Gå til innhold
Arkivverket

[#8386] Blix, Lem, Munthe


Gjest Per Ølstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Ølstad

Mine aner, Hans Jacob Blix (ca 1736-30.12.1813) var gift (1770) med Ingeborg Katharine Lem(1735-09.05.1798). De bodde i Verdal i Trøndelag. Jeg har funnet anene til Hans Jacob, men ikke Ingeborg. De hadde følgende barn;Maren Margrethe Blix (1761-1856) Ludvig Munthe Blix (1769-1824) Andreas Lem Blix (1776-1779)Ved å søke mulige kandidater til Ingeborgs foreldre og besteforeldre, fant jeg disse navnene:Anders Christophersen Lem (1649-1723) g.m. Ingeborg Ludvigsdtr. Munthe (1649-ca 1692). De hadde 7 barn, hvorav:Andreas Lem (1687-1738) ble gift med Maren Margrethe Bloch (1695-1754). Disse hadde også 7 barn, hvorav 2 sønner Erich Andreas og Caspar Friedrich Lem.Iflg. Ovenstads Militærbiografier døde kaptein Andreas Lem i Rennebu hvor han bodde de siste årene. Min teori er derfor at Ingeborg Katharine Lem var datter av Andreas Lem og Maren Margrethe Bloch, da navnene til hennes barn er påfallende lik de antatte anenavn. Da hennes fødselsår er 1735, er det mulig at hun var født i Rennebu, hvis sammenhengen her er rett. Kan noen bekrefte denne teorien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Per.Jeg ser du skriver at en av dine aner heter Hans Jacob Blix 1736-1813, og bodde i Verdal. Jeg lurte på om han er sønn av Theonymus Blix i Verdal.? Om han er, så er jeg interessert i etterslekten og evt. andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har notert meg vedrørende kirkebok Rennebu-Meldalen:Mikrofilm no 1200 . Book no 3Kirkebok 1725-1751. Årene 1734 og 1735 mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har notert meg vedrørende kirkebok Rennebu-Meldalen:Mikrofilm no 1200 . Book no 3Kirkebok 1725-1751. Årene 1734 og 1735 mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Takk for hjelpen Leiv. Betyr det at kirkebokdata for 1734-1735 ikke eksisterer i det hele tatt ? Er det mulig å sjekke om Andreas (Anders ?) Lem og hustru Maren Margrethe Bloch hadde andre barn født her og/eller om de er registrert som døde her ? Iflg Ovenstad døde Andreas den 8.07.1738 i Rennebu. En annen kilde sier han døde i 1758. Maren M. Bloch skal ha dødd i Ørkedal (hvor er det ?) i 1754. Deres antatte datter Ingeborg Katharine Lem døde i Verdal den 09.05.1798 iflg Verdalsboka. Har du tilgang til kirkebøker for Verdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Kaptein Andreas Lem er død i Rennebu ifølge kirkebok i 1738. Jeg har ikke notert dato som vanligvis er dato for begravelse.Ørkedal d v s Orkdal er nabokommune til Meldal og ligger nord for denne. Tettsted er Orkanger. Verdal er ukjent for meg.Inger Bjørnaas, Rennebu med e-post:ibjoerna@c2i.netdeltar nu i registreringen av kirkebøkene i Rennebu.Ta kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.