Gå til innhold
Arkivverket

[#8382] Gården som forsvant i Lødingen


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Skjønne ikke noe nå...enten så er jeg helt på jordet når det gjelder geografi eller så er det noe som ikke stemmer her. FT 1865,1875,1900 i alle disse finner jeg familien min på gården Skarstad : Johan Andersen f.ca1820 og Marie Bergitte Gunnarsdatter f.ca 1821 gift 11.des.1845 i Lødingen. Har problemer med å komme videre da jeg kun får oppgitt fedrene i vielsen ,Johan's far er Anders Olsen og Marie's far er Gunnar Gunnersen. Har prøvd å låne hjem forskjellige bygdebøker fra biblioteket, som skal dekke området Lødingen, men ikke i noen av dem finner jeg gården Skarstad.Blir glad viss noen har en fornuftig forklaring på dette. Kan jeg ha oversett noe underveis ?Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det einaste eg kan hjelpe deg med er at det ser ut til at Skarstad no ligg i Ballangen kommune, på sørsida av Ofotfjorden. Tidlegare dekka Løddingen både nord- og sørsida av fjorden, til langt ned i Tysfjord. Men om det finst bygdebok for dei gardane der, veit eg rett og slett ikkje. Eg veit Tysfjord er i arbeid, men om den òg skal ha med dei gardane som no ligg i Løddingen, det må du finne ut anten på biblioteket eller ved kontakt med kulturkontora i kommunane der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Diverre var prentesvarten ute og gjekk då eg skreiv førre innlegg. Det skulle sjølvsagt stå 'dei gardane som no ligg i Ballangen, ...'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

har vært på sidene til Asle Jonassen og lest under Ballangen der står det følgende :Det ble opprettet en kirkegård på Revelsøy ytterst i Efjorden (Lødingen sogn) i 1892. Den har vært i bruk t.o.m. 1999. Efjord-området forble en del av Lødingen sogn også da Tysfjord ble utskilt fra hovedsognet. Først 01.01.1963 ble området (den delen av Lødingen som lå sør for Vestfjorden / Ofotfjorden) overført til Ballangen kommune og sogn. Efjord kapell i Langvåg i Efjord ble ferdigstilt og tatt i bruk i 1985. Kilde: Paul Knudsen.Altså ble den del av Lødingen først i 1963 'overført' til Ballangen. Kjenner noen til praksis for skriving av bygdebøker, om man skal lete etter en gård under det sognet det tilhørte ved folketellinger eller det sognet det tilhører nå idag ?Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan no vera begge deler. Men sidan det svært ofte er kommunar som finansierer bygdebøker vil bøkene normalt omfatta området kommunene dekkjer på tidspunktet boka vart skriven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du tek ein telefon til kulturkontoret i Tysfjord, eller til han som skreiv bygdebøkene for Lødingen (dei siste banda om Tjeldøya - hugsar i farta ikkje kva han heiter, men han bur i Narvik), så får du nok vite meir om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei ! Så vidt jeg vet er ikke gårdene som ligger i Efjord, Ballangen tatt med i noen bygdebøker ennå.Da det ble skrevet bygdebok for Lødingen ble disse gårdene utelatt da det ikke ble tilført økonomiske midler til bygdebokprosjektet fra den nye kommunen som disse gårdene ble liggende i. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Pia. Det ser ut til at vi er slekt. Jeg har en del om disse. Johan Andersen født ca 1820 Valle i Efjord. Foreldre Anders Olsen og Inger Pedersdatter f. 1796.Ingers foreldre er Peder Jansen og Elisabeth Danielsdatter død 1812.Johan Andersens kone Birgitha Maria Gundersdatter er født i Trondhjem 1821 av foreldre Gunder Gundersen født 25/7-1792 på Røros,død 8/12-1856 Odden i Tjeldsund og Ane (Marie) Hansdatter født mai 1801 Trondhjem,døpt 28/5-1801 Bakke kirke, død 6/10-1842 Odden i Tjeldsund. I kirkebok for Frue kirke i Trondhjem står det at Gunder , Ane og Birgitha flyttet ut juli 1824 for å reise til Nordland. De kom til Tjeldodden. Gunders familie kan følges tilbake til Vogel slekten som kom til Røros fra Stetin i Polen, og Ryen/Åsen folket på Røros. Ane (Maries) familie er fra Refset i Sør Trøndelag og Torgaard i Tiller sogn,Klæbu. Jeg vet ikke hva du har samlet selv. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Tusen takk til alle som har svart :)Til Terje: Ønsker gjerne kontakt med deg pr.mail da jeg har slitt litt med å finne informasjon om denne familien. Og så kan det jo være greit å se om æ har funnet riktig familie på disse :) jeg kan nåes på mailadressen : pia2001@start.noMvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.