Gå til innhold
Arkivverket

[#8410] Hvor kom John Fugelberg (Fugleberg) fra i Norge???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

John Fugelberg (Fugleberg) immigrete i USA i 1883. Han var fra Norge med Norske foeldre. Han var ca. 58 år i 1920 da han bodde i Washington State, Kings Co.. Der jobbet han på Sagbruk. Sannsynligvis bodde han i Wisconsin i 1995 og i Minnesota i 1905. Han var blitt enkemann i 1920. Hans nevø fra Norge besøkte han i Schoulon? Carlton i 1904.Men hvor i Norge kom John fra? Jeg har nå leitet på emmigrerte som var rundt 20-21 år i 1883, men ikke klart å finne han. Kan han ha skiftet etternavn ettter at han kom til Amerika?Er der noen som kan finne denne mannens utgangspunkt? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men hvor kom denne nevøne fra da? Kan det være noen sammenheng? Du vil sikkert finne ham under Ellis Island med et manifest som forteller deg hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis dere ser tema 8709, så ser dere sammenhengen.Ellis er gjennomsøkt, det kan jeg love, og andre kilder i USA. Så, her er det norske kilder som gjelder! (det er jeg som har funnet fam. i USA.... huttemeg tu :o) Shoulon, Carlton er sannsynlig vis Skanlon i Carlton Co. Minnesota.Nevøen var av konas familie, ikke fra J. Fuglebergs familie... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Nevøen kom fra samme sted som Karen, hun som ble gift med John Fugelberg. Jeg har rimelig god oversikt over han. Han var bror til min farmor.Karen (tanten til min farmor) reiste til USA i 1884 med billett betalt i Amerika. Henne finner jeg utreisen på. Men John finner jeg ingenting om på Ellis Island eller andre steder. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje du skulle konsentrere deg om Fugleberg/Fugelberg som gårdsnavn. Navnet finnes både i Troms og Hordaland, med litt tålmodighet... kan du jo sjekke utflytterlistene for de nevnte stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Ja, der gjorde du en kjempejobb! Takk enda engang, og takk for at du viste til den forrige debatten. Til Nina. Ja, jeg har søkt på alle Fugleberg som finnes og vært i kontakt med familien fra Fugleberg i Troms. Der finnes ingen John som bodde i USA.I Kvinherad, Hordaland, har jeg også søkt og vært i kontakt med en person. Der kjenner de heller ikke til han.I Rogaland har jeg også søkt, men med like dårlig resultat. Den eneste mulighet jeg for tiden kan komme på er her i dette forum, hvis jeg ikke kan klare å oppspore noen av etterkommerne som Laila fant. Det arbeider jeg med, men har ikke funnet noen enda. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du er helt opprådd så søkte jeg gjennom alle emigranter med etternavn som begynner på Fug-. Tenkte kanskje andre med samme navn også muligens reiste til Amerika. Jeg fant Fugelberg i Ørskaug/Ørskog utreist Ålesund,og andre fra Askøen og Kvindherred. Fugleberg utreist fra Stavanger, og en enkemann Johan Fugleberg 68 år, bosted Rødenæs, fra Oslo i 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Berit. Takk for alle innspill. Jeg tror jeg har søkt på alle som heter Fugleberg og Fugelberg, men jeg finner i alle fall ingen som passer på min kandidat. Derfor lurer jeg på om vedkommende, John, kan ha skiftet navn til Fugelberg etter at han kom til Amerika.Men jeg er fortsatt åpen for forslag og vil fortsette å lete etter mannen.