Gå til innhold
Arkivverket

[#8403] Engel og Brita i Kvalvågen, Lindås


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Marte Engelsdtr Kvalvågen (f. 1798, d. 18/11 1866) har oppgitt foreldrene (i 1801-tellingen) Engel Olsen Frøyset, f. ca. 1756 og Brita Hansdtr f. ca 1755.Ved søk på Døypte i Lindås 1699 - 1764, får jeg ikke treff på dette. (har prøvd Engel/Injal, Kvalvågen, Qualvogen (og de andre variantene), Frøsetters (osv), men ingen passer til disse dataene.Kan noen hjelpe meg litt videre her?Takk for hjelpen!BjHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er kanskje denne ?Digitalarkivet: Døypte i Lindås 1764-1801.3524 D. 20*Majus Martha Engel Olsen Lindaases* f Brithe HansDr. Lindaases 1798Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette er vel en kandidat, fra samme kilde: D. 20*Majus Martha Engel Olsen Lindaases* f Brithe HansDr. Lindaases 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei igjen.Jeg har funnet Marta, det er hennes far jeg ikke finner (beklager unøyaktig spørsmål)Det er altså Engel Olsen Frøyset (Kvalvogen) jeg ikke finner over døpte i Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har kikket litt, kan han være den Engel Olsen som er døpt 1.4.1761 i Os, sønn av Ole Ols. Hauge og Martha Johnsdtr. Dalland. Gift 18.6.1786 i Os med Brithe Hansdtr.? De kan jo ha flyttet på seg - for de finnes ikke i Os i 1801...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kvalvågen var en gård i Austrheim der det var flere personer innom og som ikke bosatte seg der fast. En del utav dem kom fra Sunnhordland. Engel Olsen Borgen fra Os prestegjeld som ble gift 18 juni 1786 med Brite Hansdatter Nedrehage, Os, var en av dem. Dette ekteparet flyttet altså til Kvalvågen. Og det er da naturlig at du ikke finner noen Engel døpt i Lindås prestegjeld. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Tusen takk for hjelpen til både Kenneth og dere andre! Har Kvalvågen i flere av mine aner fra Lindås (bl.a. Brügger og Ruus/Riens), så herved ble det flere 'innvandrere' dit. (Godt å få noen linker utenfor Lindås/Austrheim også...)Gleder meg til bygdeboken (bøkene) for Lindås kommer ut! Lykke til videre med arbeidet!Hilsen Bjørn Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dersom Engjel (Engel) Olson Borgen frå garden Borgen i Os [borg-Vin, samme namneopphavet som Bjørgvin,altså Bergen] er den aktuelle kandidaten her, så må opplysa om at han ikkje er fødd ca. 1756, - men alt i 1748.'Engel, f. 1748 g.1786 Brita Hansdtr. Haga frå Fusa', ifølgje bygdebøkene for Os.Engel Olson var son av Ola Engelson Vinnes, f. 1706 på Vinnes i Fusa, d. 1765 på Borgen i Os. I 1732 vart han gift med Brita Kristoffersdtr. Borgen; 1714- 1784, f.& d. på Borgen i Os. Ola Engelson var gardbrukar på Borgen 1732-1762. Han og Brita fekk elleve born, tre jenter og fire gutar vaks opp; sonen Engel var nest yngst av gutane.Om broren Kristoffer Olson Borgen, f. 1743; som vart utskriven til soldat i 1763, står detat han: 'Er 67 Tommer høi oc har intet Forfald, undtagen at han har rødt Haar.'Mor deira, Brita; var dotter av Kristoffer Steffenson Borgen, f. 1687, d. 1732; G. 1712 Anna Jonsdtr. Halhjem, f. 1692, d. etter 1738.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei Terje Takk for flere opplysninger. Eneste kilde jeg har til Engel's fødselsår er at han er oppgitt til å være 45 år i folketellingen i 1801. Da bor han på Frøset gård, er 45 år, og er 'Huus mand med lit jord og svagelig kone' Dattere Marta (som er Marita i folketellingen) er 3 år. Dette stemmer med dåpsdato som jeg har funnet i Lindås)). Konen Brita er oppgitt til å være 46 år. BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei igjen.