Gå til innhold
Arkivverket

[#8379] Peder Larssen/Gjertrud Haldorsd. - Solund -


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Peder og Gjertrud gifter seg i Solund i 1813. Peder skal være 46 år da han dør i 1822. Hvor kommer disse fra? Ved sjekk av folketellinga i 1801 er der en kandidat som bor på Yttrøy i Solund og er 22 år. Foreldre Lars Pedersen og Brithe Mathiasd. Men jeg greier ikke å knytte denne Peder til giftet med Gjertrud. Er det noen som vet noe om denne Peder, f. eks. fra et skifte etter foreldrene som forteller noe. For Gjertrud er der en kandidat på Kjellevoll i Eivindvik i folketellinga 1801. Denne Gjertrud er da 16 år og faren heter Halvor. Gjertrud heter også Guri en annen plass. Hvis noen med slektsbøkene for Gulen kan sjekke mot Kjellevoll hva som skjer med denne Gjertrud hadde det vært fint. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette høyres interessant ut. Som kjent var det stor flytteaktivitet frå bygdene i indre Sogn til mellom anna Eivindvik og Solund på 1700- og 1800-talet, og eg saknar ein person frå Hafslo som KAN vera ein aktuell 'kandidat':Peder Larsson, døypt i Hafslo 12.7.1777, son av gardbrukar Lars Knutson på Kjelda (1746-1784) og kona Anna Paulsdotter frå Øy under Mareim (1748-1785). Då det i 1785 vart halde skifte etter Anna, levde det att to søner, nemnde Peder og broren Knut Larsson, døypt i Hafslo 25.8.1779.Båe desse gutane vert borte frå Hafslo, og eg mistenker dei for å vera flytte 'ut fjorden'.Har du namn på born etter Peder Larsson og Gjertrud for eventuelt å vurdera oppkalling?Ser du noko til Knut Larsson som fadder?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg har registrert 2 barn for disse. Lars Pedersen f. 1816 og Brithe Pedersd. f. 1817. Det er nettopp navnene på barna som satte meg på idéen om den kandidaten jeg nevnte innledningsvis. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Bernt! Gjertrud Halvardsdtr.f.Klellevoll 1785 giftet seg med ekm.Hans Hansen,Neverdal 5/7-1817. Dette ifølge slektsbøkene for Gulen. Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Takk Olav! Da er denne Gjertrud ute. Da er det en Gjertrud Haldorsd. på garden Lekva i Askvoll som er 23 år i 1801 som kan være en kandidat. Er det noen som har god kjenskap til Askvoll og denne garden som vet noe om det videre skjebnen til denne Gjertrud? Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Bent,Eg fann denne debatten då eg søkte på namnet ditt, eg har desse i min database, men ikkje noko meir. Kanskje du allereie har løyst denne?Iallefall gifter dei seg i Eivindvik i 1813: Lenke, han skreven Olderkalv/Oddekalv og ho Indreøe/Inderøen. No har eg ikkje bygdebok for Solund framføre meg, men det står kanskje ikkje noko meir om dei der...Eg ser at eg har notert meg at eg skal sjekke Sånes/Sågnes i Hyllestad der det visstnok var ein Lars Pedersson, f. 1758, men dette har eg nok ikkje gjort! Ein Lars Pedersson d. 1813 Olderkalv, 43 år (f. ca. 1770), men det kan då sjølvsagt ikkje vere far til Peder.Elles er det ein Peder Larsen, f. 1775 Grimstad, Gulen - som i tillegg til kandidaten frå Hafslo er verdt å sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bygdeboka for Solund, bind 1, nevner Peder Larsen Oddekalv under 'husmenn og fiskarar' og sier at Peder og Guri (boka kaller henne også Gjertrud) flyttet til Tangenes på Inderøy. Far til Peder var