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du skal i alle fall ikkje gå ut frå at han heitte John. Det er eit svært vanleg namn å ta til når det norske ikkje er heilt gangbart. Ein av mine amerikanske John'ar heitte Jens før han reiste. Det treng ikkje ein gong vere eit namn på J - t.d. Gudmund kan også godt bli John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Aase. Takk skal du ha. Nei, jeg vurderer alle muligheter og tar ingen ting for gitt. Derfor kontaktet jeg Laila angående en person som heter John Jensen. Han emmigrerte i 1883 med State Linie fra Bergen. Han er født i 1861 (Karen født 1862) og er fra Kvinnherad og 'været i Nordlandsfart'.Grunnen til at denne har vakt min intersse er at han har vært i Nordlandsfart, kommer fra en kommune som har Fugleberg, han heter John og er født ca 1861. Jfr. John Fugelberg, 58 år og at billetten var betalt i Amerika for Karen. Karen kom fra Nordland.Kan det tenkes at han har skiftet navn etter at han kom til USA? Han dro fra Bergen 18.4.1883, Karen dro i 1884, Hmm.Det kan jo tenkes at han hadde møtt Karen på Nesna, Nordland, og at det var han som betalte hennes billett, men dette er jo i bestefall spekulasjoner.Men jeg fikk ikke noe svar fra Laila, og nå er hun dratt på ferie til USA.Jeg har forsøkt å finne hvor denne John Jensen skulle, men kan ikke finne han på Ell. Isl.Kanskje der er andre som kan klare det for meg. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanhende han bare brukte navnet Jensen i Amerika? Det var slik jeg fant min grandtante som het Tysse, hun kalte seg for Nilsen der borte.Det er en del John Jensen her cemeteriesEn av dem ser ihvertfall ut til å være norsk. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanhende han bare brukte navnet Jensen i Amerika? Det var slik jeg fant min grandtante som het Tysse, hun kalte seg for Nilsen der borte.Det er en del John Jensen her cemeteriesEn av dem ser ihvertfall ut til å være norsk. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver igjen. Han behøver ikke hete John. Hva med Johan, Johannes, Jon osv. Jeg fant en Baltser Johan Hansen f. 1861 Ibestad Troms på gården Fugleberg? Jeg forsto det som om han var ca. 20 år da han reiste i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Fra Ibestad bygdebok: Baltser J. Hanssen f.1861 Fugleberg. Til Wisconsin, USA. Foreldre: Hans Danielsen og Judita Hansdtr. Fugleberg, Ibestad. Det må da være en sterk kandidat? MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for alle innspillene. Først til Åse K.. Baltser J. Hanssen er vel kanskje litt for mye avvik fra det han står registrert som i Census for juli 1920 i USA, John Fugelberg, 58 år? Men som sagt jeg holder alle muligheter åpne.Til Kjellaug. Det som er helt sikkert er at han i Amerika brukte navnet Fugleberg eller Fugelberg som det står i Census. Men selv min gamle tante sier at det var Fugleberg han hette i USA. Det jeg mente var at han kunne skiftet fra Jensen og til Fugleberg.Nå har jeg tatt ny kontakt med en person fra Kvinherad, så får vi se om han finner noen kandidat i fra det området.Ellers har jeg sendt 6 E-post idag til Fugleberg i Seattle for å høre om de kjenner min kandidat. Hvis dere ser tema 8709 så vil dere forstå at hans familie er funnet, men det er han som er mysteriet her.Vel, mer i morgen. Det er tid å si god natt og enda engang takk for alle innspillene. Jeg er litt for trøtt til å kunne tenke klart nå.Vel møtt imorgen! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei, jeg er ikke enig med avviket. Noen forandret på navnene sine dvs. amerikaniserte dem. Om denne Baltser heter Johan til mellomnavn vil det helt sikert være John i Amerika. Det var dessuten ganske vanlig at emigranter kuttet ut sitt eget etternavn til fordel for enten gårsnavnet eller stedet de kom fra. Hva med barna til denne John, de skulle tilfeldigvis ikke ha de samme fornavnene som foreldrene til Baltser?Er dette stedet da?? http://home.online.no/~rebergvo/fuglberg.