Gå til innhold
Arkivverket

[#8318] Jens Samuelson Loss, hvem var han gift med?


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hr Jens Samuelson Loss, født 1604 på Os prestegård, og død 1668 i Os. Er sokneprest i Os 1659-1668.Sønn av Hr Samuel Steffenson Loss (og sønnesønn av Mag. Erik Loss, omtalt i andre innlegg her på forumet) og Eufemia Jensdtr Landgrav.I Bygdeboken for Samnanger nevner Lauvskard at Jens er inngift i Austråt-ætten, med aner tilbake til adelen på vestlandet.Finnes det kilder som beskriver dette nærmere? Har det vært forsket i hvem denne Austråt-damen var? Står det noe i bøkene om 'prestene i Norge'?Noen som har mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

En liten korrigering til innlegget over. Jens er oldebarnet til Erik Loss, ikke sønnesønn. Jens- Samuel-Steffen-Erik, er det riktige.Har fått oppgitt at Sidsel Andersdatter, datter av Anders og Karen Knutsdatter Bildt til Lungegaard er hans hustru, kan noen bekrefte dette? Anerekken videre fra Lungegaard til Austråt-slekten er kjent. Men denne linken må bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Henne kan du trygt stryke. Hun er nok blitt mer eller mindre diktet opp på grunn av at Anna Loss og Hans Pedersson visstnok skal ha hatt flere jentebarn som ble kaldt Sissel/Sissela. Det er mye mulig at kona til Jens het Sissel/Seselia likevel for dette navnet går igjen i familien. Min oldemor bar og dette navnet Seselia. Jeg hadde forresten et liknende innlegg inne på no.slektforsking.etterlysning for en ca to år siden og da kom Jo Rune Ugulen med ganske klare bevis for at den jorda som Lauvskard mener er odalsjord, må være oppkjøpt av familien Loss. Men jeg er og interessert i å vite om det finnes noe mer her. Man vet aldri, ting dukker opp.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bjørn Helge, dersom du går inn på Google og der klikker på grupper og så leter etter Jens Loss, vil denne drøftingen komme opp, med alle innslag fra Jo Rune Ugulen og et innslag fra Vidar Flesland, som alle synest å motbevise Lauvskards teori. Dette var i november 1999.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Google???? En stund siden jeg har vært her, kan du gi hele linken? Takk for hjelpen!Hilsen BjHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har du linken til GoogleKommer du over noe mer, er jeg og interessert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.