Gå til innhold
Arkivverket

[#8361] Etterlyser Sigvart Johansen fra Eidsvoll


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg søker info. om Sigvart Johansen som ble født ca 1827 på Eidsvoll. Han giftet seg i 1852, med Karen Andersdatter fra Råde i Østfold. Hun var født 5 sept 1827 i Råde (runkevold). I 1865 bodde de i Ullensaker på Kjernstuen u/ Our. De hadde i alle fall barna: 1- Julius Johansen, født 31 jul 1848 i Ullensaker. Ca 1894/95 tok han navnet Iisberg og noen år senere fjernet han den ene i'en og het Isberg. 2- Adolf Johansen 11 år i 1865, f. i Ullensaker. 3- Natalia Johannesd. 6 år i 1865 f. i Ullensaker. 4- Anna B. Johannesd. 3 år i 1865 f. i Ullensaker.Jeg søker mer opplysninger om Sigvart,hans foreldre, evt også om barna. Kjenner noen til familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I ft. 1865 står det at Julius var f. i Moss? (og f i 1848) i 1875 er han f. i 1851, men fremdeles f. i Moss. I 1900 bor Julius på Tomta i Eidsvold, fremdeles f. i Moss. navnet (L)Isberg er ikke nevnt enda.I 1875 bodde Sigvart og Karen i Kristiania, da med barna Nathalie f. 1860 i Ull., Anna Bergitte f. 1863 i Ull.,Baldi Susanna f. 1866 i Ull. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Først og fremst, tusen takk for god hjelp både nå og tidligere. Setter stor pris på det. Dernest har du selvfølgelig rett. Julius var født i Moss. Noe må ha krysset seg litt når jeg har skrevet. Men hans søsken er født i Ullensaker. Mulig at stor I kan forveksles med L, men det var iisberg han het først. Jeg kjenner heller ikke opprinnelsen til det navnet. Det har ikke noe med volvo, eller hardanger å gjøre. Jeg har også sett på folketellingene, men ikke den for 1875, og det står ikke noe om hans foreldre som jeg lurer på. Jeg vet ikke hvem de er. Jeg har lett etter Julius i kirkebøkene i Moss, men har faktiksk ikke funnet han her. Jeg får se i gjen, men biblioteket her er stengt i lang tid nå pga. flytting til nytt. Men jeg har sett flere ganger og enda ikke funnet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har sett gjennom følgende militærrull: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn. I rode nr. 28, side 311 fant jeg en Sigvart Johansen, født på Baarstad (Borstad) 27.10.1828. Sønn av husmand Johanes Nilsen. Dette er den eneste Sigvart Johansen jeg fant i denne militærrullen. Alder passer bra med at han skal være født ca. 1827 I kommunikantbøkene er det lister over konfirmanter. Jeg har ikke funnet noen Sigvart Johansen/Johannessen der. Du vet vielsesåret. Hvor og når ble han gift og hvem er oppført som Sigvarts far ?mvh. oivindson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg vet så og si ingen ting her. Har ikke klart å finne noe om Sigvarts foreldre. På FT-1865 står det at han var 38 år og født i Eidsvoll. I 1865 hadde de flyttet fra Eidsvoll, og bodde i Ullensaker. Karen hans kone var fra Råde og deres første barn Julius var født i 1851 i Moss. Jeg har lett etter Sigvart og Karens vielse både i Moss og Råde, uten at jeg har funnet vielsen deres der. Akkurat nå har biblioteket her stengt, så jeg får vente med å lete mer, derfor prøver jeg på denne måten. Om den Sigvart Johansen du fant er den samme jeg ser etter er det ikke lett å ha noen stor formening om enda. Det får stå litt åpent. Jeg må også komme tilbake til Isberg navnet som hans eldste sønn tok. Har ikke funnet opprinnelsen til navnet, og lurer på om det kan ha vært fra et sted familien har bodd på. Kan det ligge et bosted med navnet isberg, isberget, isbjerget el.l i nærheten av Eidsvoll ? Jeg vet fra Statsarkivet i Berget at det i sin tid lå et sted som het isberget i Asker, men har ikke funnet i gjen hvor det var heller. Hvis jeg finner opprinnelsen til dette navnet, kunne det jo hende at det kan føre litt videre. Som sagt, det er desverre svært lite jeg vet enda. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Lunde