(Kunne nesten si: Engel'er daler ned i skjul her...)Når jeg ser på 'vigde i Os 1669-1808', får jeg opp 10 alternativer hvor navnene er Engel og Brita. En av disse passer med 'vår' Engel: Engel Olsen Borgen og Britha Hansdatter Nedrehage, vient 18/6 1786.Det jeg ikke får til å stemme er forskjellen i innleggene til Terje og Heidi, (ang foreldrene til Engel). Begge bruker samme vielsesdato, men hans foreldre er forskjellig, og hans dåpsdato er forskjellig. Skal se videre på dette. Takk for hjelpen begge to!BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Bjørn Helge!Stol på Terje, du! Han har best grep om osingene! Mitt forsøk på kobling mellom dåp og vigsel hadde sammenheng med alderen du oppga - jeg søkte på +/- et par år, og kom da opp med navnebroren født i 1761, jeg lette ikke så langt tilbake som 1748! Men vigselen ser jo ut til å stemme.Lykke til i letingen!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Nedrehage/Haga, nedre.I frå Ossoga band III, s. 516, saksar eg følgjande - mine merknader i klammer []:'Ola Engjelson Vinnes frå Strandvik[Fusa], f. 1706, vart 1732 gift med Brita Kristoffersdtr. Borgen, f. 1714; og fekk same året bygsla etter verfaren, som då døydde. [Ola var fiskar attåt gardsbruket - han 'dreiv med sjøen' som det står]. Han vart ogso skriven ut til soldat i 1732, men slapp gjera teneste, meir enn et par år. Ola og Brita fekk 11 born, og av dei vaks sju upp:Agata, f. 1734, g.1761 Ola Nilsson Gåssand, bygsla bruket etter verfaren [altså på Borgen]Regina, f. 1735, g.1763 Kristen Gåssand, b. Gåssand [i Os].Kristoffer, f. 1743, teken til soldat i 1763 [fallen i strid? kom ikkje heimatt].Johannes, f. 1745, g.1780[1781] Ingeborg Olsdtr. Tømmernes, b. Bergen.Engjel, f. 1748, g.1786 Brita Hansdtr. Haga.Ola, f. 1754, g.1792 Kari Heggland, s. Bø [i Os].Anna, f. 1756, g.1778 Ola Valle, b. Valle [i Os. Ola Valle og Anna flytta ut av bygda i 1785, kanskje til Bergen?]. Ola [borgen] sat etter måten godt i det. Sonen Johannes var skysskar for presten og måtte vera vitne då presten Geelmuyden tok Hålandsdølingane for retten i 1772. Ola døydde i 1765 og kona i 1784.'[Det ser elles ut til at brørne Engjel og Ola Olson vart buande heime på Borgen hos søstra og svogeren til dei gifte seg som vaksne ungkarar. Mannleg arbeidskraft var det jo alltids bruk for på ein gard].Frå oversynet over gifte i Os finn eg blant anna:Ole Engelsen/Vinnes/uk/Brithe Christophersdatter/Borgen/pige/0607/1732/OsJohannes Olsen/Borgen/uk/Ingeborg Olsdtr./Tømmernes/pige/-/0101/1781/OsEngel Olsen/Borgen/uk/Britha Hansdtr./Nedrehage/-pige/blev Cop. 18.6.86/1806/1786/Ole Olsen/Borgen/uk/Karen Hansdatter/Hægland/-pige/-/2110/1792/Og dét var det -.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei igjen!Jeg er overbevist, og vil bare sjekke innflyttingen til Lindås før jeg feirer en ny rekke til anene.Terje: Vet du om døpte i Os er registrert på data? (eller iferd med å bli registrert?)BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Svar til Bjørn:Ikkje så vidt eg veit. Men, dette er vel eit spsm. som du med fordel kan retta til éin eller éi av dei mange flinke tilsette ved Digitalarkivet. :-))Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei Bjørn HelgeSå at du nevnte Ruus i dine aner, Jeg har selv en forfar Ruus fra Kvalvågen, kanskje du vet mer om han enn jeg gjør; Christopher Ruus, 1659-1712, Løitnant av yrke, og hans sønn Bastian Christophersen Ruus? Interessert i alle opplysninger. Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg leste dette innlegget og fikk en liten anelse om at dette kan ha noe med mine aner og gjøre. Min 4. tippoldefar het Johannes Kvalvågen, har ikke noe opplysninger om hans kone men han fikk en datter som het Brita Johannesdatter Kvalvågen, født 1789, død 1855, Birta ble gift med Arne Olsen Utkilen, født 1780-1859, de giftet seg i 1805 og fikk en jente ved navnet Anne Marie, født 30.03.1806-1895. Det jeg tror er at 'min' Johannes er bror av Bjørn Helges Engel Olsen ? Finnes det noen som kan bekrefte dette av dere ? Med hilsen fra Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei Torild!Joda, Christopher Ruus Kvalvåg er min 6*tipp oldefar. Har ikke så mye mer om ham, siden han er den siste jeg har funnet bakover. Født 1659, død 1712, gift med Anne Marie. (Visste ikke at han var Lt - da kan vi gjerne se i militærbiografien, og finne hans forfedre der...?)Bastian Chr Ruus Kvalvåg, født 1684, død 1755, gift i 1715 med Anne, født 1679 og død 10.05.1759.Christopher hadde i 1701 tjenerne Mikkel Olsson Soltveit, 30 år, og Peder Olson, født i Eivindvik, 24 år. (men dette har du sikkert sett i 1701-tellingen).Har du noe mer bakover på disse Christopher eller Anne Marie? Vet du om Christopher eller Bastian hadde flere barn?Jeg er etterkommer etter Nils Bastiansen Kvalvåg, og deretter er det Lars/Nils vekselvis, til min oldemor bryter manne-rekken. (Men navnene er brukt vekselvis helt ned i min generasjon).Hilsen Bjørn Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei Bjørn Helge.Joda, Bastian hadde flere barn: Bastian 1716, Ragnhild 1718, Carsten 1720, Erik 1723(min forfar), Niels 1725 og Clas 1728. Vet ikke noe om Christophers foreldre, men har en del teorier, bl.a. Luster i Sogn. Har du forresten sett May Lis Ruus sine opplysninger på internet? Jeg kan jo få din e-mail adresse, skal jeg sende deg det jeg vet om 'Ruusene' Hilsen Torild, torild-o@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei Hanne HeenFinner ingen Brita Johannesdtr på Kvalvågen i 1801-tellingen, men en ved samme navn på Utkilen,3579 Arne Olsen Tieneste folk 21 Ugift Indroleret marin M3580 Brita Johannesdtr Tieneste folk 18 Ugift KJeg får det ikke til ås temme at hun er født i 1789, men det kan være feil?Finner ingen Johannes på Kvalvågen, og siden Engel ikke er på Kvalvågen før etter 1886 (da han gifter seg med Brita i Os), vet jeg ikke noe om de er brødre. Har du sjekket om han fortsatt bor i Os i 1801?Hilsen Bjørn Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hanne:Den beste kandidaten for din Britha Johannesdtr. jeg kunne finne født i Nordhordland 1787-91 er datter av en Johannes Olsen og Ana Monsdtr. (på Biørkeland i Hosanger 1801). De døper datteren Britha 26.9.1789 i Hosanger (som ikke dekker Kvalvågen).Får ikke dette til å stemme med broren til Engel, som jo var gift med Ingeborg Olsdtr. og flyttet til Bergen (og bor der (adr. 22-54) med datteren Martha (11) i 1801.Vet ikke hvor sikker du er på fødselsåret til Britha? I 1784 får Engels bror Johannes og kona Ingeborg datteren Britha, døpt 28.1.1784 i Os. Ikke godt å si om de var innom Kvalvågen på vei til Bergen!?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Den Brita som bor på Utkilen i 1801 kan enten være den samme som er født i Os i 1784, eller kanskje den som er født i 1783 på Austrheim i Austrheim/Lindås? Hun er ikke på Østrem i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Bjørn Helge:Berre for å gjera meg ferdig med det (og evt. samstundes spara deg for litt arbeid) tenkte eg at du kan henda vil ha personalia på endå fleire av forfedrene til Engel (Engjel) Olsen Borgen i Os? Forfedrene til Brita frå Nedre Haga finn du sjølvsagt i bygdebøkene for Fusa, men dei for Os (som eg har) er ei anna sak:Mor: Brita Kristoffersdtr. Borgen 1714 - 1784Far: Kristoffer Steffenson Borgen 1687 - 1732 Gardbrukar på Borgen 1713 - 1732 Gift 1712 Mor: Anna Jonsdtr. Halhjem 1692 - etter 1738Farfar: Steffen Steffenson Borgen ikr. 1655 - 1731 Gardbrukar på Borgen 1675 - 1713Gift 1677 Farmor: Agata Nilsdtr. Bø ikr. 1648 - 1734Morfar: Jon Nilsson Halhjem 1661 - 1717 Lensmann 1706-17, gardbrukar Halhjem 1686 - 1717Gift 1686 Mormor: Marta Larsdtr. indre Haugland 1660 - 1748Ok?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.