Gå til innhold
Arkivverket

[#8311] Buck i Levanger


Gjest Linda Gjesdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Gjesdal

Kan noen hjelpe meg??? Min tipp tipp oldefar var bosatt i Levanger i folketellingen i 1865, han var feier, og gift med Ane Marte Andersdatter. Jeg lurer på on det er noen som kan hjelpe meg og finne ut hvor de kom fra/ navn på deres foreldre. Jeg håper noen kan hjelpe. På forhond takk. Hilsen Linda Gjesdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan kanskje hjelpe deg litt på vei. Av 1865-tellingen for Levanger ser vi at din TToldefar Albert BUCK var født i Overhalla ca. 1817. Jeg gjorde noen søk i FT 1865 etter folk som var født i Overhalla og hadde etternavn som Buck, Buch, Boch o.l. I tillegg til Albert fant jeg da Johan Fredr. BUCH som bodde på Nesna og oppga at han var 76 år gammel. Dette er jo interessant, for dette kan muligens være Alberts far. Av FT 1865 får vi dessuten vite at denne Johan Fredrik var far til to gutter/menn som het Johan Nathaniel og Hans Emahus. Dette er trolig Johan Nathaniel Johansen som var gårdbruker på Volnes og 36 år, og Hans E. Johansen som var tjenestegutt samme sted og 22 år.Johan Fredrik BUCH er vel den vi i FT 1801 fra Overhalla finner som sønn av Veje inspecteurJohan Friderich von Leben Brochmand, 54 år og bosatt på Grungstad på Høylandet. Kona kalles Anna Ingebrigtsdatter og er 54 år. Mon tro om det kan være hun som har hatt slektsnavnet BUCK? Det er ikke alltid at slektsnavn er tatt med i 1801-tellingen.Dette er ingen fasit, men kanskje noe å gå videre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Gjesdal

Tusen takk for hjelpen. Det kan se ut som det kan være riktig, når du ser på navnene for min oldefar het Johan Marius Buck. Så jeg håper det løsner litt. Igjen takk for hjelpen. Hilsen Linda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.