Gå til innhold
Arkivverket

[#8341] Det finnes ikke i Ordlista


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Foelgende betegnelsene kunne jeg ikke finne i ordlista deres:inderstflk, kularbeidsmand, loesarbeider, graastensmurer.Kan dere forklare hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Inderstflk (Innerstfolk) se 'innerst' i ordlista Kularbeidsmand (Kullarbeider) = Coal worker Løsarbeider = Day worker Graastensmurer = Mason, bricklayer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg lurte paa om en graastensmurer arbeidet kanskje bare med naturlige materialer, f.eks. granitt, gneis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Barbara har heilt rett når det gjeld gråsteinsmuraren. Elles er kanskje day labourer ein litt upresis omsetjing av løsarbeider: Ein lausarbeider er ein som tek 'alle' slags arbeid, men kan gjerne bli hyrt for ein lengre periode. Men forskjellen frå dagarbider til løsarbeider er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Barbara Lose

En av anene mine var tjenestedreng (Ft 1801). Som yrke finner jeg oppfoert 'Enroull. Mat.'. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Enroull. Mat. må nok være innrullert matros, en mann som kunne skrives ut til orlogstjeneste, og som vil være å finne i innrulleringssjefens hovedruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

I FT 1801 finner jeg en av forfedrene mine i Aalhuus/Julster (Gard Böe Nedre): Sören Knudsen, Bonde og gaardbeboer og daegn i kaldet. Hva betyr denne siste betegnelsen? MvH Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.