Gå til innhold
Arkivverket

[#8367] HJELP !! Mormor's far og fødselssted.


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Min mormor ble født den 11.07.1909 i Oslo, men jeg har aldri klarte å spore henne opp i noen kirkebøker.Jeg trodde at hennes pikenavn var Solveig Syvertsen helt til jeg oppdaget at hun først ved konfirmasjonen fikk dette etternavnet.Mormors foreldre var: Margit Sofie Møller (syerske/skredder)f.01.11.1891 i Kristiania, og Harald Wilhelm Syvertsen (Hvalfanger, smedarbeider, bygningsaarbeider) f. 04.07.1891 i Kristiania. Disse ble gift den 12.09.1914, antakelig i Sagene sogneprestembede.Mormors egentlige pikenavn har altså vist seg å være Møller. Kan noen hjelpe meg å finne frem til hvor hun ble født og hvem som var hennes far? Kan Harald være hennes far?Etter min mening må hun finnes i en eller annen kirkebok siden hun senere ble konfirmert i Sagene. For å bli konfirmert måtte hun da være døpt? Hvordan foregikk adopsjon på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Har du sjekket med Sagene Prestekontor hva som står ved konfirmasjon? Hvis hun var døpt i en annen menighet skal det stå opplys.om detEn annen mulighet er å gå gjennon arkivet til Statistisk Sentralbyrå på Riksarkivet i Oslo Fødte pigebarn 1909 Oslo Her er alle menighetene ordnet i pakker (Lettere å lete i en film og fich kort) Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Ser at du er oppkalt etter din tippoldemor, Nina Møller?Det var ingen adopsjons-lov før mye senere, jeg husker ikke når dette ble satt 'i system'.Værksgaten 33 tilhørte forresten Paulus kirke i 1899-1900, har du sjekket den kirkeboka? En annen mulighet er, dersom hun var enslig mor, at mormoren din ble født på Fødselsstiftelsen på Rikshospitalet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jepp, jeg er oppkalt etter min svenske tippoldemor som forøvrig het Nitana.Husker jeg ikke helt feil har jeg faktisk sjekket det meste inludert Rikshospitalet, ingeting å finne. Hun må da være døpt. Det eneste jeg kan komme på her og nå må være om hun eventuelt ble døpt rett forut for sin konfirmasjon i Sagene kirke. Da må hun vel finnes i døpte, Sagene, tenker jeg. Har tidligere sett gjennom konfirmasjonsbøkene i Sagene og det står ingen noteringer om hennes dåp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Kommentar til innlegg nr. 4:Den første adopsjonsloven kom ved lov 2 april 1917 nr. 1 om adoption. Men adopsjonen er regulert også tidligere, bl.a. hadde man skriv 6. juli 1876 om Virkningen af Adoption og skriv 29. januar 1877 ang. et adopteret Barns Rettigheder. Adopsjon kan jo også ha vært regulert gjennom andre lover etc. uten at det direkte kommer frem av lovenes (etc.) tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, det lurer jeg på også. For det må jo være en grunn til at den 'eldgamle' diskusjonen var kommet så langt opp på listen igjen når innlegget forut for mitt eget var skrevet 19. desember 2004. Sannsynligvis ble et innlegg etter nr. 6 (og før mitt) slettet?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Det ble publisert et innlegg i dette temaet som omhandlet et helt nytt emne. DA opprettet et eget tema for innlegget, og har samtidig satt innlegget passivt i dette temaet. Vennlig hilsen Marianne Bjordal Strømsholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.