Gå til innhold
Arkivverket

[#8338] Folketelling for nordmenn i USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å finne en del slektninger som har utvandret til USA i folketellingen for 1880, men har ikke klart å finne alle som utvandret før 1880. Vet egentlig ikkje hvorfor de ikke lar seg finne. Finnes det senere folketellinger enn 1880 tellingen og hvor kan jeg evn. finne slike folketellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Terje! Nei, ikke sånn uten videre. (Det er en del for USA, men dette koster....)Hvem leter du etter?` Fortell når de dro fra hvor (hvor du fant dem i emigrant-reg. osv., og evt. gardsnavn ol. så kan det jo hende.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg ser for meg flere grunner til at det er noen du ikke finner i 1880-tellingen:1. Navnet er skrevet annerledes enn det du har søkt etter (amerikanisering, initialer, ...) 2. De bodde i andre stater enn det som er tilgjengelig i Digitalarkivet. 3. De kan ha blitt uteglemt/oversett i den originale tellingen eller i avskriften. 4. De døde eller vendte tilbake til Norge før tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg leter bl.a. etter Styrk Sakariassen født i Fitjar sogn ca 1847. Han reiste fra Bergen ca 1.-5. mai 1866 og ankom Quebeck den 7. juni 1866. Jeg har fått oppgitt at han sannsynligvis reiste via Minnesota til Iowa. Han ble gift med en fra Irland og de hadde to døtre. Jeg har også fått oppgitt at han trolig tok etternavnet Andrewson eller Andersen/son e.l.(faren hans kalte seg for Endresen). Jeg leter også etter Ole Eriksen født ca 13. mai 1851, kan ikke finne når han utvandret. Jeg har fått opplyst at det fantes en i Minnesota som het det samme, men som ble født den 18. mai 1851, kan kanskje vere den samme. Videre leter jeg etter Marthe Eline Thomasdtr f. 1848 i daverende Sund sogn gardsnavn Aarland. gift med Mons Svendsen Vaage f. ca 1851. De reiste til USA i mai 1873. Den neste jeg leter etter er Jacob Olson f. 9. april 1867 til USA i 1888. Jeg har fått oppgitt at Jacob døde i ung alder, men har aldri fått vite om han var gift og etterlot seg etterkommere i USA. Jeg vet at to av hans brødre bosatte seg i Adams i Minnesota, men broren til Nils reiste videre til Tulsa i Oklahoma i 1918. Jeg har fått kontakt med etterkommerne etter Nils og Hans. Hans bodde hele sitt liv i Adams i Minnesota. Jeg leter også etter Marie Bertine Larsdtr. f. i Manger den 2. oktober 1852. Hun utvandret sammen med bl.a. Ole og Engel Ingebrigtsen fra Kolbeinsvik i Austevoll den 1. mai 1878. Håper at det er noen som kan hjelpe meg slik at jeg kan få vite litt mer om de jeg leter etter og evn. få etablert Kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette ble vondt å lese Terje. Men, er disse i slekt, disse som dro?Det er nesten håpløst med ugifte jenter som utvandret, og som man ikke aner hvem ble gift med, eller hvor havnet.Styrk har jeg prøvd å lete etter før, uten nevneverdig resultat.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant forresten en god kandidat her (for Styrk) 1880 MinnesotaDet kan jo godt hende at foreldrene til Sara var oppr. Irlendere, det var det MANGE! som var... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Laila. Ingen av disse var i slekt, men hele farsslekta til Mons utvandret i flere puljer både søsken og foreldre. Mons og Marthe Eline ble gift, men hvor de bosatte seg vet jeg ikke. Noen har antydet at de kan ha bosatt seg i Chicago fordi søsteren til Martha Eline - Kari eller Carrie Thomasdtr. kom over i 1875 og ble gift der. Barnebarnet til Kari (Carrie) har fortalt at han trodde at desse søstrene bodde svært nær hverandre på 1890 tallet. Når det gjelder Mons sin slekt så utvandret den puljevis som jeg nevnte de var: Svend Pedersen Vaage f. ca 1825 og kona Tyri Monsdtr. Lid (i Fjell) f. ca 1825 (Sund sogn)til USA 4/6-1880 Barn: Mons Svendsen f. 1851 til USA i mai 1873 Ingeborg Kristina Svensdtr. f. 1858 til USA 29/3-1882 Niels Svendsen f. 1859 til USA 4/6-1880 Herborg Halbjørgina f. 1862 til USA 29/3-1882 Disse opplysningene bare for om mulig hvis familien holdt sammen i USA. Kanskje det hele er alt for omfattende, men hvis det lar seg gjøre så er jeg mest interessert i Jacob (skrivemåten kan vere forskjellig fra min?). Det kan være den Styrk som du har funnet, så den må jeg kikke litt mer på. Når det gjelder Marie Bertine så ble hun gift med enten Ole eller Engel Ingebrigtsen fra Kolbeinsvik i daværende Sund sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.