Gå til innhold
Arkivverket

[#8396] Min 'jomfru' av en tipp tippoldemor


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Den 16.09.1870 fødte jomfru (!) Hilda Lovise Larsen,Kristiania, en sønn på Skøieneiet i Nittedal. Hun bodde ikke der, men fødte sønnen Louis Marensius Møller på gården. Louis vokste så opp som fostersønn på gården. Dette er alle spor etter 'tipp-tipp'. Forøvrig fikk hun denne sønnen med ungkar og handelsbetjent Martinius Møller, Kristiania. Husker jeg ikke helt feil var hun 22 år, dvs. født ca. 1848.Dette er vel mer enn en nål i en høystakke, dvs. nærmest umulig. Eller er det noen som drar kjensel på denne damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den einaste Hilda L. Lars... eg finn i 1865 på kring 17 år, bur då hjå familien sin i Eidskog, Hedmark. Ho er fødd i Vinger. Faren er tollar. Du kan jo sjølv prøve å finne henne att ved landsfemnande søk i dei seinare teljingane, 1875 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk! Jeg har faktisk lagt merke til henne tidligere også, men hvordan kan jeg i det hele tatt klare å knytte henne til denne 'jomfrufødselen' når hun ikke engang bodde i Nittedal?? Glad for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Jau, no kan folk berre slutte å hige etter kongelege anar. Jomfrufødsel må vere toppen av stas...;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hmm ... Dersom dette verkeleg er ein Jomfrufødsel då må vel sonen til jomfrua vera sjølvaste .... eller? Og så i Nittedal då, av alle stader :-))Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jomfru i denne sammenheng betyr vel helst at du kan eliminere leting etter foreldre i typiske lavstatusyrker. Forskjellen på betegnelsen pige/frøken/jomfru/madmoiselle ble ihvertfall tidligere beregnet ut fra foreldrenes (det var med vilje jeg ikke skrev farens...:-) status.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, det er jo schtili med jomfruer da! Niesen min kaller meg det stadig, siden mannen min 'ikke skaffer meg barn' (heldigvis!!!!) måraværrajomfrurutante!Har du sjekket kirkebøker for konfirmanter der ute på landet i Nittedal, Nina? Eller, for å si det på en annen ¨måte, har du sett kirkebøkene`? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:0) Joda sønnen til den berømte jomfrua ble gjenfødt i 1870 ......så det så!!Vel kanskje denne 'jomfrua' var av 'bedre' ætt, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60420&variabel=0&postnr=4533&fulle=true&spraak=F>LenkeDersom hun viser seg å være den samme som Hilda L. bosatt i Eidskog var faren toldassistent og selveier. Er det nok til å 'bli jomfru' da?? SKulle forresten vært artig å vite om hun forlot Eidsberg til fordel for Kristiania.Nederst på denne siden (Porsgrunn 1865)finnes handelsbetjent Martinius Møller (Josef kanskje??). Dette blir masse teorier, men jeg lurer på om han kan stamme ut fra den Møllerslekten som fantes i Porsgrunn på denne tiden. Mange av disse var handelsbetjenter og omsatte bl.a.tømmer. Kanskje det var på denne måten 'Josef' traff 'Jomfrua Maria' og vips....så ble min tippoldefar født i Nittedal. Husmannen på Skøieneiet i Nittedal var forøvrig finasmannen Otto Amundsen, som bl.a. drev med handel av tømmer.Dette er bare masse teorier, men ikke usansynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Laila! Kirkebøkene for Nittedal er nærmest støvsugd for opplysninger. Louis het Martiniussen frem til sin konfirmasjon og deretter Møller som sin far. Noe annet er ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har noe lignende i min slekt, men da kalte presten nesten en spade for en spade. En av mine formødre var av 'fin' slekt (faren var offiser og adelig), men da hun giftet seg i 1791, etter å ha blitt mor til et uekte barn (det var barnefaren hun giftet seg med, en mann langt under hennes stand) er hun ikke innskrevet som 'jomfru', slik andre av samme stand ble, men som 'madmoiselle'. Det ordet er overhodet ikke brukt ellers i den kirkeboken, og jeg regnet med at presten fant frem dette uttrykket siden han ikke kunne bruke 'Jomfru' om en som alt var mor, men noen prester var jo tydeligvis i stand til det, selv om det ikke dreide seg om Jomfru Maria.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei, hun er ikke Hilda fra Eidskog. Er folketellingene helt komplette? Ryktene sier at Martinius Møller skulle være dansk, kanskje det er mulig at hun er dansk også. Er det mulig at hun kan ha dratt til Norge for å føde det uekte barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Er det forresten noen som forsker eller kjenner inngående til gårsdhistorien rundt Skøieneiet og Seopp i Nittedal? 'Jomfrufødselen' fant sted der ......og er stedet hvor min tippoldefar vokste opp .Finnes det noe bildemateriale fra samme tidsperiode hos historielaget mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Kan hun ha blitt tvunget til å betale noe slags 'barnebidrag'? Er det mulig at hun kan finnes i kirkeregnskapet? Ev. hennes mann? Er det overhodet mulig å finne noen spor av henne eller må jeg gi opp. Gikk jomfrua opp i røyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den Martinius Møller som er nevnt i Porsgrunn 1865 skal iflg. tellingen være født i Drammen. Kanskje det er mulig å se om han flyttet fra Porsgrunn til Christiania i passe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant aldri noen Martinius som flyttet ut fra Porsgrunn . Kanskje det ikke var så nøye når man var handelsbetjent siden de flyttet ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Hei Nina Møller Nordby Kan dette være din tipp-tipp??? Funnet i folketelling 1900.I kristiania.Kommunenr 0301.Verksgate 33. Det var 6 personer på bostedet. Louis Marentius Møller,Murersvend hf.gift.Født 1870 Kristiania.Gift med Nina Møller,F1867 Sverige.Barn:1 Margit Sofie Møller,F 1891 Kristiania. 2 Lovise Møller,F1982. 3 Andreas Martinus Møller,F1893. 4 Hilma Leonora Møller,F1895,alle i Kristiannia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Muligens kan du finne henne igjen i Oslo byarkivs kilder, for eksempel hjemstavnsforhørene. Det ble tatt opp forhør (ganske informative intervju) av dem som mottok en eller annen form for offentlig støtte i Kristiania, eller som sognet til byen og bodde andre steder i landet. Involverte kommuner utvekslet regninger og førte regnskap over dette. Les mer om kommunale kilder på Byarkivets nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Bjarne! Joda Nina Møller er min tippoldemor og Margit min oldemor etc, denne kjenner jeg godt til.Moren til Louis er jomfrua jeg ikke finner. (Litt reklame: Nina Møller representerer svenskeinnvandringa i utstillinga som åpner på Norsk Folkemuseum på onsdag.)Line: Hilda Lovise mottok nok ingen penger i Kristiania siden hun satte bort sin sønn i Nittedal. Er det mulig at fostermoren mottok noen penger og finnes det isåfall slike hjemstavnsforhørslister i Nittedal? Tenk om jeg kunne finne ut av det, da ville jubelen stå i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