Sigvart Johannessen ble konfirmert i Ullensaker 01.10.1843. Han var født 27.10.1827 og døpt 01.01.1828 i Eidsvoll Militærrullen har altså riktig dato men feil år. Foreldre Johannes Nielsen og Berthe Marie Svendsdatter. Ullensaker MINI 14 b, 1836-50, s. 280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Trond, og tusen takk for at du husket på meg. Nå vet jeg noe mer, litt å gå ut fra. Fortsatt grubler jeg over det med etternavnet Isberg, det er ikke helt lett. Jeg traff min tante i helgen og vi snakket i gjen om det. Hun mener bestemt at navnet ikke er fra Hardanger, og hun mener at det heller ikke er Svenskt. Hun mener å ha hørt at dette navnet har noe med militære å gjøre, at det var et navn han( Julius, som var Sigvarts sønn) tok i den forbindelse.Nå når du faktisk kan bekrefte at Sigvart er født/døpt i Eidsvoll og konf i Ullensaker, så styrker det vel teorien om at navnet kanskje ikke er Svenskt. Det var jo hans ene sønn som så vidt jeg vet var den første som tok navnet Isberg. For så å tenke i militære baner. Tydelig at du Trond har lokalkunnskaper i Eidsvoll/Ullensaker. Kan du tenke deg noe svar på dette i det området ? En nøtt, som jeg tror noen ganger at jeg ikke vil finne noe svar på, men så bare må man videre da. Noen andre med ideer ? I gjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vet du Trond om Sigvart hadde søsken ? Eller kanskje det er noen andre som har kjennskap til familien. All info er svært så kjærkomment. Står de f.eks nevnt i noen bygdebøker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk til dere begge to Carsten og Trond.Det enkleste først. Ja Carsten det er riktig Julius du har funnet i Moss. I 1865 bodde han her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60235&variabel=0&postnr=6967&fulle=true&spraak=n>Lenke, og i 1875 her: Lenke. som du sikkert ser så er hans barn født litt rundt om i Østfold. Som ansatt i NSB så flyttet han en del på seg. Men, i 1900 bodde altså familien i Moss og der ble de. Så vidt jeg vet kom de til Moss ca 1890. Hodebryet så langt går altså på hans foreldre. Spekulerer også veldig på opphavet til navnet Isberg som hans far var den første som tok. Hvorfor Isberg mon tro, og hvorfra.Så til deg Trond, og hjertlig takk for at du husket på meg etter så lang tid. Noe videre med familien har jeg ikke kommet, så jeg er veldig veldig spent på hva du har. Desverre har jeg litt problemer med egen pc om dagen, så jeg må nok vente litt med å få sendt deg en mail. Men, jeg skal nok få det til, må bare ha litt hjelp, og må kanskje gjøre det fra en annen pc enn min egen. Kanskje du har noen stikkord. ?Som du sikkert vet så lurer jeg jo som sagt også på opphavet til vårt slektsnavn Isberg. Min tante mener fortsatt og helt bestemt at navnet har noe med militæret å gjøre. Opp i gjennom årene har jeg hørt så mange teorier at jeg vet ikke helt hva som stemmer. Føler meg rimelig sikker på at det ikke er Volvo isberg fra Sverige. Med min kjennskap så langt er det heller ingen link til Isberg i Hardanger. Noe som også SIB for noen år siden så