Gå til innhold
Arkivverket

[#8407] Gårdsnamn


Gjest Ulla Nordenstam
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Nordenstam

Jens Andersen Bull,sockenprost i Stören,Sör Tröndelag, död1610,samlade på sig mycket jord.Det omnämnes gårdar som ligger under prestejorda,bl.a Borset i Soknedal,Gammelgården,Skålvoll. Men när han gifte sig med Lucia Jensdotter följde gården Skjerli med giftet. Det ska finnas något slags gårdsregister där man kan hitta gårdarna och dess ägare. Ligger Skjerli i Sör-Tröndelag?Finns något om Lucia Jensd.föräldrar som ägare till gården? Tacksam för all hjälp Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja Skjærli ligger i Støren S Trøndelag,under 'Nyttige Lenker' finner du øverst i midten RHD og derunder finnest Gårdsmatrikkelen hvor det går ann å leite fram gårder. Ned gjennom tidene har der funnest mange prester i Trøndelag med navn Bull. Hilsen Sig--- med oldefar fra en husmannsplass Fager/Øver Spjeldet under prestegården i Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det forholder seg som så: Våren 1603 solgte Effund Olafson Skjeli til presten Jens Anderson Bull og hans hustru Lucie Jensdatter. Men da Bull døde 1610 fikk svigersønnen Erik Lauritsen Blix som var gift med Maren Jensdatter Bull og sokneprest i Oppdal hånd om Skjerli.Han makeskiftet våren 1619 med Claus Daa slik at han byttet til seg Fossum i Oppdal mot Skjerli som ble lagt under krongodset. General Arnfeldt besøkte Skjerli i 1718 og stjal 80 lass høy, var innom stabburet og tok det som var av smør kjøtt og ost,der gikk også med en hest og slede-hesten måtte jo ha havre så dei stjal ca ti tønner korn. Skjebnen til dei tyvene kjenner vi jo,der fortelles at der var mye rev i Tydalsfjella sommeren etter-dei hadde jo Svenskebein å gnage på. Om Lucia sin herkomst veit eg ingen ting,men ned gjennom tidene var der en J.Bull i Orkdal S Trøndelag og en Kappelan J Bull i Støren. Sig--PS. Komentar???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og så glemte eg forfatteren Jacob Breda Bull,født1853 i Rendalen på prestegården-han skreiv så vakkert om Vesleblakken at mange tårer har falt. Men det var jo ikke spørsmålet. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Nordenstam

Tusen,tusen tack till Sigbjörn Sandsmark,Sira för att jag fått dessa uppgifter.Det var mycket värdefullt för mig. Vänliga hälsningar Ulla Nordenstam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Vågene

Var det kanskje fra denne gården min tipptipp....oldemor kom fra? I FT 1801 på gården Qvennild i Tiller sogn i Klæbu er hun oppført: Berethe Hansdatter_schierlie, 63 år gift med Eskild Henrichsen_berg, hun har også søsteren sin hos seg Karen Hansdtr, 66 år. Berethe var første gang gift med Arnt Bardosen, kanskje det var fra ham hun har navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er trolig mange gårder i Norge som har navn relatert til Skjer,navnet kommer fra det gammelnorske sker som ble brukt om fjellrygger som stikker opp i dagen.Holmer og skjær osv. Her på digitalarkivet har eg sett utdrag av kirkebøker fra Støren,kansje under pensjonatet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Sigbjørn Sandsmark: Kirkebøker for Støren prestegjeld finnes ikke i DP, men på Dagfinn Refsets slektssider (i listeform). www.ntnu.no/~dagfinnr/slekt/Til Ingrid Vågene: Det ser ut til å finnes bare en gård Skjærli i Trøndelag i 1801, nemlig den omtalte i Støren. (Jeg ble interessert, siden jeg har aner derfra.) Din tipptipp.. kunne ha sitt navn derfra, ikke fra sin første mann, men fra sin far.Arnt Jensen Skjærli (fra Gynnild i Soknedalen) hadde i sitt første ekteskap med Berit Hansdatter Østhus (fra Soknedal) sønnen Hans Arntsen Skærli, født 1706, som var 'vaktmester ved major Arenfeldts kompani. Gift først med Berit Jonsdatter og så med Katrine Andersdatter Presthus fra Strinda. De bodde i 1759 på Tomset (Tornsæt i 1801) i Strinda.' (omtrent direkte sitert fra Størenboka)Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Vågene

Tusen takk, Astrid! Min tipptipptippoldemor fant begge sine menn innen sin fars profesjon! Nå skal jeg sjekke ut Refset sine sider! Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Glemte av å si at LDS (Family Search, Vital Records)har lagt ut kirkebøker for Støren (døpte og viede) for perioden 1686 - 1816. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og kirkebøkene som er nevnt ovenfor + nesten hele Skandinavia er å få kjøpt på CD samme sted.Mvh Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.