Gå til innhold
Arkivverket

[#8355] Foreldre til Ole Knudsen i Hole


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger rundt denne karen.Han er født i 1823 i Hole kirke og jeg vet han giftet seg første gang i 1844 med Ragnhild Krestoffersd. i Hole kirke.I 1865 bor han på gården Solli sammen med sønnen Hans A. født 1856 og han er enke.Sammen på gården bor Ragnhild Krestofersdatter 37 år husmannskone med jord.Hun er enke og har datteren Karen Gulbrandsdatter 11 år og en datter udøpt 1 år.Dette i følge folketellingen i 1865.De to gifter seg i 1867.Jeg trenger hjelp til og finne hans foreldre.Håper noen kan hjelpe meg ? Hilsen Bjørn pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Jeg har et notat på at løsarbeider og husmann Ole Knudsen f. 1823 var sønn av husmann Knud Knudsen Opsal og Berte Johannesdatter, begge Tyristrand. Tror jeg fant foreldrene i kirkebøkene for Tyristrand, som jeg leste på mikrofiche for en god stund siden. Dessverre har jeg ikke foreldrenes fødselsdata. Jeg mener at Ole Knudsen var far til Johannes Olsen Solli 1868-1942, som var ordfører i Tyristrand. Den mannen skulle jeg gjerne vite litt mer om. Hilsen Asmund L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

En liten tilføyelse: Jeg lette i notatene mine og fant litt mer om denne Knud Knudsen, far til Ole Knudsen. Her er det jeg fant:'Knut Knutsen var fra Gjevre i Valdres. Det er en gård ikke så langt fra Vang. Han giftet seg med Berte Johansdatter Opsal i Hole kirke en augustdag i 1806. I kirkeboken står han oppskrevet som 'Ungersvend og Underjæger Knut Knutsen Givre af Walders' - og det betyr vel at han tilhørte den militære elite-avdelingen Norske Jægerkorps som var opprettet i 1788. I disse urolige årene var mange militære stasjonert på Ringerike. Knut og Berte slo seg ned på brudens hjemsted - en plass under Opsal i Tyristrand.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Asmund og takk for hjelpen.I følge mine notater er 'min' Ole Knudsen far til han Johannes du referer til,desverre har jeg ingen opplysninger om han.Jeg er etterkommer etter Ole Knudsen`s eldste sønn Kristian Olsen født 4 nov 1844 som han fikk med sin første kone Randi Borgersdatter.Jeg skal titte i mine notater og i mine hefter fra Ringerike og se om jeg kan finne noen opplysninger om Johannes. Takk nok en gang for all hjelp Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Hei Bjørn. Om du ville være så snill å sende meg alt du kan finne ut om Johannes Olsen fra Tyristrand, skulle jeg bli glad. Han er ikke av mine forfedre, men jeg har en svigersønn fra de kanter, og to av barnebarna mine er etterkommere etter Knud, Ole, Johannes osv. Men vi behøver jo ikke å legge beslag på dette forum lenger. Min e-adresse erasmund.lien@hf.ntnu.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.