Gå til innhold
Arkivverket

[#8354] Tegnér - hvor kommer det fra???


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei ! Siden jeg var inne navn sist - kan jeg få spørre om noen vet om navnet Tegnér - min oldefar hadde dette som navn før etternavn og det gikk videre til bror til min bestefar - men jeg ser det ikke lengre bak ( hvertfall der jeg har kommet) vet noen om hvor dette navnet er fra??? Snodig at de bare brukte dette navnet slik plutselig????????? MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Tegnèr er et slektsnavn som bl. annet finnes i Dalbo, Sverige. En slektsbok finnes.også Ei Anna Lisa Elisabeth Tegnèr ble gift her i Kongsvinger. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig det er av fransk opprinnelse, det er i hverfall en mengde Tegnér her, spesielt i Bretagne. Bare i Morbihan fant jeg 125 personer ved det navnet. Det kan vel være at det er en eller annen Tegnér som kom til Sverige sammen med Bernadotte. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Takk for innspill !! Det jeg imidlertid ikke fatter hvorfor min familie tok dette navnet - det er et etternavn da, skjønner jeg - Min oldefar het: Josef Bernhard Tegnér Hanssen er fra Arendal området - hans foreldre : Elias Martin Hanssen f.1848 d 1922 gm Gunhild Aline Tellefsen 1850-1900 (fra Sandnes )- Elias Martin var skipper.MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Kunne man bare ta og føye til et etternavn uten at det var relevant i familien/slekten????Hilsen G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Så langt jeg har sett, så er Tegnér en svensk slekt, som har sitt opphav i en bohuslänsk presteslekt fra sognet Tegneby på Orust (Henrik Jenssons etterkommere). Mer om dette kan leses på Rötters Anbytarforum Bro, hvor vi har diskutert Tegnér siden sommeren 2000.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Takker for linken Are - men fortsatt forstår jeg ikke at de bare kunne ta dette etternavnet??? Etter hva jeg kan se i slekten bakover, så finnes der ei noen lenker til Sverige ---- men hvem vet, var det 'normalt' og bare føye til etternavn da??????MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det kan godt tenkes at det er flere aner som har benyttet dette navnet uten at det har blitt ført i kirkebøkene. Fra 16-1700 tallet har jeg sett flere eksempler fra Darre-slekten der de som blir bønder blir omtalt med gårdsnavn - det er sjelden Darre navnet blir brukt om personene.Fra dette århundret er min farmor et godt eksempel. Hennes bestefar forlot slektsgården Kolberg i 1856, men både han og etterkommerne benyttet Kolberg-navnet i alle sammenhenger. Min farmor er ved dåpen innført som Ellingsdatter - uten Kolbergnavnet. Jeg hadde (heldigvis) fått navnet på både hennes foreldre og besteforeldre, ellers ville hun nok vært vanskelig å finne fordi faren het Elling Adolf, men ble bare kalt Adolf. Farmor benyttet Kolberg-navnet helt til hun ble gift.Det ferskeste eksempelet jeg har, er min farfar som ga alle sine sønner sitt mellomnavn Paulli. Siden farfar alltid ble omtalt som Paulli, trodde alle at det var et fornavn - inntil han fortalte sine godt voksne sønner at det var et slektsnavn de kunne ta som alternativ til Sørensen.Så mulighetene for at slektsnavn kan ligge 'latent' er absolutt tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur slike namn ofte har kome inn ved eit 'mistak'. Sett at du har ein prest i ei bygd som heiter Isak Tegnér Lund - dette er eit heilt oppdikta namn teke rett ut av natta. Så vil eit soknebarn kalle opp presten, noko som slett ikkje var uvanleg. Og kva som er førenamn og kva som er etternamn er ikkje alltid så godt å holde orden på - soknebarnet trur Tegnér er eit førenamn, og hektar det på barnet sitt som andre- eller tredjenamn.Eg har nettopp lese eit godt døme på slik omforming av etternamn til førenamn i Norsk Personnamnleksikon, men finn det i farten ikkje att.Eg vil ikkje påstå at det er dette som har skjedd i ditt tilfelle, men det er i alle fall ein mogeleg teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Om det er slik at f.eks han ble 'kalt opp' etter prest e.l. vet noen da om det fantes noen 'prominente' i Barbu/Østre Moland orådet ved dette navnet??? Elias Martin som da navnga min oldefar dette Tegnér navnet bodde med sine foreldre i 1865 på Hestmyr Lonen i Østre Moland - i 1900 bor Elias på Svinodden i Barbu - Jeg har ikke funnet min oldefar før men fant en Josef Hans. i Dybvåg - det er nesten helt sikkert han - han var matros og midlertidig bosatt i England - i 1900 i Dybvåg står det bare Josef Hans. f.1881 - uten hverken Bernhard og tegnér navnet - Elias Martin var