Gå til innhold
Arkivverket

[#8376] Efterlyser Johan Persson Bagge


Gjest Ulla Nordenstam
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Nordenstam

Johan är född i Norge 1690,död i Lit Jämtland 1765. Han omnämnes som korpral,därav ev. hans namn Bagge.Blev gift med Lisa Klockhoff vars linje bakåt består av präster både i Norge och Sverige.Johan blev sedan brukare av hemmanet Klösta i Lit som Lisa ärvt av sin far. Det finns ingenstans angivet var i Norge som Johan är född. Dessutom är ju hans namn ganska vanligt. Ska jag ge upp? Jag är tacksam om någon kan ge mig ett gott råd. Vänliga hälsningar Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiPå Innset i Sør-Trøndelag finnes Bagge-gårder, men jeg fant ikke Johan Persson Bagge.Imidlertid sto det følgende i Bygdeboka for Innset, side 187:'Baggene i Innset og Kvikne er av den middelalderske høyadelige norske Baggeslekt, av Jamtlandsgrenen. Deres våpen var et, av en skråttliggende bjelke, delt skjold i rødt og sølv. I det øverste felt tre kronede menneskehoder jevnsides, mens nederste felt hadde en gående fugl, som også gjentas på hjelmen'Kanskje kan de finnes en oversikt over adelsslekten Bagge, hvor også din 'mann' er nevnt.Håper dette kan være til litt hjelp for å komme deg videre.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Nordenstam

Johan Persson Bagge fick bara två barn.En son och en dotter.Dotterns namn var Anna Greta( namnet som säkerligen går tillbaka på på Johans släkt eftersom dessa namn inte finns i moderns släkt på några generationer) Sonens namn var Per.Han kallade sig Petter Johansson Halling eller Petter Halling.Undrar om han har haft någon ort i Norge som uppslag.Kanske hans rötter fanns där.Jag har sökt i många år efter Johans ursprung,men han är mig en gåta. Mvh/Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant dette i registeret over slekter som er omtalt i privatarkivene i Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo. Kanskje kan det være noe å finne her ?Slektsnavn Privatarkiv nr HenvisningBAGGE 0 DELGOBES SAML. BAGGE 51 -BD.4,8,62,68 BAGGE 0 MICHAELSENS SAML. BAGGE 8 BAGGERUD 51 -BD.4 Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Nordenstam

Till Inger, Tack snälla Inger för alla boktips jag fått.Jag hoppas Bygdeböckerna finns på biblioteket i Trondheim så man kan läsa om Innset och Kvikne m.m. Det känns som Sör-Tröndelag ligger bra till för jag har mina prästanor därifrån. Tack än en gång! Hälsningar Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Carsten Bagge, Rådmann i Bergen g. Engelche von Erpecom, har jeg notert med 6 sønner. Abraham f.1699,død 1715/Carsten f.1699,død 1701/Carsten.f 1701/Daniel f.1704/ Johan f.1706 og Jacob f1708. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Nordenstam

Hej Terje, Tyvärr kan det inte vara min Johan för han hette Persson i efternamn, så hans fars namn måste ha varit Per.Tack för att du kollade på Baggesläkten.Men det vore snällt om du ville ha min Johan Persson i åtanke om du skulle hitta fler Bagge. Mvh/ULLA Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.