Gå til innhold
Arkivverket

[#8399] Hvor kan jeg finne?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått vite at min oldefar hadde en datter i Bergen (uekte). Hvordan kan jeg finne ut at dette stemmer. Den angivelige faren skulle være: Nils Abrahamsen Aarland f. Kalvenes 28/6-1839 i Sund sogn. Venter spent på resultatet hvis det er noen som vet eller kan finne noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg finner bare hans navn under døpte i Sund og da med 7 ektefødte barn, hvorav 3 døde. Under merknad står der: 'Døden hindrede Hjemmedaab. Bekreft.' Deres mor er Siri Tomasdtr.Under Bergen finner jeg en Ole Abrah. Aarland, men ingen Nils. Har du noen anelse om årstall for denne datteren eller noe navn? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg vet ikke noe om årstallet når denne datteren kan ha blitt født. Nils Abrahamsen døde 22.05.1920. Kan det ha stått noe om dette i skiftet etter han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Er det ikke han, som en da ca. 17 år gammel tjenestedreng, får en 'uekte' datter den 24. 12. 1857 med tjenestejenta Synneve Vincentsdtr. Stolmevaag. Barnet ble døpt Nielsine den 27. 12 s. å. (Døpte i Sund).Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Terje! Jeg regner med at det er henne du finner under døpte i Sund, født 24.des.1857, døpt 27.des.1857. Datteren heter Nielsine og moren Synneve Vincentsdtr Stolmevaag. Jeg finner også en Nilsine Nilsdatter, født 1857 i Sund som gifter seg i Bergen 8. juni 1889 med Amund Amundsen Siglevik fra Tysnes. Håper dette kan hjelpe deg på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette ser ut som det er helt riktig. Håper at dere kan finne noe mer, slik at jeg evn. kan finne ut hva barna het og når de ble født. Min farmor fortalte meg en gang at der var en skomaker i Bergen som vi var i slekt med, men hvordan fikk jeg ikke vite, men han het Amundsen, så kanskje dette var sammenhengen? Takk så langt, men håper på flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Terje - her har du familien ved ft. 1900: Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1900Kommune: BergenKommunenummer: 1301Gatenavn: Nordnæsgade 22Antall personer registrert på bostedet: 5.Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet:Amund Amundsen hf g Matros 1864 Tysnæs SBNilsine Amundsen hm g Husmoder 1857 Sunde SBAmund Amundsen s ug Sømand 1884 Storøen SBLorens Amundsen s ug Søn 1894 BergenNils Amundsen s ug Søn 1900.10.25 Bergen De kan jo selvsagt ha fått flere barn etter disse, men da er vel kirkebøkene rette stedet å lete - om du ikke skulle være så heldig å treffe på noen her, som har ytterligere info om denne familien.Lykke til videre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Terje - jeg kan ikke bidra her, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at den opprinnelige overskriften din når er helt misvisende. Du bør nok lage et nytt innlegg med denne Amundsenfamilien i Bergen som overskrift, hvis det skal være noe håp om at noen tilfeldigvis kjenner dem igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.