakken (vestre)i Vardal sm.m sin mann Lars Olsen som er selveier og gårdbruker 40 år, og barna Berte M. 12 årOlaus 9 år og Sina 1 år. (Søsteren Berte Helene m.fam. bor også der.)4. sønn ? Olsen f. 27.11.1830. Død samme dag/dato5. Pernille f.28.12.1831 Lilleengen, Vardal. I FT 1865 er hun tjenestepige på gården Mjølstad øvre og oppgis å være 34 år. 6. Ole Olsen f. 10.10.1834 Lilleengen, Vardal. I FT bor han på Lilleengen Gårdbruker/selveier 32 år, sm.m sin kone Beata Olsdatter 37 år og barna Berte M 4 år og Oleana 2 år. De hadde også en datter Olga f. 1866. Ingen av de tre døtrene ble gift og de drev gården sammen noen år før de solgte til Petter Pedersen Sveum. Føderådsfolk på gården er foreldrene OLE JOHANNESSEN 72 år og BERTE LARSDATTER 71 år 7. Berte Helene f. 01.04.1837 Lilleengen, Vardal. Hun bor i FT 1865 på gården Brændbakken sm.m sin mann Ole Pedersen (Logerende) Handelskar 39 år og datteren Petra 3 år. (Søsteren Lene bor også her. Se ovenfor) Når det gjelder Ole Johansen, tror jeg personlig det er han som i FT 1801 bor på Rødfossen på Toten alder 21 !!! år (kan være feil) Sammen med Johannes Olsen Husbonde 48 år og Husmand med jord, og Berte Jensdatter (Hans kone) 40 år. Begge i 1 ekteskap. Du skriver at han oppgir Rødfossen ved vielse, så da er det jo mest nærliggende å tro. Kanskje du finner ut noe ved å sjekke forlovere ved vielsen? Ja, ja. Dette var mitt bidrag i din leting. Håper det er til noe hjelp. Når det gjelder Berte Larsdatter har jeg flere opplysninger når det gjelder familie, men det har du sikkert selv ettersom det er Ole som det spørres etter.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor I. Waler Iversen

Obs! Ved barn nr 6 Ole f. 10.10.1834 Lilleengen,er folketellingsåret utelatt. Det skal være FT 1865. Det gikk visst litt for fort. * smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk for gode forslag, men jeg har allerede utelukket både Ole på Rødfossen i 1801 og alle barnas faddere. De er enten fra morens familie, eller naboer i Vardal. Jeg har tre angivelser på hans alder: Ved vielsen i 1823, i folketellinga i 1865 og ved dødsfsallet. Alle oppgir omtrent samme fødselstidspunkt, og født på Vestre Toten. Hans kone er datter av gardbrukeren på Glestad, så henne har jeg mye om, men jeg tar gjerne imot mer, man kan aldri få for mye informasjon om sine aner. mvh. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har en ny teori på denne villtotningen. Kan han være født i Vardal, og ikke på Toten? Jeg kan ikke finne noen på Toten som passer, trass i iherdig leting. Derimot finner jeg en i Vardal, som KANSKJE kan være den rette: Ole døpt 1.1.1792, sønn av Johannes Johannesen og Johanne Jonasdatter på Vestre Gryte. Bertes foreldre, Lars og Berte Glæstad, er faddere til Oles eldre bror Johannes. Er det noen som har noen formening om dette? Takknemlig for alle inspill. Sonja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.