Gå til innhold
Arkivverket

[#8358] Huseby, Hurum - Er det noen som har reg aner der?


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Jeg jobber med en lengre omfattende gårdshistorie for Huseby-gårdene på Hurum.Det kunne derfor være interessant å komme i kontakt med andre som har reg aner, einedomsopplysninger etc herfra, (fra 1600 og frem til idag).mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Erik!Mine 4tipp het Hans Huseby, født? og Ingeborg Andersdatter, født? Barn:1) Ingebor, født 1735 på Huseby i Hurum. 2) Brynild, født 1740 på Huseby i Hurum (3tipp).Det var ikke mye jeg hadde. Hvis du vet noe om mine aner, hører jeg gjerne fra deg. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har en Amund Olsen fra Huseby nordre f ca 1737, gm Kristine Johannesdtr fra Kykkulsrud i Frogn. Datter: Johanne Amundsdtr f 1773 (el 76?), gift i Frogn.mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Takk både Eva og Jarleif. Jeg kan legge til flg:Eva:Hans satt på Huseby ca. 1729-55. Hans patronymikon er Brynildsen. Hurum kirkebok smnlignet med Skiftedokumentet for Hans i 1756 er ikke helt lett å forstå for denne familien. De motsier i noen grad hverandre. Såvidt jeg vet fikk Hans flg barn:Christen, f.1735 , Jens, f. 1737, Ingeborg f. 1735, Brynhild f. 1740, Bertel f. 1747, Søren f. 1750, Andreas f. 1745. Slik jeg oppfatter div kilder så oppgies Ingeborg Andersdtr som mor til noen barn og Berte Andersdtr som mor til resten. Hans kan selvsagt ha vært gift to ganger, men jeg sliter litt med å få til kronologien på dette. Ingeborg må i såfall ha vært første kone og død ca 1736.Interessant hvis du har noe mere info om Brynild og evt familie hun fikk, hvor hun bodde osv.?? Jarleif:Amund var f. ca 1737 og døde i 1812. Jeg vet ikke hvor han kom fra, men er ganske sikker han ikke er født på Hurum. Hvis du vet hvor han stammer fra hadde det vært artig å få høre??? Amund fikk 8 barn som jeg har kommet over (de 4 første f på Grønsand, de 4 siste på Huseby): 1. Ole, f. ca 1766, tok over deler av Huseby. 2. Abigael, f. ca 1769, g 1810 m. Iver Baltzersen. 3. Abraham, f. 1772. 4. Johanne, f. 1773, gm Jacob Amundsen. 5. Ener (tvilling), f.1777, tok over deler av Huseby. 6. Gunhild, f. 1777, d. 78. 7. Anders, f.1780, d. 1 dg gml. 8. Ingeborg, f.1781.Vet du noe mere om denne Jacob Johanne var gift med?? mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Erik!Brynild Hansen Tejen var gift med Christine Larsdatter, født ca. 1749. Christine sine foreldre/familie vet jeg ingen ting om enda. Brynild bodde troligvis på Teyen 1784-1792 (trolig lenger.) Barn:1.)Hans Brynildsen, døpt 7/3-1784. (Kilde: Kirkebok Hurum 1742-1826.) 2.) Ingebret (min 2.tipp), døpt 14/4-1786. (Kilde: K.bok Hurum) 3.)Anne, døpt 26/12-1789. (Kilde: Kirkebok Hurum på internett nr. 1106.) 4.) Jens, døpt 22/4-1792. (Kilde: Internett nr. 1295.) 5.) Engel Sophie, født 2/4-1795 i Aas, Akershus.I 1801 tellingen bor de på Gard: 29 i Aas. Jeg vet ikke hvor og når Brynild eller Christine døde, men jeg tror hele familien flyttet til Drøbak til slutt. Hilsen Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Johanne Amunddtr ble etter mine notater g 2.4.1806 med Jacob Anonsen fra Frogn. De to var søskenbarn, og er blant mine '3-tipper'. Jeg har ikke jobbet så mye med denne grenen av familien, men har følgende:Anons foreldre: Far Anon Davidsen fra Solbergbråten i Frogn, f ca 1757 iflg folketellingen 1801, mor Marte Johannesdtr fra Kykkulsrud i Frogn, f ca 1741 iflg ft 1801. Foreldre og videre aner er kjent for begge.Marte var søster av Kristine Johannesdtr Kykkulsrud, gm Amund Olsen fra Huseby nordre på Hurum. Det kan leses mer om familiene i bygdebøkene for Frogn.Jeg har tidligere hatt en anelse om at Amund Olsen på Huseby egentlig kom fra Frogn, men er ikke her og nå i stand til å rekonstruere hva som ga med den assosiasjonen.Jacob og Johannes barn Anne Mari f 1807 er min ane.mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Ved en tilfeldighet fant jeg et spor som berører Hans Brynildsen: I Ås gårdshistorie, b2, er Hans omtalt under gården Linnestad. Sammenhengen er denne:En Jens Hansen, f ca 1692, sønn av Hans Ustad i Lier, kjøpte Linnestad i Ås i 1726. Hans var gift med Kirsten Olsdtr. Hans dør i 1729, og Kirsten gifter seg straks igjen med en Kristen Olsen (som igjen dør i 1733). Kristen Olsen oppgis å være sønn av Ingeborg Alfsdtr, og halvbror av Hans Brynildsen Huseby i Hurum, og halvbror av Anne Brynildsdtr.Naturlig nok kan ikke jeg ut fra gårdshistorien si noe om hva som er kildene til dette, men her i hvertfall noen navn å jobbe videre ut i fra.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei Erik!! Sjekket først idag dette innlegget,jeg etterkommer etter Christen f. 1735,og hans andre kone Maren Hallesdatter f.1736. Men dette vet du vel alt om nå,tre år etter, jeg er veldig interresert i hva du har klart å finne ut!! mvh helmin fra brevik e-mail: v-kvenno@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Siden det nå har gått noen år til, tenkte jeg det var på tide 'å melde' litt her igjen:);Du har kanskje funnet det ut i mellomtiden,...uansett; Den Christen Hansen som gifter seg med Maren Hallesdatter Inglingstad i 1766 er fra Jahren og har ikke noe med den Christen Hansen på Huseby å gjøre. Christen Jahren har forøvrig først vært gift med Maria Andersdtr Rokkestad (1764). Christen Huseby var også gift 2 ganger; henhvis med Christine Torsdtr (1759) og senere sannsynligvis med ei Marte Sørensdtr.Ellers kan det generelt opplyses, vedr bror til Christen Huseby, Jens f.1737, at han ble gm Anna Hansen Bure og etterhv bodde en kort periode der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.