antagelig Lars Pederson, født Sognnes i Hyllestad i 1758, innflyttet til Oddekalv fra Yttrøy i 1802. Lars ble begravet på Oddekalv i 1813, 55 år gamal. Guri (Gjertrud) er kansje den Gjertrud Halvardsdtr. fra Nautøy som ble gift der i 1776 med Simon Hansson, f.1747. De hadde barna Kristen (Kristoffer), f. 1776 og Halvard, f. 1777. Boka nevner Halvard Kjeldson (1718 - 1792) fra Husøy som mulig far til Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Foreldrene til Peder og Guri/Gjertrud er fortsatt usikre.Bygdeboka for Solund, bind 1 har følgende om Peder Larsen/Lars Pedersen:Side 449: Peder er skrevet Oddekalv ved giftet i 1813 med Guri Haldorsdtr. Indrøy. Uvisst om Peder er sønn til Lars Pedersen f. Sognnes 1758 og som hadde kommet her fra Yttrøy 1802.Side 408: Under folketellingen 1801 under Yttrøy: Ekteparet Lars Pedersen (f. 1750) og Berthe Mattisdtr. (f. 1745), med sønnen Peder Larsen (f. 1779). De hadde flyttet hertil fra Søre Hjønnevåg, men bodde ikke lenge her. Bror til Lars Pedersen hette Åsmund Pedersen.Side 146: Lars Pedersen gifter seg i Søre Hjønnevåg (er skrevet Sørevåg (dvs. Søre Hjønnevåg) ved giftet, men det betyr bare at han bor der) med Brithe Mattisdtr. Tangenes og får sønnen Peder Larsen i 1779. Flyttet deretter til Yttrøy i 1790.Så selv om bygdebokforfatteren skriver at det er uvisst om Peder Larsen er sønn til Lars Pedersen og Berthe Mattisdtr. så har vi følgende indisier på at han er det: Peder skriver seg Oddekalv når han gifter seg. Da bor Lars Pedersen også på Oddekalv. Peder er ikke født på Oddekalv. Peder og Guri/Gjertrud kaller barna sine Lars og Brithe. Men den siste brikken som beviser slektskapet mangler.Guri/Gjertrud: Hun får siste barnet i 1817 og bør da være født 1770 eller senere. Kan derfor ikke være den Gjertrud som er født på Nautøy og får barn i 1776. Presten skriver Kvinnemenneske om Guri ved giftet, noe jeg tolker som nedsettende om henne.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Finn ingen Lars Pedersen f. Sognnes/Sågnes i 1758 nemnd i Hyllestad Bygdebok.Peder Larsen, f. 1775 Grimstad, Gulen, d. 1792 ugift, ref. Gulen Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Eg er spent på kvar du har funne at Lars Pederson er bror til Åsmund Pederson i Ytrøy. Eg kan ikkje finna Lars Pederson i mine lister over fødde i Solund, men det er ein Åsmund Pederson fødd i Husøy 1745. Alderen stemmer, men om det er den same Åsmund Pederson, veit eg ikkje sikkert. Gjertrud Haldorsdtr, er konfirmert frå Indrøy i 1806, men ho er ikkje fødd i Solund så langt som eg kan finna ut. Men eg trur me kan gå utfrå som sikkert at den Peder Larsson som gifter seg med Gjertrud Haldorsdtr. i 1813, er son til Lars Pederson og Brita Mathiasdtr. Tangenes.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Bygdebok for Solund Bind 1 side 408:'Br. nr. 4. Storøy (1/2 av Storøy).1. Mange ringare plass enn Storøy er opptekne før den tid. No er det tald ein plassmann under Yttrøy som me ikkje har bevis for å plassera. Det var Lars Pederson f. 1750 og kona Berthe Mattisdtr. f. 1745. Son deira, Peder Larsson f. 1779. Dei var flytta frå S. Hjønnevåg, og Lars var bror til Åsmund Pederson som hadde festa Hammerneset. (Ørnehaug).'Det same bindet på side 131 nevner 4 barn til Peder Åmundsen og Nille Olsdtr. på Husøy: Åmund f. 1745 og 3 døtre.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.