Gå til innhold
Arkivverket

[#8325] Navnet Gurli


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei !Har bare lurt på en sak - ang mitt navnt Gurli - mange ( eller nesten alle) som jeg møter har ikke peil på navnet har aldri hørt det - jeg vet heller ikke av mange, meg selv - mormor og ei til med Gurli som mellom navn - jeg har fått vite at min mormor ble oppkalt etter ei 'søt lita jente' fra Sverige som hadde besøk min oldemor i sin tid - vet noen mere om navnet , og hvor det er mere vanlig????MVH, G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan sjølv forska på namnet ditt i DA. I 1801 finst det ikkje, i 1865 finst det ein person og i 1900 41, dei aller fleste unge. Heile 13 bur i Oslo, 14 i Aust-Agder og då helst i byane. Namnet synest å koma inn heilt på slutten av 1800-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her kan du også føreta ei grovundersøkjing på nettet. Søker du ved hjelp av ein eller annan nett-søkemotor ser det ut som om det finst ein god del Gurli i kombinasjon med landsnamn både i Sverige og i Danmark, og meir enn i Norge, der det synet vera dei same som dukkar opp, eller nokon med tilknyting til Danmark eller Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei. Jeg vet at i Danmark er Gurli-navnet i bruk. Kan ikke si deg når det ble tatt i bruk der.-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei, Rose! Ja, for i følgje Norsk Personnamnleksikon er Gurli eit persisk namn som betyr nettopp det. 'Innlånt med den arabiske eventyrsamlinga 'Tusenogen natt'. Kjent hos oss sidan 1870-åra. Lite brukt. I skrift óg Gurly og ein hende gong Gørli'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Ved søk på www.ssb.no/navn får du dette resultatet: Det er 129 kvinner som har Gurli som første fornavn. Det er 62 kvinner som har Gurli som eneste fornavn. Det er 5 kvinner som har Gurlie som første fornavn. Det er tre eller færre kvinner som har Gurlie som eneste fornavn. Du søkte på kvinnenavnet: Gurly Det er 40 kvinner som har Gurly som første fornavn. Det er 21 kvinner som har Gurly som eneste fornavnOg to av den siste varianten kjenner jeg. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Gurli er ikke noe helt uvanlig navn i Danmark. Min danskfødte svigermor het Gurli Ebba og hun klaget alltid over at navnet hennes aldri ble skrevet eller oppfattet riktig av dem hun snakket med første gang. Hilsen Carl M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Takk for mange innspill her - jeg har bestandig trøbbel med mitt navn - og i navne loven står det at navnet skal ikke gies hvis det kan skjemme noen- så her tror jeg det er begått ett lovbrudd ;-) Her i trøndelag uttales det Gøli - min mor er fra Bergen så uttalen hennes er som det skrives - forresten går jeg ved navnet Rose i USA - som forresten også er min yndlingsblomst :-) Jeg har også sett utfra de Gurli jeg har funnet i DA at mange hadde en tilknyttning til Sverige - Så utifra min erfaring med mitt navn har jeg navngitt mine med to navn - så kan de hvertfall ha en mulighet til og utelukke noe hvis det ikke er bra - (unntak min datter - Veronika, men hun syntes det var helt greit!! og da så:-) )MVH, G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Oisann!! Da stemmer det nok at den 'søte lille piken' fra Sverige, eksiterer :-) ( men synd for meg....)MVH, G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg synest du skal vera glad du har eit namn ikkje alle og ein kvar har eg, Gurli. Det må då vera kontaktskapande, mykje betre enn veret? Og dei som ikkje bryr seg med å spørja kva Gurli er for eit namn, er vel knapt verdt å få kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.