Gå til innhold
Arkivverket

[#8389] Ulrikke Sophie Pihl/Lars Lindeen.


Gjest Thorleif Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorleif Solberg

Er det noen som har opplysninger om Ulrikke Sophie Pihl, ca 1724-1799, hvor hun kom fra og hvem hennes foreldre var? Likeså om hvor hennes annen ektemann Lars Linden kom fra?. Ulrikke er ikke omtalt i slektsboka om familien Pihl. Det er skifte etter henne på Røros 1799/1800. Hun hadde først vært gift med en Smith og hadde sønnen Ulrik Wilhelm med ham, død i København. Annen gang ble Ulrikke gift 31/12-1758 i Lesja med Lars Lindeen, chirurgus og feltskjær. De hadde en datter Karen Maria gm Johannes Aas på Røros, stor etterslekt. Tredje gang giftet Ulrikke seg 29/9-1767 i Folldal med chirurgus Johan Bjørnstrup. En sønn Christian Fredrik Bjørnstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til orientering: Hverken Lars Lindeen eller Johan Bjørnstrup finnes omtalt i 'Norges Leger' fra 1996, så det kan ikke bekreftes at noen av dem var 'chirurgicus' Den som vet mye om PIHLer er Torbjørn Pihl i Bergen. Han er bl.a. Hordaland-representant for Norsk slektshistorisk forening. Jeg har ikke e-post adressen hans tilgjengelig. Vennlig hilsen Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Tusen takk for svar. Det er et par¨år siden jeg tok kontakt med Torbjørn Pihl, men han kunne ikke hjelpe meg med 'min' Ulrikke Sophie. At Lindeen og Bjørnstrup var leger i moderne forstand, trodde heller ikke jeg. Men de ble benevnt som kirurger og feltskjærere. Hva slags utdannelse de hadde, aner jeg ikke. De hadde vel en oppgave å gjøree ved bergverkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.