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Enig med Nina; Baltser er så avgjort eit av dei umulege namna i Amerika, så han er ein sterk kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ibestad bygdebok: Fullt navn Baltser Johan Hanssen, f.1861. Emigrantlister DA, fra Trondheim 29.5.1883 Johan Hanss. ug.arbeidsmann, 22 år, fra Ibestad, til Wisconsin. Magefølelsen sier meg at det er stor sannsynlighet for at dette er rett person.Dette har jo vært spennende!Baltser Johan var forøvrig den yngste av 7 søsken, han var den eneste som emigrerte. Flere av søsknene bodde i Ibestad og har kanskje etterslekt der. MVH. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen! Ja, nå er jeg endelig tilbake. Hadde problemer med å komme meg inn på maskinen idag.Først en takk til både Aase R., Åse K. og Nina for innspillene. Jovist er det interessant og spennende, og jeg bøyer meg for den kvinnelige intuisjonen. Selvfølgelig er det en mulighet for at Baltser kan være min kandidat. Men det jeg stusser litt på er hvor Karen skulle kjenne han ifra?Det er jo et stykke vei fra Nesna og til Ibestad for en farløs ung pike. Men når den store kj. gjør seg gjeldende så kan jo alt skje.Jeg har prøvd å finne en tilknytning til hans bosted og Karens sitt bestemmelsessted i USA, men har foreløbig ikke funnet det. Nå får jeg prøve å ta kontakt igjen med Ibestad og den personen jeg var i kontakt med tidligere. Han er nemlig fra Fugleberg. Kanskje han kan gi meg en oppklaring på mysteriet.Så inntil videre, hjertelig takk, og jeg er selvfølgelig fortsatt åpen for nye innspill.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på dere! Joa, Birger, nå er jeg i sola! Men følger med litt allikavel! Nå ser jeg at jeg henviste til feil temanr. riktig temanr. er 8209.(Her finnes navnene på barna, og hvor de bodde i 1920, samt hvem 2 av dem ble gift med, bare små piker, så Fugleberg-navnet fra denne familien er nok borte).Birger, den kandidaten som er kommet frem, ser veldig interessant ut. Husk at familien jo først bodde i Wisconsin, den eldste datteren var jo født der! Laila m/morgenkaffe i 23 varmegrader....mysigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. HO,HO! Det var da gledelig. Jasså, du har PC-en med deg hvor du enn vandrer: 'En alltid trofast venn':-))Eia var vi der i solen og varmen. Nyt det mens du kan og nyt din kaffe.Jada, diskusjonen går og nå har jeg kontaktet min mann på Ibestad. Han har foeldrene til denne Baltser registrert i sin familiebase, men har ikke Baltser Johan med. Så får vi se hva han svarer. Kanskje han heller ikke har funnet han i USA.Takk skal du har for oppklaringen med temanr.. Det oppdaget ikke jeg. Jeg stoler jo blindt på deg, vet du.Ha en fortsatt fin dag! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle sammen! Nå har jeg akkurat fått svar fra min kontakt i Ibestad, Troms.Han skriver bl. a. dette: 'Så vidt jeg kan se har du funnet frem til riktig mann! Baltser Johan Hanssen er registrert i min slektsdatabase som sønn av Hans Olai Danielsen og Judita Hansdtr. De hadde 7 barn, og Baltser var den yngste.  Jeg har sjekket basen min og der står det at han (Baltser Johan Hanssen) utvandret til Wisconsin, Amerika. Da han var født i 1861 stemmer det bra at han var 58 år i 1919/1920. Jeg finner det rimelig at han kan ha tatt etternavnet Fugleberg, da han ble født der.'Det var det. Så er spørsmålet hvordan man skal få bekreftet riktigheten av at han skiftet navn i Amerika. Er der noen som har gode forslag?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger! Det som er rette veien nå, er å finne John og Karens marriage certificate! Og, skal vi gjette at de giftet seg i Wisconsin, siden eldstebarnet ble født der?De giftet seg sannsynlig vis før barnet ble født..... la oss tenke! Laila (solbrent og småpusset!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.