Gå til innhold
Arkivverket

[#8307] Gamle fotografer


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg sitter med en del bilder fra forskjellige fotografer på Østlandet, og har følgende spørsmål. Hvor finner jeg ut av hvem det var som overtok platene ('pladen opbevares') som ble laget? Hvem tok over disse fotoaterlierene? F.eks. Selmer Norland i Oslo. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Synne Strømsøe

Denne linken skulle jeg gjerne ha tittet nærmere i, men jeg får bare feilmelding. Noen som vet om materialet er lagret i en annen link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Det er når jeg prøver søk blant fotografer, at det skjærer seg. Leter etter en fotograf Helgesen som antakelig arbeidet i Kristiania ca. 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Synne: lettest er det vel å begynne med adressekatalogen 1916, under 'fotografer', foreslår at du så titter igjennom en av de store avisene (Tidens Tegn, Aftenposten?) årgang 1915. Ingjerd: selv om det står 'pladen opbevares', så betyr nok det desverre, oftest at den slett ikke har overlevd. Altfor ofte har platene havnet på dynga, selv nå de siste årene.Kanskje etterslekta vet noe, hvis du kan oppspore dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Dette var matnyttig! Forstår det slik (etter søk) at adressekatalogene finnes på Oslo Byarkiv. Men hvor finnes de gamle avisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

(Jeg la inn svar, men så forsvant i mellomtiden hjemmesiden til Digitalarkivet, så svaret forsvant. Hva skjedde? Jeg prøver igjen.) Ja, adressekatalogene befinner seg i Oslo Byarkivet (et hyggelig sted med masse hjelp å få!), det skulle ikke være vanskelig å finne en navngitt fotograf i 1915. Avisoriginalene er vel i dag i Nasjonalbiblioteket i Rana (Mo), men innlån av filmruller til et lokalt bibliotek skulle være kurant, dessuten har vel UB og Riksarkivet mye. I dag er det vel bare Nordlands avis og Adresseavisens eldre årganger som finnes på nett, men Aftenposten er visstnok i gang. Til Ingjerd: Kanskje du skulle begynne med å kontakte Norsk museumsutvikling - Fotosekretariatet, Postboks 8045 Dep 0030 Oslo Tlf.: 23239440 for å høre hva de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.