Gå til innhold
Arkivverket

[#8315] datter av Sofie Fredriksen, født Eiker 9.2.1897


Gjest Kirtsen Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirtsen Aas

I f.t. 1900 kan jeg ikke finne Ida (Marie) Edvardsdatter - fars etternavn er Fagerli, han er stiger i Drogset gruber s.Tr.lag - mor er (Maren) Sofie Fredriksen, født 31.3.1871 Ø. Eiker. Jeg finner moren som veverske, sannsynligvis i et slags hybelhus.Min mor mener at Ida er døpt i Haug kirke og at hennes besteforeldre bodde på et sted som het Lilleberg.Hvis noen har tilgang på kirkebøker eller noe som kunne gi meg navn eller annet om disse besteforeldrene hadde det vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Fra div. skrifter: F. 09.02.1897, døpt 07.06.1897 i Haug kirke: Ida Marie, ”uægte”. Far: Snekkersvend Edvard Jonsen Fagerlid, bosted Meldalen, f. 1871. Mor: Maren Sofie, bosted Bergseie, f. 1871. Begges 1. leiermål, anmeldt av Maren Jørgine Johansen Bergseie. Faddere: Karoline J. Borge, Ingeborg O. Svartskuren, Ole J. Borge, Dagarbeider Simen Fredriksen Bergseie, Dagarbeider Simen O. Svartskuren.I FT 1875 for Eiker finnes følgende familie på Bergseie: Husfader, husmann m/ jord Fredrik Johannesen, f 1834, kone Maren Stengrimsd f 1844, sønn Johannes Fredriksen f 1865, sønn Simen Fredriksen f 1874, datter Karoline Fredriksd f 1868 og datter Sofie Fredriksd f 1871. Alle f. i Haug sogn, Eiker.I FT 1891 har jeg ikke funnet Sofie, men derimot i 1900 bor hun i Vestfossen, jobber sannsynligvis på Fredfoss Ullvarefabrikk som ligger i samme område som Arneberg. Det ser ut som datteren Ida Jonsen da bor hos mormor på Bergseie, jeg tipper at hun er person nr. 2144, hvis du går inn i FT 1900 her på Digitalarkivet.Håper du kan bruke noe av dette.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Aas