Methodist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det som ofte var, hvis en fyr var f.eks. håndverker, så tok han gjerne et annet navn enn patronymikon. Ofte var de oppkalt etter en prest som 'mellomnavn', eller de bare fant på et navn. Jeg har en tipp som het Carl Oscar Olofsson. (svensk han med, men irrelevant). Han var 'svartskredder', (litt flinkere skredder), og byttet navn til Wildrup. Ingen andre 'i hele verden' heter dette. Men, min fars onkel tok dette som sitt mellomnavn.Min oldefar var døpt Torbjørn Normann Larsen (Normann var en del av hans fornavn). Han var også skredder og tilskjærer. Larsen var ukurant å bruke, det kuttet han ut. Derav min 'N' i navnet, min far er Normann!Før 1923 var det fritt fram å ta hva man ville som navn. Bjarne i Myra het det det ene året, neste året kunne han være Bjarne i Fjellet....Selv i USA brukte de 'oppkalling' av prominente kjente. Du har sikkert hørt om Conrad Hilton, 'hotell-Hilton'. Han het Conrad Nicholson Hilton. Nicholson etter familiens huslege! Og sånn var det i Norge og! Man ble ofte oppkalt med slike mellomnavn, for å gjøre 'ære' på en eller annen, som kanskje hadde reddet et liv, kanskje hadde reddet en økonomi.... eller rett og slett bare var hyggelig?Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok ikkje han i Dypvåg, for der ser familien ut til å vere tilstades - med mora som enkje.Eg ville heller ha sett på fadderne. Sidan faren var skipper, vil eg tru han t.d. seilte på Sverige - og at han kan ha henta namnet derifrå for å 'blidgjere' ein eller annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Takker for innlegg igjen!!Muttern sier hun trodde dette var ett såkalt familie navn - men jeg tror nok hun tar feil-jeg har ikke skjekket kirkebøkene , så jeg kan no finne Tegnér navnet flere plasser bakover hvis jeg hadde gjordt det - tiden får vise :-) Disse var sjøfolk-Elias Martin var skipper -Josef seilte også på sjøen men hvor og hvor lenge vet jeg ikke - vet han ble med på en tur til Grønland en gang som veldig ung og ble sittende fast i isen - men han ble visstnok ikke skremt av den grunn - Josef Bernhard ble gift med Anna Aas og de flyttet til Bergen - Hadde to sønner og den ene (eldste) fikk da Tegnér navnet også -MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Fann ein kandidat til deg i Porsgrunn:1334 Josef Hans. m b fl ug Elev af Skiensfj. mek. fagskole 1884 Løvold pr. Arendal Ned n s E: Erhverv og Livsstilling: Tilføyd av andre: forsg af Skipper.Du har jo ikkje sagt kor tid han var fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Hei Gurli, det kan godt hende din mor har rett i at det er et familienavn! Jeg opplevde det i min fam: Min farmor het Helene von Hatten,og jeg prøvde å hjelpe min far med å finne ut hvorfor de hadde gitt henne det navnet . Jeg søkte,og fant det brukt på 1600 tallet i Bergen. Så prøvde jeg å følge navnet videre oppover,og plutselig krysset denne von-slekten seg med min gardsslekt på Tysnes! Så min tredje-tippoldemor var skrevet inn som Fransisca Sophie von Hatten Hierman. Dette må jo fam ha visst om ,da de i 1902 gav navnet videre til min farmor. Kanskje er dette tilfelle med din slekt også.Nå har vi jo hørt at navnet finnes i Sverige,også i Danmark finnes det Tegner. Kanskje har du aner derfra ? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei alle sammen :-)Min Josef Bernhard Tegnér er født i 1884 ! Faren Elias Martin ble født på gården Sandnes på Tromøy i 1848 - mor Gunhild Aline Tellefsen (tellefsdatter)f. 20/7-1850 d.29/6-1900 de ble gift 1/10-1875 - han giftet seg igjen med Tonette Johansen- Elias døde i 1922 da bodde han i Strand(Sandefjord) men ble begravet i Barbu kirkegård i Arendal. Jeg har lite funnet om hvor min oldefar Josef Bernhard T. har vært i sin tid - Josef hadde også flere søsken jeg ikke vet hvor ble av: Ernst Aleksander f.1887 Johannes Capman f.1892 og Jacob Augustin f.1893 - han hadde også bror kalt Haakon Benediktus han vet jeg alt om og en søster Esten som døde som barn - Mye tyder på at du har funnet den rette Bjørn - han arbeidet nemmelig senere som mekaniker i Bergen på noe båtgreier ( finner ikke papirene i farta!!) han har også seil ute - men det vet jeg ikke mere om :-) Josef ble gift i Haugesund (!) i 1910 med Anna Aas. Hvorfor de valgte Haugesund vet jeg ikke -MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Søsteren het selvfølgelig ikke Esten men Ester - Tror nok Ernst og Johannes døde unge- men når vet jeg ikke -Fant noe på Jacob Augustin f.1893 giftet seg med ei ved navn Olga - hun satt visst i rullestol - han drev møbelforretning i Arendal - Noen som vet hva den het og hvor den lå????MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.