Gå til innhold
Arkivverket

[#8350] Ide Muus gift 1731 Verdal N-Trl. m. Christian Brun


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med hvem Ide Muus var? Hun ble gift i Verdal 21/12 1731 med Christian Brun (hans 3. kone). Ide døde i Verdal 27/2 1744 som enke. Takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

En sogneprest til Trøgstad Niels Lauritzen Muus ble 09.08.1646 gift med enke etter forrige prest der, Ide Pedersdatter. Disse fikk mange barn, gjengitt bl.a. i Norsk Tidskrift for Genealogi (bind 2 tror jeg), men ingen nevnt i denne artikkel som ser i utgangspunktet ut til å passe med ditt spørsmål.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for tipset. Jeg skal se om jeg kan få sjekket dette. Ide kan kanskje være en sønnedatter av Niels. Ide kalles demoiselle da hun gifter seg, og den eneste sponsoren er Hr. Europpidan. Vet noen hva demoiselle betyr, utover frøken, og var Hr. Europpidan kanskje prest i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Samtidig med Lauritz Muus, prest i Trøgstad, levde det en familie Muus i Christiania, muligens var de to familiene i slekt. Også i denne familien var det en Ide Muus, + før 1675.Du finner artiklene her:Norsk tidsskrift for genealogi bind 2 s. 221-256 (Trøgstad)Norsk tidsskrift for genealogi bind 3 s. 213-218 (Christiania)Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for opplysningen. I mellomtiden har jeg sett at det finnes en slekt Muus i Snåsa. Jeg skulle tro det kanskje var mer nærliggende om hun kom derfra. Er det kanskje noen som kjenner til denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det står litt om Niels Muus på Snåsa og hans sønn Peter Johan i tingprotokollene, bl.a. at Niels Muus blir stevnet for å ikke ha oppgitt sin yngste datter i konsumpsjonsskatten for 1701 (spørsmålet var om hun var over eller under 12 år). Jeg antar at konsumpsjonskatten fremdeles er tilgjengelig, og at du kan finne navnene til barna der.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei.Fant noen opplysninger,men jeg vet ikke om de kan være til noen hjelp. Finner kapteinløitnant Kristian Brun på gården Ekle i Verdal. Han var født i Skien ca.1668. Ble i 1729 gift med Rasmus Ågesen Hagens datter Margrethe, hun var hans andre hustru og døde i 1731. Brun døde i 1738. Arvingene solgte gården på auksjon,og den ble kjøpt av regimentskirurg Theonymus Blix, som var gift med Bruns datter,Anne Barbro. Men ingen Ide Muus nevnes. Hans Europpidan var kapellan og bodde på Mo gård i Verdal 1716-1719. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Du spør om slekta Muus på Snåsa. Niels Muus var født 1642 på Hedemarken. Hans far var sorenskriver Peder Olufsen. Niels var sokneprest på Snåsa 1695- 1732. Det vart gjeve ut ei bok om Muus-slekta på Såsa i 1942. Forf. var Bernt Julius og Alfred Muus. Denne skal ha fleire slektstavtar. Niels skulle ha hatt minst 3 døtre. Den eine vart gift med ein militær som kom til Skongske dragonregiment. Det er nabobygda til Verdal. Kan det vera at hennes søster var Ide som vart gift her i Verdal? Hennes mann Christian hadde 8 born med første kona, 1 med den andre og 3 born utenfor ekteskap. Hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for all hjelp. Nå har jeg funnet skiftet etter Christian Brun. Iflg. skiftet fikk han 9 barn i 1.ekteskap. (barnet i andre ekteskap døde bare noen mnd. gammelt, og ellers funnet bare 2 barn mellom ekteskapene). I skiftet nevnes stadig Peter Johan Muus og penger. Så jeg ville tro at Ide/Idde Muus var hans datter. I slektstavlen står det at han fikk 'flere døtre'. Peter J M var prest i Snåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Det høres ut som om du må forsøke å få tak i skiftet etter Peter Johan Muus. Det vil antakelig svare på spørsmålene dine? Jeg har en dato for hans død: 7.7.1750 i Snåsa. Jeg kan ikke garantere for at dette er korrekt. Det er selvsagt også et problem at han ser ut til å dø etter sin datter. Jeg strever med en annen Muus-gren, og ser at det er mye surr og sammenblanding mellom ulike (?) Muus-familier bakover i tid om man søker på Google. Har du fått tak i boken fra 1942 (nevnt i innlegg nr 9)? Står det noe om forfedrene der? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

