Gå til innhold
Arkivverket

[#8373] Olava Grønbech, d.1762 Ibestad, Troms.


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Olava Grønbech ble gift med Peder Krog Wegner i Ibestad i 1760 eller 1761. Den 14.1.1762 ble datteren Ingeborg Sophia Wegner døpt, oppkalt som skikken tilsa, etter Peder Krog Wegners 1.kone Ingeborg Sophia Faber fra Dyrøy. De nye Astafjord bygdebøker har 'Foreldre ukjent' på Olava Grønbech. Er det noen som kjenner til Grønbeck- familier i Vesterålen/Troms, og vet om det finnes noen foreldrekandidater?Hilmar Eriksen skriver i den gamle Astafjordboka: 1794 Ole Joensens avkall (på arv) til Peder Krog Wegner for hans (avdøde) kone Ingeborg Sofia Vegners (f.Faber) mødrene arv. Hilmar Eriksens tilføyelser står i parentes, og det er hentet fra tingbøkene for Astafjord. Hans konklusjon er at en Ole Joensen, broren Anders Joensen og Ingeborg Sofia f.Faber hadde samme mor. Her tar nok H.Eriksen grundig feil. Den Ole Joensen som gir avkall i 1794 er nok Ingeborg Sophia Wegners mann, g.1789, og arven er penger som Peder Krog har forvaltet for sin datter. Arven var på over 65 rdl., så Olava må ha kommet fra en noenlunde velstående familie ettersom hennes søsterlodd er så pass stor. Sannsynligvis kom den fra Olavas mor eller far, direkte til Ingeborg Sophia fordi moren alt var død.Kan noen hjelpe meg med å finne Olava Grønbechs opphav?Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I Bø i Vesterålen fantes familienavnet Grønbech i hvert fall fra 1772. Den første var Frederich Grønbech, f. i Trondheim 1746 og d. i Bø 1846. Han ble gift i Bø 1772 med Gulla Margrete Enochsdtr. Ringkjøb. Dette var velstående folk.Finner ingen forbindelse med Olava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Hei Åse.Olava Grønbech kan være søster til Jacob Nielsen Grønbech og Christopher Nielsen Grønbech, begge bosatt i Hadsel ca. 1760. De betegnes da som 'Borgere av Trondhjem'. Jacob kan være født ca 1730. Det har ikke lykkes meg å finne så mange Grønbech i Trondhjem på tidlig 1700-tall, men Grønbech-navnet synes å komme til Trondhjem med Isak Grønbech (1564-1617), sønn av sogneprest Søren Grønbech, Kjøge, Danmark. Isak ble g.m. Dorothea Jacobsdtr. i 1595 og ble biskop i Trondhjem i 1596.Dorothea døde i 1642.Hilsen Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Under Family search finner jeg følgende: Olava Olsen Gronbeck, birth 1732, Dyro, Troms. Relatives: Johan Andersen Dalsbo. Jeg finner også en Olava Gronbekk, birth 1740, Vik, Ibestad, Troms. Videre: Olava Gronbekk, marriage: spouse: Peder Krog Kristiansen Wegner, marriage: 1761, Ibestad, Astafjord, Troms. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Takker for svar og for ny informasjon. Når det gjelder Family Search, så er opplysningene der ang. Olavas fødsel ren gjetning etter min mening. Christopher Nielsen Grønbech i Hadsel var interessant. Har han noen foreldre som du vet noe om?Jeg har en Christopher Nielsen Grønbeck f.ca 1700, d.1763, bosatt på Stokmarknes, g.m. Ellen Margrete Røst (ca.1717-1790), men jeg vet ikke om de hadde en datter Olava. Sønnen John Røst Gr.beck ble forøvrig gift med en slektning av Peder Krog Wegner.Mine favorittkandidater som foreldre er Maren Olsdtr.(1683-1766), Trondhjemsborger bosatt på Elgsnes, Trondenes, og hennes andre mann Jacob Isachsen Grønbech. De ble gift i 1728 og han døde i 1732, så de kunne ha fått Olava som kan være født i dette tidsrommet. Men da må Maren ha vært nærmere 50 år når Olava ble født. Jacob Isachsen Grønbech var visst fra Trondheim, og jeg tror så gjerne de alle stammer fra biskop Isach Grønbech. (Jeg hadde bare navnet hans notert fra før, ellers ingen opplysninger, så takk til Frank!)Flere som vet noe om Grønbech/Grønbeck?MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei, jeg har noe notert på blokken, som jeg håper noen kan dra nytte av.Isak Grønbech, Risøyhamn er notert som far til Olava Grønbech død 1762.Når det gjelder Wegner,har jeg notert:Herman Wegner g Anne Cathrine Linne ?, barn:Christian Wegner f.1696 på St Jørgensgård, Svensborg,Fyn.(han assisterte Johan Widding i Nykirken )gift. Lovise Charlotte Bremer d. 1770(dtr av Fredrich Adrian Bremer)barn:Peder Krog Wegner f. 1727, gift 1:Ingeborg Sophie Faber død ca 1760,ett barn,, gift 2:Olava Grønbech død 1672 ett barn ??,gift 3:Elisabeth Møller, ett barn. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til Terje. Takk for interessant opplysning. Har du noe fødselsår på Olava? Og har du notert hvor opplysningen om Isak Grønbech er funnet? Jeg har de andre opplysningene fra før, Herman Wegners kone het forøvrig Anne Cathrine Lihme eller Lehms. Tror jeg hentet det fra Erlandsens bok. Tidligere var jeg så slurvet med ikke å notere kilder for opplysningene, må skjerpe meg der. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...
Gjest Åse Kristiansen

