Gå til innhold
Arkivverket

[#8317] Kan hun ha byttet navn ?


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Jeg har tidligere etterlyst Cesilie Mortensdatter, som jeg tror må være Sissel Mortensdatter født ca 1825.. Hun kom fra Gudbrandsdalen.I folketellingen for Lebesby i Finnmark 1865, var hun 40 år. I folketellingen for Lebesby 1875, sto det at hun var født i 1826 og var fra Gausdal. Hun var gift med Hans Andreas Hansen fra Malangen i Troms. Cesilie og Hans Andreas giftet seg 21 april 1861 i Tana i Finnmark.I Finnmark bruker hun navnet Cesilie.. Men hun kan vel ha endret det underveis ?? Denne Sissel som jeg har fått opplysninger om, er datter av Jøran Hågensdatter og Morten Olsen Brudal fra Gausdal. Sissel skal visstnok ha mange søsken, deriblant Ole f. 1813 og Hans f. 18 mars 1819.Kan noen hjelpe meg inn på rett spor ? Er jeg helt på jordet med dette ? Jeg finner ikke noe som hjelper meg videre med Sissel/Cesilie..Så kjære alle sammen, hvis noen kan bidra med stort eller smått i jakten på hennes røtter, vil jubelen stå i taket !Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke noe om denne personen, men jeg har selv anemødre (opptil flere) som het Seselia og i forskjellige kilder er samme person oppført som Sissela/Ceselie/Sidsele, så du skal ikke tro at hun har forandret navn av den grunn. Se innlegget av Sissel Brun som drøfter dette. Det kom i det hele an på hvem som skrev om personen.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Unnskyld! Sissil Bruun Sørensen står bak innlegget om navneutvikling Der ser du hvor snart det er å forandre et navn!! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei Kjellauug ! Takk for innlegget ditt !Ja det er nok stor sannsynlighet for at det er sånn navnet har endret seg.. Så lenge jeg ikke finner Cesilie i Gudbrandsdalen, er det vel bare å satse på Sissel. Det hadde jo vært artig å finne ut om denne Sissel dro nordover, da hadde jeg jo straks vært mye lenger i jakten på røttene hennes!Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og hvis du tar en titt på gamle dokumenter fra Gausdal så vil du finne at de ofte ble omtalt som 'Sessel', slik navnet ble uttalt, og da er du jo ikke langt unna. Sessel var nok dagligtalen, Cecilie noe prestene skrev i kirkebøkene. Skillet Sissel/Cecilie ville ikke bekymret meg særlig, i allefall ikke i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei ! -Og takk for svarene ! Den Sissel jeg har nevnt må nok være min 'Cesilie'.. Jeg har fått tips om å sjekke skiftet etter Jøran Hågensdatter og Morten Olsen for å finne ut om hun er rette person. Er det noen som vet om noe slikt er på nett ? Jeg har heller ikke funnet ut når de døde..Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.