Gå til innhold
Arkivverket

[#8330] Finner ikke grandtanter i Minnesota


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har strevet med dette i et par år nå. 1.Nilsine Cicilia aka Sina Nilsdtr Tysse f 20/10 1886 emigrerte 17 april 1910 med Canadian Pacific (rederi?) med mål Madison,Lac Qui Parle, Minnesota. Hun ble gift med en svenske ved navn Swanson der og jeg finner henne i SS death register som død i februar 1966. Men ikke hvor hun døde, har satt opp spørsmål over alt, men uten svar. Jeg har og skrevet til den luterske kirken, men de fant henne ikke.2. Anna Nilsdtr Tysse (emigrerte under navnet Skar)f 5/10 1895 emigrerte 28 april 1921 med Skand Amerika Linje III Finner ikke henne heller på Ellis Island Hun skulle til Red Wing, Goodhue, Minnesota. Der skal hun og ha blitt gift med en svenske ved navn Hoegberg ell. Høy/Hoye (min mor og min tante er ikke enig her) Hun skal ha fått en sønn (navnet vites ikke)Jeg har og satt opp ettersøking om henne på de gruppene som finnes, uten svar.Nå ser jeg at Laila har løst så mange mysterier at kanskje det er håp for meg og...mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anna Nilsen fra Tysse er registrert på Ellis Island 11. mai 1921, 25 år gammel. Hun skulle til sin søster Sina Nilsen, 1120 W. 4th St., Red Wing, Minnesota. Faren var Nils Monsen fra Tysse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Hei KellyFant følgende person på Ellis IslandNavn: Nilsen, Anna Etnisitet: Norway, Scand. Bosted: Tysse, Norway Ankomst: May 11, 1921 Alder: 25y Kjønn: F Ek.status: S Skip: United States Havn: Kristiania, Akershus, NorwayKanskje den rette.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til dere alle, dette er rette personer. Foreldra var Nils Monsen Skard og Seselia f.Tysse, de kom fra Tysse i Samnanger.Jeg kan sannsynligvis ikke med disse søkemotorene. Da var altså ikke Sina gift i 1921.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg så at Sina Nilsen Tysse hadde vært på besøk i 1918. Hun bodde da i Red Wing, Minn. Det var nok hit Anna skulle, tror du ikke?Sina ankom Ellis Island 18.2.1918 ugift, og skulle til 'friend Leonard Clydon i Red Wing Minn. nærmeste pårørende hjemme var father Nils. M. Tysse. Jeg søkte bare Sina NilsenSå, Anna Nilsen ankom Ellis Island 11. mai 1921 skulle til sister Sina Nilsen. 1120 W 4th street, Red Wing Minn. Dette kan antyde at Sina fremdeles var ugift i 1921. Annas nærmeste pårørende i Norge var Nils Monsen Tysse.(søkte på Anna Nilsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stemmer at Sina var hjemme en tur,Laila, mor (94) husker det. Hun hadde med seg fine 'amerika kjoler' til henne og søstrene pluss en sovedukke som mor husker den dag i dag-:) Kjolene var så fulle av blonder og bånd at de kunne nesten ikke bruke dem.Dette var et lite skritt videre - takk til alle. Jeg skal sjekke den andre siden Ketil.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Om det er slik at din grandtante har bodd i Madison, Lac qui Parle County kan du forsøke å skrive til Stanley Sather, 310 2nd st, Madison, Mn. 56256-1414, USA. Han er tremenning av meg og aktiv i lokalmiljøet, han er født 1914 og kjenner de fleste. Du må skrive på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Per Arne, men nå viser det seg at hun hadde flyttet til Red Wing (Goodhue) allerede da hun reiste over for 2. (?) gang i 1918. Madison er i Lac Qui Parle, så det er vel få sjangser for at han kjenner noen i Red Wing. Men man vet aldri. Hun drog til Madison i 1910, men hvor lenge hun var der vites ikke. I 1921, da henne søster Anna Nilsen drog over var hun og i Red Wing. Da min morfar døde i 1929, husker mor at de skrev brev til Red Wing. Hun mener at da var Sina gift med denne Swanson.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå har jeg funnet Sina, men strever fremdeles med Anna. Anna ble gift BERG (og ikke Høgberg) og fikk en sønn David. Sina døde i 1966, men da var allerede Anna død. Jeg finner ikke Anna Berg noen steder.Anna var født 5.10-1895 i Tysse, Samnanger. (Lurer meg på om Laila er i nærheten?) mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var en John Dalby som har satt opp dødsregisteret i Goodhue som fant henne. Hun ble gift med enkemann Swan August Swanson, smed fra Sverige og døde i 1966. Swans første kone het Amanada og døde i 1925, han i 1947. De er alle begravd på Oakwood gravplass, Red Wing.Men nå har han nett skrevet til meg at han finner ingen Anna Berg der, så hun må ha flyttet fra Red Wing. Der gikk det håpet i vasken!! Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, har ihvertfall kommet i kontakt med mors kusine som jeg ikke kjente i det hele tatt-:)Jeg venter på 'obit' om Sina og vi håper at det står noe om Annas sønn David Berg der.Mors 75 årsgamle kusine husker godt at Anna var død før Sina.Hvorfor gjemmer ikke folk på gamle brev!!Jeg må vel vente til 1930 tellingen kommer ut dersom det ikke står noe om dem i 'obit'en. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.