En köbmand (på Grönland) Muus fra Snåsa var i slutten af 1700 årene g m Cecilie Christine Svanenhielm, datter af Jonas Lillienschiold de Svanenhielm og hans grönlandske kone Bergithe. Biografier over köbmand Muus og Jonas Svanenhielm findes i:H Ostermann: Nordmend på Grönland i to bind. Gyldendal, Oslo ca 1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det mer kronologisk sannsynlig at Ide Muus var søster av sogneprest i Snåsa (1723-1750) Petter Johan Nielsen Muus (1682-1750), og at hun dermed er f. rundt 1690.Kjøpmann Muus på Grønland var kanskje barnebarn av sognepresten og hans kone Dorothea Danielsd. Pristroph fra Nærøy ?PJNM's far Niels Muus var altså s.pr. i Snåsa 1695-1723 og sønn av sorenskriver på Hedmark, Peder Olufsen (Muus?). Eller kan sistnevntes kone kanskje være en Muus (f.ca. 1620) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

cit Ostermann Bd 2 s580-589 om köbmand Muus på Grönland:'Nicolai Daniel Muus er födt 1748 (döbt 28/4) sön af Povel Muus (1708-66), först miss blant Overhallas og Snåsas finner, siden adjungeret sin far og efter dennes död eftf som Sogneprest i Snåsa, og Povels 2en hustru Kirsten Angell Volqvartz (1715-77). Begges kister fandtes tidl i Muusernes gravkap. i Snåsa'. Ingenting om Povels foreldre./Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povel Muus (1708-1766) tok altså over som sogneprest i Snåsa etter sin far når denne døde. Povels far kan altså neppe være Petter Johan Nielsen Muus (1682-1750), men snarere denne far Niels Pedersen Muus, som var s.pr. i Snåsa 1695-1723. Jeg fikk imidlertid inntrykk av at det var Petter J. som tok over etter faren. Men kanskje Petter og Povel er brødre (det er 20 år mellom dem) og etterfulgte sin far i tur og orden ? Prestelista for Snåsa ville vært til god hjelp her. Noen som har den for hånden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og så må vi jo plassere Kirsten Angell Volqvartz (1715-77). Hun er 'selvsagt' barnebarn av Kirsten Marcusdatter Angell (f.1656) og Carsten Volquartzen (1647-1719), som hadde barna Juditte, Markus og Maria. Så da får vi vel tippe på dikter/prest Markus Carstensen Volquartz (1678-1720) og Abel Margrethe Greger (1684-1741) (fra Tjøtta) som Kirstens foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ide ble jo gift i 1731 og døde 1744. Mannen, Christian, var født rundt 1669. Han var altså minst 62 år da han ble gift med Ide. De fikk jo ikke barn sammmen, så jeg vil tro at hun var minst 40-50 år ved giftemålet. Desverre står ikke alderen hennes da hun døde. Jeg har funnet at også Niels Muus er nevnt i skiftet, 9/9 1738 Stjørdal/Verdal, etter Christian. Jeg klarer ikke å tyde hele skiftet, bare en liten del av det. Det handler for det meste om gjeld.Jeg har tatt en midlertidig pause med slekten Brun, da jeg har en del annet jeg må avsluttet før jeg kan konsentrere meg bare om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha. Dette her kjente jeg ikke til.Jeg har bare gått raskt gjennom det, men det er så mye at det vil ta god tid.De Muusene som fantes der ser ut til å ha holdt seg i Danmark, men jeg fant andre familier som også er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mette Værnes

Hei Berit..Jeg kikka etter innlegget ditt om Christian'en din som vi prata om på RA i går, og havna her inne i stedenfor :)). Jeg så faktisk navnet Muus i det materialet jeg 'rota' meg gjennom i går, og du veit jo hva slags område jeg befinner meg i, Nord-Trøndelag..Kan det kanskje være noen du leiter etter??? Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan P Ulltang

Jeg kan kun tenke meg èn Ide Muus i dette tilfellet og det er Ide Nielsdatter Muus, datter av Magister og sogneprest Niels Pedersen Muus på Snåsa. Hun skal være født rundt 1685 og jeg har en dødsdato 22.februar 1744 (kanskje 27/2 er dato for begravelse). Hun var gift med Christian Brun født i området rundt Skien (1668 - 1/9-1738). Begge døde i Verdal. Hvordan passer dette med de opplysningene du sitter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.