Gå til innhold
Arkivverket

[#8342] Strandrønningen


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Jeg har nedtegnelser om at Hans Olsen Strandrønningen (1763-1822) var gift med Mari Eriksdatter (1765 - ), og at datteren Lisbet Hansdatter Strandrønningen (1789-1883) giftet seg i Sør-Fron, Oppland med Iver Knudsen Gryttingslien (1787-1835). Problemet mitt er at jeg ikke finner informasjon om verken Hans, Mari eller Lisbet. Kan noen hjelpe ?I F1900 finner jeg stedet Strandrønningen i Åsnes, Hedemark, men som så mange andre med mangelfulle geografikunnskaper, vet jeg ikke hvor jeg skal lete etter Åsnes i F1801, slik at jeg kan finne ut om dette er riktig sted å lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk for geografi-leksjonen !Jeg fant to Strand-gårder i Hoff i F1801, men dessverre ingen av personene jeg er på jakt etter. Det er et mysterium for meg hvor denne familien oppholdt seg i 1801 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild e. pettersen

Prøvde å lete litt i ft. 1801, det nærmeste jeg kommer er: Hans Olsen født ca. 1753, gårdbruker/bonde på gården Holtet i Strøm pgj. dvs. Nord-Odal kommune, ligger litt vest for Kongsvinger og grenser til kommunene Nes og Eidsvoll i Akershus. Grenser også til tidl. Hof kommune. Han var gift med Maria Eriksdatter født ca 1748. De hadde barna Ole, Lisbeth født ca. 1783 og Anne.Det stemmer ikke helt med dine opplysninger, spesielt ikke alderen men navnene passer. Jeg klarer imidlertid ikke å knytte dem til navnet Strandrønningen. Hos Statens kartverk finnes navnet i dag bare to steder, begge i Vestfold (Larvik og Lardal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild e. pettersen

Enda en geografisk blunder. Det ser ut som Strøm prestegjeld i 1801 omfattet begge de senere kommunene Nord- og Sør-Odal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Trond: Jeg lurer på om ikke de beste kriteriene for å lete må være 'Hans Ols' og 'Mari(a/e) Eri(ch/k)sd' som har en datter som heter '(E)Lis(a)bet(h)', og med noen tidsangivelser. Men det er jo mulig at Mari er død i 1801, siden dødsåret hennes ikke er kjent.Navnet Strandrønningen for ca. 200 år siden kan være så veldig mye - f.eks. en plass (rønning/rydning) under gården Strand, en plass under gården Rønning(en), en plass under en helt annen gård som ligger ved en strand, et dagligtalenavn på et bruk som heter noe helt annet (eller ikke har noe navn) i offisielle sammenhenger - osv. Det er vel også mange plassnavn som ikke er notert i FT 1801 ser det ut for - under én gård kan det være flere husholdninger uten at noe navn på hus/plass er angitt. Hvis du ikke har flere opplysninger om Strandrønningen enn bruken i personnavnene, tror jeg den veien lett kan være usikker.Jeg har også prøvd å lete litt på forskjellige måter, uten å finne noe lovende. Bl.a. så jeg etter Lisbeth i FT 1865 (fødested) uten så langt å finne henne. Funnet til Arild ser jo litt interessant ut.Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Ketil og Arild,Jeg har søkt på ulike navnekombinasjoner både i 1801, 1865 og 1875, uten å finne dem noen steder. Jeg har også vært innom de tre personene som Arild fant. Mari døde forøvrig i 1840, det var en glipp at jeg ikke fikk med dette i det første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI (http://familysearch.org/) fikk Iver og Lisbeth (gift 1812) en skokk unger i perioden 1812-1832 i Søn-Fron. Det kan jo hende navn på forlovere/faddere kan kaste lys over saken. Det er også en god mulighet for at det er skifte etter Iver Knudsen (d. 1835).Ellers er det merkelig dersom Lisbeth hverken finnes i FT-1801 eller FT-1865. Vær oppmerksom på at hun i 1801-tellingen kan være oppført uten etternavn (patronym). [e]lis[a]bet[h] er dessuten ikke tilstrekkelig for å finne alle 'Lisbeth'er'. Det er bl. a. 186 Lispet[h] og 73 Elsebet[h].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Anders Bakken

Er det noen som har greid å få tak på hvor denne Strandrønningen egentlig lå da, siden sist dette temaet var fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Denne familien er en skikkelig nøtt. Hans Olsen og Hadde flere barn. Jeg har registrert en Abelone, f. ca 1792-93 men alle søk i folketelling på navnet Abelone Hansdtr.har vært umulig å finne. Men dette er vel Mari Erichsdtrs (f. ca 1763) død LenkeKjenner ikke nøyaktig hvor Strandstuen lå, men har for meg at det ligger på Harpefoss et sted under Kjorstad eller Heggerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Har sittet å bladd litt i Hovdhaugen's bok over Sør-Fron i kveld å der dukket det opp en plass han nevner som Strandrønningen. En husmannsplass under Revlingsvolden/Stranda. Så langt alt vel. Men det er lite info, det nevnes store skader på Revlingsvolden samt husmannsplassen Stranda under ofsen, før han hopper rett frem til 1865-tellingen da det er to husmenn til gården. Brukere og eiere av gården og husmannsplassene er ikke nevnt annet enn i forrige århundre. Plassen som kalles Strandrønningen er fraskilt i 1938. Har heller ikke funnet gården Revlingsvolden i 1801 tellingen så kan det være at både gård og husmenn har blitt utelatt fra tellingen? Eller forsvunnet i løpet av digitaliseringen?Så litt på onshus sine sider, der står Hans Olsen og Mari Erichsdtr med følgende barn: Ole Hansen Strandrønningen 1789-1884, Lisbet Hansdtr Strandrønningen 1793-25.11.1833, Marit Hansdtr Strand, 1803-, Ole Hansen Løvsletten, 1804-, Embiør Hansdtr Rønningen, 1805-, Mari Hansdtr Strandrønningen, 1807-, Erik Hansen Stranden, 17.12.1811-, det finnes også en Kari Hansdtr Strandrønningen uten årstall på.Ole Hansen har datteren Mari Ånekerløkken 1816-1909. Lisbet Hansdtr har barna Anne 1812-1882, Mari 1815-, Marit 1818-, Kari 1824-, Kari 1825- og Knut 1828- med Iver Knutsen Gryttingslien. Ole Hansen har barna Knut 1823-1865, Iver 1827- og Anne 1830- alle kalt Strandrønningen med mor Anne Knutsdtr. Erik Hansen har sønnen Knut 20.04.1832 med Marit Iversdtr Rolstadeie, Knut Eriksen er også kalt Strandrønningen. Kari Hansdtr har datteren Gunhild 1822-1901 med Peder Korstad.På onshussidene finner jeg også en Anne Olsdtr Strandrønningen (1845-1946)!! uten at hun er nevnt med videre aner bakover så om det er noen sammenheng der vet jeg ikke.Dette ble mye så sent på kvelden men dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.