tusen takk for hjelpa, bare ett lite spørsmål til: er det noen søkbar utgave av FT 1891 og evt. adr.? MVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Kirsten!FT 1891 ligger på Statsarkivet, Sognsvann i Oslo. Det er 1 ark pr person heftet i blokker, med innholdsfortegnelse i form av ca en hyllemeter innbundne, håndskrevne bøker i format A 3 eller deromkring.Rundt omkring i landet finnes enkelte lokale avskrifter i utvalg, f. eks. finnes det på biblioteket i Hokksund en utgave for Eiker, jeg mener det er Bent Ek som har utarbeidet denne.Se ellers innlegg nr. 1698 i Arkivforumet.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra kirkebøker i Eiker:Vielse i Haug Kirke 30. juni 1865 - Ungkar Fredrik Johannnesen Kalbergeie fra Eiker - 31 år- og pige Maren Jørgine Steengrimsdatter Ødegaardseie fra Eiker 21 år - Hans far: Johannes Frodesen - Steengrim Guttormsen.Dåp i Haug kirke 1. juni 1834 - Fredrich -ægtefødt - 20 april 1824 - foreldre: Gårdmand Johanes Frodesen og Jorand Olsdatter - (uleselig ord - er muligens Skara....) no. 10 - Lurdalen. Vielse i Haug kirke: 23 april 1831 - Ungkar Johanes Frodesen paa S.....27 3/4 år - og pigen Jøran Olsdatter fra Eeg 30 år. Forlovere: Tomas Ansteensen og Anders Frodesen E..I Følge Mormonerdatabasen er Johannes Frodesen døpt på Kongsberg 9 juli 1803 av foreldrene Frode Andersen og Kari. I 1801 tellinga finner du dette ekteparet på Eiker - Frode Andersen er da 'Inderste og Bergmand' - Mormonerdatabasen sier at Frode og Kari ble viet på Kongsberg 28 desember 1799. (Kari kalles i 1801 tellinga for Johannesdater)Dåp i Haug kirke: 27 juli 1843 - Maren Jørgine - ægtefødt - 20 juli 1843 - foreldre: Steengrim Gutormsen og Kirsti Christensdatter Øde...aageieVielse i Haug Kirke: 11 juni 1841 - begge fra Eker. ungkarl Steengrim Guttormsen Ødeverpgrund? 24 år -sønn av Guttorm Steengrimsen. og pige Kirsti Christensdatter 21 år - datter av Christen Larsen. I Kirkeboka kan det se ut som om det står at brudgommen er født Svarvergaard eller Svarvergrund Aal, men dette er veldig utydelig. Det står at hun er født Ødeskoug.En teori å se nærmere på, er jo Guttorm Steengrimsen og Barbro Torkildsdatter som gifter seg i Ål i Hallingdal 2 januar 1814. Dette i følge Mormonernes Vital Scandinavan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo - Foreldra til Frode var det paret som Jon nevner er på Liverud i Fiskum, Eiker 1801. Hvor kona Karen Johannesdatter stammer fra vet jeg ikke men hin dør før 1815 for da gifter Frode seg igjen med Anne Hansdatter Hvam. Frode var født i 1774 som den første sønn til Anders fredrisen froesen og Mari Andersdatter (f.1778). dette paret bodde da på Lurås - en plass under Håvaldsrud i Flesberg Kommune.Anders Fredriksen jobba i 1765 som aussslager og sprenger ved Sølvverket. han døde i 1808 og sies da å være 66 år. Anders var første sønn av Fredrik Hansen Froesen og Anne Andersdatter Stengelsrud. dette paret giftet seg i 1738. Fredrik var født på Kongsberg 1714 og i 1765 var han ertzschneider ved sølvverket, hvor han hadde vært i 34 år. I 1765 hadde han fire sønner som alle jobba ved verket. Fredrik døde i 1778 og Anne (Johanna) i 1764, døyt 48 år gammel.Anne var datter av Anders Jensen Stengelsrud og Kari Andersdatter. Anders jensen døde rundt 1740.Mari Andersdatter f.1748, var datter av Andres Tørjerson og Jårån Jonsdatter Primskøtt. I en sak fra 1754 forklarte Andres at han var 43 år og hadde vært ved sølvverket i 15 år og at han var født på Ringerike.Jårån Jonsdatter var datter av Jon Herbrandson Nord Gjerde og Signe Gulleksdatter Nord Gardar. dette parets sønn; Herbrand var visst en tomsing for da han døde er det innført at han var 'en tomsing som aldri hadde vært til Guds bord'.Signe var datter av Gullek Sjurdsen og Mari Halvorsdatter. Mari døde i 1725, 83 år. Gullek døde døde før 1711.- Mari var datter av Halvord Andressen Hvam, denne halvor var fra Bjørkeset i Flesberg og gift med ei datter av Knut Sørensen Hvam.Nå er vi vel langt unna det som du egentlig starta med, så jeg gir meg her.Opplysningene stammer i hovedsak fra Flesberg - boka av Sigurd Vinger, sølvverkmannstall og egne notaterTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Aas

Du snakker - her kommer en hel mengde informasjon som ville vært heller tungt for meg å få fatt i. Takker hjertligst.En må jo si at dette er flaks, for hadde ikke jeg vært så ensporet at jeg ikke så på muligheten for at hun hadde arvet sin fars petronym hadde jeg kavet videre på egen hånd. Og det kunne jeg ha brukt år på.Takk igjen, alle mann. MVH Kirtsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.