Gå til innhold
Arkivverket

[#8380] Marthe Jonsdatter Brandsrud, Sigdal, Buskerud.


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

Marthe Jonsdatter var gift med Ole Olsen Brandsrud. De fikk 5 barn (1 døde tidlig). Marthe døde i 1821, og det er oppgitt at hun da var 42 år.Hun skulle da være født ca. 1779, men jeg har ikke funnet henne i kirkeboka.Jeg har heller ikke funnet ut når og hvor de giftet seg. I Family Search står det riktignok at de giftet seg i 1806, men ingen kilde er oppgitt.Flere av fadderne når Marthe og Ole døpte sine barn bodde på Echen (Eikje). Tosten Bjørnsen Echen var også umyndige barns verge da det ble skiftet etter Marthes død, så det er mulig at det var en viss tilknytning til Echen.En Marthe Jonsdatter Echen ble konfirmert i 1795, 18 år gammel, men hvem var det?Kan noen hjelpe meg med opplysninger om hvem som var Marthes foreldre, og når og hvor Marthe og Ole giftet seg.Hilsen Olaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Marte Jonsdatter Brandsrud har heller ikke Andreas Mørch klart å plassere. Sannsynligvis ble ikke Ola Olsen og Marte Jonsdatter gift i Sigdal. Det kan også være mye som taler for at Marte var innflytter. Marte hadde to døtre, den eldste ble kalt Ingebjørg etter farmor, den andre het Sigrid. Det kan derfor tenkes at mor til Marte het Sigrid.I folketellinga 1801 finner en et ektepar på Kongsberg som heter Ole Olsen og Marte Jonsdatter. Ole var 24 år, Marte 21 år. De hadde ingen barn. Ole hadde titelen 'Berganfarende' (skal kanskje leses Berg-anfarende?). Alderen på disse folka stemmer mistenkelig bra, Ole Olsen Brandsrud var f 1776. Ole Olsen Brandsrud var maler, det var et yrke yrke han burde ha begynt med alt i 1801.Tilknytninga til Eikje er sannsynligvis bare geografisk. Eikje og Brandsrud er nabogårder, bøndene på Eikje hørte stort sett til de mektigste i bygda, mens Brandsrud var en liten gård. Det er derfor ikke så rart at folk fra Eikje var faddere og formyndere for folk fra Brandsrud.Hilsen Halvor Aaby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Andreas Mørch plasserte vel aldri noen 'uægte' barn i Sigdals bøkene. Heller ikke i Krødsheradboka heller.Har sett mange eksempler av det, så man må nok helst dobbeltsjekke med kirkebøkene.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for tipset Halvor, men når det gjelder Ole og Marte i Kongsberg i 1801 er jeg redd du er på villspor.I.h.t. Family Search giftet de seg 07.06.1800 og far til Ole er oppgitt til å være Ola Kristoffersen Hugsted. Far til Marte er Jon (Joen) Aslesen. Hun var født i 1780 i Flesberg.Navnelikheten og likheten i alder var som du sier påfallende, og jeg vil dobbeltsjekke dette med kirkebøkene ved leilighet.Til Tormod: Jeg er klar over Andreas Mørchs praksis med hensyn til uekte barn, men jeg tror han ville ha nevnt tidspunktet for vielsen hvis han hadde funnet dette i kirkebøkene.Jeg er derfor tilbøyelig til å være enig med Halvor når han tror at Marte er innflytter.Takk til dere begge for interessen.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det finnes feil i Sigdals-bøkene, som i alle andre bygdebøker. Jeg skal nevne en feil som ikke var enkel å finne ut av. På side 652 i bind II står det at Jon Narvesen og Guri Olsdatter Skinnemoen hadde ei datter Kari født 1774. Seinere gransking har vist at denne jenta egentlig het Guri, og er identisk med Guri Jonsdatter Rud, som var en av mine formødre. Her dreier det seg sannynligvis om en avskrivingsfeil. Så vidt jeg veit ble ikke feilen avslørt mens Mørch levde. Feilen er ikke typisk for disse bøkene, men viser at en bør gå til kildene.Med hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg finner det i utgangspunktet mindre sannsynlig at folk flyttet fra Kongsberg til Sigdal. Men omvendt? Ja. Jeg ville først ha undersøkt i nabosognene til Sigdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Marte Jonsdatter og Ole Olsen på Kongsberg har nok ingen ting med Ole og Marte på Brandsrud å gjøre. Nå har jeg sett etter i folketellinga 1801 for Brandsrud i Sigdal. Der finner vi den ugifte sønnen Ole Olsen, 25 år gammel og maler. Derfor er det bare å fortsette leitinga etter Marte Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det finnes en vielse i Norderhov som det kanskje er verd å se nærmere på. Ole Olsen og Marthe Jonsdatter ble 'copulerede' 4.januar 1807. Det passer veldig godt i tid, og det har vært en del gifting mellom folk fra Norderhov og Sigdal. Jeg har ikke undersøkt noe om disse menneskene, så det er bare et forslag, men kanskje noen ringerikinger har opplysninger om paret? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk for tipset Laila. Dette skal jeg sjekke med kirkebøkene så snart som mulig.Til Halvor. Jeg er enig i det du skriver om bygdebøkene. Kildene må sjekkes.Til Svein Arnulf. Det er vel mulig at det var flytting fra Kongsberg til Sigdal også. Jeg mener at jeg hørte for noen år siden at det var en del gruvearbeidere som flyttet fra Kongsberg til Blåfarvegruvene, og da er jo veien ikke så lang oppover i dalen.Takk for interessen til dere alle, og god påske.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Atter en gang, Takk til deg Laila.Jeg har nå vært en tur på Statsarkivet på Kongsberg, og i kirkebok no. 6 for Norderhov, side 169, fant jeg at ved Lunder kirke den 29.02.1807 så ble ungkar og gardmann Ole Olsen Brandrud gift med Marte Jonsdatter Sesrud.Folketellinga for 1801 viser også at mor til Marte het Siri, og det er det samme som Ole og Marte kalte sin yngste datter.Jeg er nesten helt sikker på at datoen var 29/2, men det var jo ikke skuddår i 1807. Din dato virker mer riktig da parets første barn ble døpt 30.03.1807 i Sigdal. Hvilken kilde har du for din dato?Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Denne presten skulle gått på kalligrafikurs! Det er svært vanskelig å lese hva det står. Jeg så litt overfladisk på det første gangen, og så ikke en gang at det stod Brandsrud der, bare kikket etter om det stod Ole Olsen og Marthe Jonsdatter noe sted.Jeg har sett på innførselen igjen, og siden det er skrevet inn i adventen 1806 så er nok ikke måneden i den første datoen februar. Jeg har lest det slik:Norderhov kirkebok nr. 6 fol 169 (mikrofilmkort 5/7): Novbr. 29de, Lunder: Ungkarl og Gaardmand Ole Olsen Brandsrud og Marthe Jonsdatter Sesrud. CavrsMænd: Ole Joensen, Ole Olsen Kitt - - - ?. D. 4de Jan.Den første datoen er trolovelsesdatoen 29.11.1806 og den siste datoen er copuleringsdatoen 4.01.1807.Dette er sikkert det riktige paret! Lykke til videre!Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

P.S. På Familysearch fant jeg at Anne Pedersdatter (som ble gift med Torger Torgersen i 1822) var født på Lobben i Modum 18. april 1800 og døpt 26. april. Foreldrene het Peder Johnsen og Maria Torgersdatter. Jeg har ikke sjekket dette i kirkeboka. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Heisan, det siste innlegget mitt skulle ikke vært til dette temaet! Slik går det når man surrer for lenge utover natten. Beklager! Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Takk Laila.Neste gang jeg sier at jeg er 'nesten helt sikker', skal jeg først se de orginale kirkebøker.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.