Gå til innhold
Arkivverket

[#8349] Hvem kjenner til denne karen


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Leter etter en kar som heter Johan Henrik Hansen f.1788 på Hedemarken. Han gifter seg med Sofie Andersdatter Grindvolden fra Toten den 14.4.1820.Er det noen der ute som kan hjelpe meg med hans opphav. Har prøvd å søke på navnet til denne karen men får ikke søkt på mellomnavn i 1801. Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du kan fint søke på mellomnamn 1801. Du søkjer fyrst på førenamn Johan (t.d. børjar på Jo[h]an), og i det utvalet søkjer du på førenamn børjar på Hen. Då vil du få alle som heiter Johan Henrik (sjølv om det ikkje ser slik ut på skjermen), men du skal ikkje gå ut frå at han er registrert med begge førenamna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva johannessen

Er det noen som kan sjekke en Johan Hansen som bor hos sine besteforeldre i 1801 på døpt.Det står at han er deres dattersønn.Besteforeldrene heter Andres Larsen og Anne Nielsdtr begge 63 år og bor på Beckelien i Ringsaker.Jeg er på leting etter etter en Johan Henrik Hansen som skal være f.på Hedemark på slutten av 1700 tallet,Kilden er folketellingen i 1865 for Østre Toten.Han gifter seg i 1820 med Sofie Andersdatter på Toten.De eneste problemene jeg har er mellomnavnet til denne karen, og f.året.Kan tyde 17.8 men er det 1788 eller 1798.Tror det siste er rett. Kan noen hjelpe. M.v.h.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva er kilden din for giftermålet? I FT 1865 står det at han var 77 år (digitalarkivet), f. i 1789 (i RHD-tellingen)Johan Henrich HANSEN Sex: M Event(s): Christening: 2 May 1791 Furnes, Hedmark, Norway Parents: Father: Hans EVENSEN Mother: Mari ELINGSDR fra Familysearch.org er en god kandidat, men dette kan jo da ikke være barn av de besteforeldrene knappen bodde hos i 1801 Furnes var en del av Ringsaker, tror jeg.Den tassen som bodde hos besteforeldrene var bare i sitt 1. år, og selvom det jo var noe uryddig med matematikken på den tiden, synes jeg han var litt vel langt unna 1788-1798. Hvor har du hatt problemer med å tyde årstallet?Siden du bor på Gjøvik, bør vel biblioteket der kanskje ha noe som kan hjelpe deg? Evt. kan du låne inn kirkebøker fra Statsarkivet/Riksarkivet til ditt lokale bibliotek. Mulig også Slektshistorielaget kan hjelpe deg? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Da jeg jobber på dok-senteret på Kapp fant jeg familie-skjemaet til Johan Henrik.Der står det f.Hedemark 1788 eller 1798.Det er noe utydelig skrevet.Har prøvd å søke på digitalarkivet og fant den tassen i 1801 som bor hos besteforeldrene.Takker for denne karen du fant for meg.Må få sjekket ut om dette er den rette mannen.God Påske til dere alle. M.v.h.Eva. PS; er medlem av slektshistorielaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.