langt de kunne si var enig i. Jeg står i gjen med 2 alternativer. Det ene er at vi finner svaret i Eidsvoll distr. og at dette kanskje har en militær bakgrunn som tante sier. Det andre er at jeg har funnet Isberg noen steder i Trøndelag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hvis dette er foreldrene til Sigvart,så har du 2 av hans brødre her. Både Johannes og Berte bor her også i 1875. Johannes bor på Røgholt,Eidsvoll i 1801 og Berte på Ulvind.Nedre i Eidsvoll på samme tid. Det som imidlertid ikke stemmer er Bertes etternavn. Ifølge Trond er det Svendsdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk i gjen Carsten. Er vi helt sikre på at dette er Sigvarts foreldre da ? Skal nå heller ikke gå lenger enn til Julius før jeg har sett han har brukt 2 'sen' navn, både Johansen og Sigvartsen. Kan det være slik med Berte og mon tro. Nei det blir vel ville tanker. Har ikke fått sendt mail til Trond enda og tror heller ikke vi får ordnet det i dag, men i morgen håper jeg vi har fått det til. Skal bli spennende å høre hva han har. Hvis det er noe som kan oppklare Bertes etternavn f.eks skal jeg skrive det her.I gjen takk, setter stor pris på all hjelp. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det begynner å nøste seg opp her.1. Julius Isberg er ikke sønn av Sigvart Johannessen. Du skriver at J. I. er født 31.07.1848 i Ullensaker. Det finnes ingen Julius født den datoen. Derimot finner vi en Julius født 31.07.1847, døpt 03.10.1847. Foreldre er Kjøstel Nilsen og Johanne Arnesdatter på Hagastuen under Reierstad nordre Denne Julius er tjenestekar på Frøhaug i Nes, Romerike 18652. Sigvarts 'riktige' er Julius Oskar. Han ble født i Moss 03.04.1851 og døpt i Råde 05.01.1852. Han ble konfirmert i Hovin kjerke, Ullensaker 30.09.1866 og gift i Eidsvoll kjerke 29.12.1882. Som Laila i innlegg nr. 2 korrekt nevner, i 1900 bor han på Tomta gnr. 92 bnr. 25 i Eidsvoll. Den Oskar Juliussen, f. 1883 som også bor der er ikke sønn av J. O.3. Sigvart Johannessen og Karen Andersdatter ble gift i Råde kjerke samme dag som Julius Oskar ble døpt, 05.01.1852. Han var ungkar, skreddersvenn, bosatt Moss, født i Eidsvoll, 24 år og sønn av Johannes Nilsen. Karens alder oppgis til 26, født på Runkevoll under Borge og datter av Anders Simensen. Karen og J. O. er notert som utflyttet fra Råde til Ullensaker 07.08.18524. Sigvart og Karens øvrige barn var: Adolf, f 06.11.1855 Natalie, f. 10.10.1860 Anna Birgitte, f. 1863 Baldi Susanna, f.1866 Alle i Ullensaker.5. Sigvarts bosteder i folktellingene: 31.12.1865 Kjernstua under Aur, Ullensaker. Husmann, 31.12.1875 Korsgata 11, Oslo. Skreddermester 03.12.1900 Vogts gate 28. Oslo. Skreddersvenn. Karen var da død og Sigvart gift på nytt med Laura Olava fra Rødenes 31.12.1905, 01.02.1907 og 01.02.1908 (kommunale folketellinger), Vogts gate 47, Oslo. Sigvarts fødselsdato oppgitt til 12.12.1829 Eidsvoll ved alle tre tellinger. Laura Olavas fødselsdato oppgitt til 20.04.1852 (1905) og 20.04.1851 (1907 og 1908)6. Sigvart Johannessen døde 25.03.1908 (Oslo skifterett, dødsfallsprotl avd. II, C 4 03.07.1907-11.09.1909). Meldt 26.03.1908. Alder oppgitt til 77, adresse Vogts gate 47. Hustru Laura, ingen barn i ekteskapet, men 2 i det første, hvorav en datter i U.S.A som ifølge enka 'ikke har ladet høre fra sig paa en 15 aar'7. Sigvarts fødselsdato: I følge militærrullen for Eidsvoll er han født på Borstad i Eidsvoll 27.10.1828. Ifølge Ullensaker kjerkebok ble han konfirmert 01.10.1843, f. 