I og med at sønnen ble plassert som fosterbarn, skal det finnes godt med dokumentasjon i kommunearkivet, forhåpentligvis også noe om hvor foreldrene ble av. Gjør et forsøk hos Nittedal kommune, fattigvesenet.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå skal jeg ikke sammenligne denne 'Jomfrufødselen' med en annen for 2000 år siden, som vel var like lite 'Jomfrufødsel'. Men 'Jomfru'-tittelen må vel henføres til yrket, Husjomfru-jomfru i huset, på godt norsk HUSHJELP. Siden Jomfru som tittel vel var forbeholdt det øvre adelskikt noen århundrer tidligere tviler jeg på noen 'fiin' familie, men man kan jo aldri vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei NinaFant en liten kandidat i Oslo i 1865 tellingen. Lovise Larsdatter f. 1846 i Christiania, hun står oppført som pige. Hun holder til i Storgaden (Byens Sygehus)Det finnes også noen kandidater i Skedsmo og Nittedal.....(har selv en 'Jomfru' i 1900 tellingen, og hun kom fra en husmannsfamilie):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk! Denne Lovise er tydligvis den samme som Lovise i Skippergata (hun finnes 2 ganger i tellinga). Lurer på om hun var syk, eller om hun jobbet på sykehuset? Pasienter ble vel telt?Jeg har ikke tenkt på at hun kanskje bare var skrevet med et av navnene. Kanskje jeg skulle se på Hilda-varianten også.Om denne Lovise viser seg å være min 'tipp-tipp', vil det på noen som helst måte være mulig å finne ut av det? Hun var jo gravid, men dersom hun overlot barnet i Nittedal står det neppe i kirkebøkene i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Like ved stedet der 'jomfrufødselen' fant sted, dvs Seop (Skøieneiet) i Nittedal fantes det en gård som het Holm. I 1865 jobbet det ei tjenestejente på denne gården, og hun het 'Lovise Larsd.', 20 år og kom fra Skedsmo. I 1875 er hun vekk hvilket vekker min interesse noe. Regner med at hun da er den samme som finnes på gården AAmodtr Østre i Gjerdrum i 1875. Louise Larsdatter f. 1846 i Skedsmo, ugift tjenstepige.Mitt spørsmål er om denne Louise kan være identisk med jomfru Hilda Louise Larsen, jomfru og f. ca. 1848?? Kirkebøker/bygdebok/inn-utflyttingsprotokoller kan nok fortelle meg om hun heter Hilda Louise. Om så er tenker jeg at hun forduftet fra Nittedal i 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.