Gå til innhold
Arkivverket

[#8392] Mikkel Jacobsen


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som kan hjelpe meg med Mikkel Jacobsen, Heldal og hans kone Anne Jensdatter, Grimo. De fikk i 1797 datteren Anna Mikkelsdatter.Ligger gårdene i Hordaland eller i Hardanger? Jeg har funnet en Michel Jacobsen på gården Bielkerøen i Sund sogn, Hordaland men der er konas navn Anne Nilsdatter. De har en datter ved navn Anne Michelsdatter, født ca.1796.Har noen inf. om denne familien vil det hjelpe meg mye. på forhånd mange takk. Hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Jorunn. Gårdene Heldal og Grimo ligger i Fana kom. Hordaland. På gården Heldal finner jeg Mikkel Jakobsen og Dorte Thomesdtr med en datter Anne men noe eldre.Du finner dem i FT. 1801.Paret var gift 1788. Mvh.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg vil gjette på at Anne Mikkelsdatter er født utanfor ekteskap. Ho er fosterbarn på Grimen i 1801: Grimen 1801Her er ei liste over døpte barn med Mikkel Jakobsen som far:Digitalarkivet: Døpte i Fana 1712-1799. [20704/4]3832 1/1/8 1787 An Michel Jacobsen N. Totland Dorthe Thomasd Hatlestad4047 7/8 1791 Lars Michel Jacobsen Helledal Dorthe Thomasd4168 21/4 1793 Giertrue Michel Jacobsen Helledal Dorthe Thomasd4286 1/5 1795 Jacob Michel Jacobsen Helledal Dordi Thomasd4442 10/9 1797 Anne Michel Jacobsen Helledal Anne Jensd Grimen4468 10/12 1797 Thomas Michel Jacobsen Helledal Dorthe ThomædDet er mest sannsynlig at det er husbonden på Helledal som er far til barnet i 1797 - Helledal 1801. Men det kunne jo vere mulig at den skyldige var hans unge halvbror på heimegarden: Nedre Totland 1801.Men kor kom Anne Jensdatter i frå, og kor blei ho hen? Det er mulig at ho er i slekt med folka på Grimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk til Olav og HaraldHar jeg forstått det riktig hadde Michel Jacobsen på Helledal 2 døttere begge med navnet Anne Michelsdatter. En jente med kona Dorthe og en utenom ekteskapet med Anne Jensdatter fra Grimo/Grimen. Kan moren Anne Jensdatter vere død siden datteren Anne er fosterbarn på Grimen i 1801. Hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.