27.10.1827 og døpt i Eidsvoll 01.01.1828. Ifølge kommunale tellingene 1905, 07 og 08 er han født i Eidsvoll 12.12.1829.8. Jeg har funnet 2 brødre av Sigvart i militærrullen for Eidsvoll: Ole, f. 18.12.1825 og Nils, f. 03.02.1831 Det gjenstår å finne mer om foreldrene.Jeg kan sende deg nøyaktige kildehenvisninger på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Trond. Ja det må jeg si, her har det skjedd ting. Du har nok rett mht Julius. Dette har skurret hele tiden, og liksom ikke stemt helt. Det hele har vært litt forvirrende, og sikkert også årsaken til at jeg med dette ikke har kommet videre. Jeg har hatt så dårrlig samvittighet for at jeg ikke har kontaktet deg. Det er slett ikke glemt. Men vi har en data som vi har problemer med nå, og å ordne litt hver kveld blir liksom ikke noe greie på. Nå er det snart påske og jeg skal ta en av de første dagene der og bruke hele dagen, så får jeg vel dette i orden. Da tar jeg straks kontakt med deg. Her kom du jo også dessuten med masse opplysninger som jeg ikke visste. Fortsatt gjenstår allikevel også å vite om hvorfor han tok navnet Isberg. Men, tiden vil kanskje gi svar. Tolmodighet er kanskje tingen. Enn så lenge skal du ha maaaaaange takk. For at du husker på meg etter lang tid og for at du tar deg tid til dette. Er det noe jeg kan gjøre tilbake, så håper jeg du sier i fra om det. Mange hilsener fra Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Hei, vet ikke om du har gjort noe mer på denne saken, men nå har jeg funnet Johannes og Berte Marie som gravlagte i Hovin. Berte Marie døde 17.11.1853 (Ullensaker Mini I 15 B (1851-62, s. 320, nr. 97. Gravlagt i Hovin 27.11.53 Hmdskone Birthe Marie Svendsdatter, fattiglem, 49 11/12 A. Vegetoneie.) Hun var fra Bekkedal i Eidsvoll og var født 31.12.1803 (Eidsvoll bygds historie bind II, 3 del s. 395, nest siste linje). Foreldre Svein Johannesson og Anne Olsdotter. Johannes døde 11.12.1853 (Ullensaker Mini. I 15 B (1851-62), s. 321, nr 106. Gravlagt i Hovin 26.12.53, Johannes Nielsen, hmd. Fattiglem, 57 A.Vegetoneie.). Han var altså født omkring 1796. Han var ikke fra Eidsvoll, det er ingen i 1801 som passer med alder. Kandidat på Risebro i Hovin 1801: Lenke. Han er faktisk eneste aktuelle i Ullensaker. Johannes og Berte Marie ble ikke gift i Ullensaker, så det må ha vært i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Igjen Trond, takk for at du husker på meg selv etter lang tid. Din hukommelse er stor og din hjelpsomhet tydeligvis grenseløs. Har forresten fått ny e-mai: alenehagen@hotmail.comJeg vet ikke helt, men noe må underveis ha krysset seg og gått litt galt her. Plutselig har vi fått 2 stk julius'er tror jeg.Den Julius som bor på tomta i Eidsvoll i 1900, kan muligens være en annen julius enn den jeg leter etter.Min Julius bor i 1900 i Moss: Lenke.Det er da oppgitt at han var 48 født i ullensaker. I 1865 er han 15 år født i Moss, og i 1875 er han født i 1851 i Moss (lenker i innlegg nr 12). Vi snakker her tydeligvis om en kar født ca samme år som han som var på tomta i 1900.Dette blir litt forvirrende, men kun en av dem er jo den Sigvart jeg søker, og det må være han som bor i Moss 1900.En stund siden jeg laget dette temaet. Kanskje nye har kommet til. Tar med at jeg fortsatt leter etter opphavet til navnet Isberg, se innlegg 1 og 3.Håper på tips, hva har gått galt her da ? Har nok kjørt meg litt fast, og da trengs gode råd. Igjen tusen takk Trond.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.