Gå til innhold
Arkivverket

[#8360] Søker info om slekt i Halden/Idd i Østfold.


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg søker info. om: LARS HANSEN, født 7 feb 1834 i Idd. Han hadde sitt virke i 1'st brigades musikkorps. Ble ansatt der i 1848. Samme år ble han som ung gutt utkommandert til Schlesvig i den dansk/tyske krigen. han ble i samme året konfirmert der av feltpresten. I 1'st brigade var han i alle år, og var da Tambur, piber, korporal og fra 1875 sersjant. Lars døde 5 jun 1911. Han var gift med:MAREN JOHANNE OLSDATTER, føt 8 mar 1832 i Idd. Død 1 un 1904. I 1865 bodde de i Østregade i Halden, Lars var da musikk-korporal. I 1900 bodde de i Oskarsgade/Vestregade. Lars var da pensjnert og drev som skomaker for egen regning. De hadde barna: 1- Johanne Olava f. 1856 2- Betzy Malvilde 1857-ca 1941. Til USA. 3- Hans Karl August 1859-1908. Han var også i brigaden, som sin far. Han var medl. i flere private orkestre. Ga privatundervisning i fioninspill. 4-Bernhard 1866-1906, høvleriarb. i Halden. 5- Karen Emilie Birgitte 1869-1880 6- Maren Christine 1871-1896. 7- Richard Christian Ingvald f. 1873. Til USA der han var maler. 8- Olga f. 1876Jeg søker spesiellt info om Lars og Marens foreldre, og søsken. Lars far heter Hans Larsen og Maren Johannes far het trolig Ole Mathisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Åsander

Ved sin død i 1911 var Lars Hansen den sist gjenlevende av dem som fra Haldendistriktet deltok i den dansk-tyske krig 1848-49. Han stod i brigademusikken i omtrent et halvt hundre år og tok avskjed i 1897. Som bierverv drev han som skomaker, også i militæretatens tjeneste. Etter sin avskjed som musiker, fortsatte han å arbeide i skomakerfaget. Han var en av de mest interesserte medlemmerav I.O.G.T., medlem fra 1881. Da interessen for losjearbeidet hadde leget nede noen år omkring 1890-93, fikk han og urmaker J. Johannessen i 1893 gjenopprettet losje 'Broderkjærligetens makt'.Noe mer kan jeg ikke finne i boken '800 Haldenbiografier' - det står riktignok litt om sonen Hans Karl August og mannen til Olga - klyvskjærer Harald Andersen.I tillegg er det et bilde på Lars Hansen (og sonen Hans Karl August).Ikke noen mer opplysninger om foreldrene til Lars og Maren .... i hvert fall ikke i denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og hjertelig takk for info. Også etter så lang tid da, tusen tusen takk. Jeg var klar over at han var i brigademusikken og at han var skomaker, men her kom det fram interessante opplysninger. Heter boken 800 haldensbiografier ? Kunne godt tenke meg å få lånt den fra biblioteket.Jeg vet nå at foreldrene til Lars Hansen var:Hans Larsen f. ca 1800 i Idd og Birthe Andersdatter. Her var han i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60117&gardpostnr=160&personpostnr=1013&merk=1013#ovre>LenkeHans Larsens foreldre var Lars Larsen f. ca 1761 Idd og Mari Svendsdatter f. ca 1771 Idd. Her var de å finne i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.