Nå har jeg funnet Olava Grønbechs konfirmasjon Lenke Hun var altså født rundt 1740 og oppholdt seg på Tranøen (prestegården) da hun ble konfirmert i 1757. Var det ikke vel langt hjemmefra hvis hun var datter av Isach Grønbech, Risøyhamn? Og hva var Isachs farsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Åse. I Ibestad 1751-1775 side 375 finnes følgende: 12/1-1761. Copulert klokkeren enkemand Monsr Peder Wegner med pigen Olava Grønbek, og da hun var af Tranøe menighet medbrafte attest fra stedets sogneprest Hr Elling Rostad baade om hendes christel. opførsel og at hun af ham var trolovet med dene klokker. vidner Mikel Edieson,Noels Mortensen Berg Madme Krog Øllegaard Thrane. Da regner jeg med at hun finnes født i Tranøe . Har foreløpig ikke sjekket.Har desverre lånt vekk mine Grønbek notater så jeg har ikke funnet ut hvor jeg har Isak Grønbech i Risøyhavn ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her fant jeg trolovelsen på gården Holm på Dyrøya i 1760 Lenke Nederst side 273. Olava var altså en Olsdtr. Grønbech; da er vi ett skritt nærmere.Jeg er nettopp ferdig med et register til Tranø Mini 1744 -1757, og Olava er født før denne boka begynner. Jeg vet ikke om det finnes noen eldre kirkebøker for området.Takk for at du 'oversatte' vielsen fra Ibestad Mini; det er ikke alltid like lett å tyde gammel presteskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Åse. 1744-1757 er eldste kirkbok for Ibestad. På Family search står Olava Olsdatter Grønbek oppført født 1732 ? men uten foreldre. Har du sjekket om det er noen aktuell Ole i denne tiden etter 1744?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Nei, ikke foreløbig. Jeg hadde lagt henne bort, men fant konfirmasjonen hennes da jeg begynte å registrere Tranø Mini 1757 - 1773. Hun trenger jo ikke være født i Dyrøy/Tranøy selv om hun oppholdt seg på prestegården på Tranøya da hun ble konfirmert. Hennes far het Ole, men Grønbech-navnet kan hun jo ha enten etter mor eller far.Jeg tror jeg må finne ut hva som står i tingbøkene for Ibestad angående arv etter hennes foreldre, en arv som Peder Krog Wegner tok vare på på sin datters vegne, se første innlegg. Så kan man kanskje finne et årstall og et skifte. Det er hyggelig at du interesserer deg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg er alltid innteressert i det som skjedde i Tranøy. Min fars familie kom fra Bergen til Leikvik i Torsken ca 1780 og så til Valvaag på Tranøy med Andreas Didriksen i 1836.Min fader er døpt med mellomnavnet Green som skal være en forkortelse av Grønbeck, så jeg er alltid på let etter disse Grønbeckene. En av min fars onkler var døpt Christopher Grønbek så antagelig er det en link til han i Hadsel. Venter på flere kirkebøker.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Det er skifte etter Olava Grønbech fra 1763 Lenke Det er en god grunn til å ta en tur til Tromsø og få sett nærmere på det.Da jeg registrerte Tranø 1744 -1757 fant jeg ingen barn av noen Grønbech. Jeg så heller ingen Grønbech blant kommunikanter(jeg registrerte ingen av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Åse Kristiansen

Under registrering av Tranø Mini 1757 - 1773 fant jeg ytterligere to personer som brukte Grønbech som familienavn. Katrina Maria Od.(Olsdtr.)Grønbech, 12 år, døde i Tranøy 1759. Har ikke funnet henne døpt i Tranøy etter 1744. Likeledes Hans Olsen Grønbech, 18 år, døde i Tranøy 1767. Jeg fant ikke ham heller, verken døpt eller konfirmert i Tranøy. Ifølge Dyrøy bygdebok var det en Madame Grønbech som drev handel i området, hun er omtalt flere steder. Det er fremdeles et mysterium med en eventuell Ole Grønbech. Et sted må de jo komme fra, men hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.