Gå til innhold
Arkivverket

[#8329] Utvandring til Amerika


Gjest Arne Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Berge

Brita Helena Olsdotter Berge født 1875 i Strandebarm, utvandret 26.09.1894 til USA og ankom Ellis Island 10.10.1894.Hun ble gift med Anders Rommetveit fra Stord og de fikk 2 barn. Brita døde visstnok tidlig. Er det noen som kan hjelpe med å spore etterslekten til Brita og Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Brita skulle til Whiting i Monona Co. i Iowa. Var hun i familie med kjøpmannen Hans Olsen Fosse? Har du noen flere detaljer? F.eks. når ca. barna ble født? Om det var gutter eller jenter? Og, hva var Anders' patronymikon? Rommetveit er utrolig vanskelig å si på engelsk....(det finnes 1 i telefonkatalogen med den stavemåten der borte, i California) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Berge

Hans O. Fosse var søskenbarn til Brita og han var borgermester i Whiting i 16 år. Han var hjemme i Strandebarm i 1894 og fikk da sikkert følge med Brita tilbake til USA. Jeg kjenner ikke navnene på barna til Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når var Hans borgermester?Jeg finner ikke noe på Brita foreløpig. Har du noe mer om Rommetveit-mannen? Mange Rommetvedt, men ingen som kan passe... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Berge

Takk for svar fra Laila ! Jeg har ingen opplysninger om Anders Rommetveit.Da Brita døde tidlig, ble barna plassert hos Hans O. Fosse og ikke hos barnefaren. Hans O. Fosse, født i 1853 gift m/ Brita M. Yddal. Han var borgermester i Whiting i 16 år, men jeg vet ikke når. Flere opplysninger har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Arne! Jeg fant Hans Olson i 1900-tellingen. Hans Olson, f. august 1854, 45 år gml. gift 25 år, f. Norge, begge foreldre f. Norge, kom til USA i 1870, US statsborger, farmer, eide eget land. Bertha Olson, f. april 1853, 43 år gml. gift 25 år, f. Norge, begge foreldre f. Norge, kom til USA i 1872, født 5 barn, 2 i live. Eliza Olson f. Juli 1880, 19 år gml. f i Iowa Bert Olson f. Mai 1883, 17 år gml. f. i IowaTellingen ble tatt opp 14. juni 1900Foreløpig ingen spor etter Brita Helena. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

legger den ut en gang til med hensikt Hei igjen, Arne! Jeg fant Hans Olson i 1900-tellingen.Hans Olson, f. august 1854, 45 år gml. gift 25 år, f. Norge, begge foreldre f. Norge, kom til USA i 1870, US statsborger, farmer, eide eget land.Bertha Olson, f. april 1853, 43 år gml. gift 25 år, f. Norge, begge foreldre f. Norge, kom til USA i 1872, født 5 barn, 2 i live.Eliza Olson f. Juli 1880, 19 år gml. f i IowaBert Olson f. Mai 1883, 17 år gml. f. i IowaTellingen ble tatt opp 14. juni 1900Foreløpig ingen spor etter Brita Helena. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1910 hadde Bert giftet seg med en Helena. Håpløst å lese mye, de bodde sammen med Hans og Bertha. Det ser ut som om Helena hadde født 2 barn, 2 i live, men ingen bodde hos Bert og Helena. hmmmm.I 1920 hadde Bert og Helena datteren Annetha på 10 år.Hva er epost-adressen din, Arne?` Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg myste litt på emigrantene fra Bergen. Her er det en Andreas Trondsen Rommestvedt, f. 1866 (Stord) som reiser 1887.Ikke noen gal kandidat dette...selvom jeg ikke er kar om å finne ham i 1900-censusen der borte... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant også ut, det reiser en Halvard Throndsen Rommetveit i 1881.Dette ser ut til å være Andreas' bror. Jeg fant Halvor Trondsen på 1865-tellingen, da var ikke Andreas født enda. Men, ved foreldresøk på familysearch, fikk Halvors foreldre og en sønn Andreas i 1866. Så, disse to var brør.Da har vi hvertfall bekreftet at det fantes en Andreas Rommetveit! Og i passende alder! 9 års forskjell er jo ingen ting....Hadde jeg enda finni'n i USA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.