Gå til innhold
Arkivverket

[#8412] Johannes Nils. Rochenes g. i Fana 1762


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har forsøkt å finne hvilken gard Johannes Nilsen Rochenes kan komme fra. Gardsnavnet er skrevet slik når han gifter seg med piken Maren Andersd. Ø. Natland i Fana 27.6.1762.Paret får datteren Bergitha Margaretha i Sandviken i 1770, da som Nilsen og Andersen.Noen som kjenner til paret, eller kan hjelpe ville jeg satt stor pris på det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Jeg kikket nærmere på Os, og der ble det født en Johannes Nilsen på Røgenes i 1730. Takk for hjelpen!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei! Jeg er en Rokkones,men dette er ukjent. Min gren Rokkoneser kom til Bergen først i 1920-22.Og tar jeg ikke feil er det kun min familie som heter det her i Bergen. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Allis-Elin,Takk for innspill - men årsaken til at dette er ukjent for deg, er sikkert at gården i dag heter Røykenes - men stammen/opphavet til navnet er kanskje noe av det samme?!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Denne Johannes Nilsson Røykenes (Røgenes) var fødd på Røykenes i Os i 1730, men flytta til Fana med familien då han var ni år gammel. Røykenes er 'grensegard' mot Bergen, dvs. mot gamle Fana kommune.Faren heitte Nils Johanson- eller Johanneson og var frå Jølster i Sunnfjord, f. ikr. 1698. Han bygsla garden på Røykenes frå 1728 til 1739. Namnet på kona er diverre ukjend.Johannes Nilsson stiftar tydelegvis familie i Fana i 1762, dét gjer også to av brørne hans:Jon, f.1732; som vert gift med ei Synneva Olsdtr. Riple i 1764 og slår seg til på Øfstebø; og Mikkel, f. 1733, som gifte seg til gard på Nordeide, med ei Margreta Andersdtr.Mvh, Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje,Takk for bistand! Du har godt grep om disse osingene, skjønner jeg! Nå får jeg se hva jeg finner om jølstringen og kona...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

1544/0404/Niels Johannesen/Natland/50 aarDersom det verkeleg er din venn frå Jølster som manifesterer seg her [med alle mogelege atterhald], så tyder vel dét på at Niels J. blir gardbrukar på Natland etter at han seier opp bygslinga av garden på Røykenes og flyttar derfrå i 1739.I så fall ser det ut til at sonen Johannes Nielsen vart gift med ei jenta frå eit anna bruk på same garden (mao. nabojenta). Då sparte han i alle høve tid og energi ... ;-))Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

He...te!Det er seint, konsentrasjonen min har alt lagt seg og avlæringsprosessen i skriving går altfor fort no :-(Eg må retta ein feil, nemleg årstalet; som skal vera 1751 - ikkje 1750. Og i tillegg gløymde eg også å skriva dødsåret inn i lenka eg førte opp.Eg var for sløv - men d har heldigvis med døgnrytmen og ikkje m alderen å gjera ;-))Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hi, hi! Det er lov å være trøtt halv to om natta! Jeg er bare glad du har gitt meg en pekepinn - skal se nærmere på denne Johannesen, det høres jo ut som om du er inne på noe!Takk for bidraget!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. IGI fikk de barna (Johannesen til etternavn): Nils 2/3 1763, Maren Klebo 25/2 1765, Synneve 8/12 1767, Birgitha Margarete 12/9 1770 og David 18/9 1773. Alle født i Sandvigen Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alle barna er døpt i KK, og ved Davids dåp står det: i Sandvigen på Brokkers plads. Johannes heter ved barnas dåp både Nilsen og Nielsen. Kan det var din Johannes Nielsen som ble gravlagt 306 1776 St.M,48 år gl., forpakter på Biskop Friises plads i Sandv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Berit!Takk for hjelpen, Bergitha Margaretha 1770-1809 er stammoren her, har funnet henne og søsknene her på DA.En ting jeg stusser på: Når foreldrene gifter seg heter moren Maren Andersdtr. Ø. Natland, når hun dør heter hun Maren Klæboe. Det navnet får også datteren f. 1765.Hva kan årsaken være til dette? Kjenner noen til Klæboe-navnet i Bergen?Såvidt jeg vet er Marens foreldre Anders Ols. (fra Lien i Os?) død ca. 1756 og Synneva Salomonsdtr. Ø. Natland 1708-1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Neppe. Ingen Ola Lien i Os med son Anders på den tida.Det vil seia, ein Ola Johanness. Lien er brukar på garden Lien frå 1697 til 1736 (d. 1748), men han etterlét seg berre døtre - ikkje søner. Heller ikkje på garden Mobergslien i Os - der brukarane ofte vart skrivne berre Lien - finst det nokon Anders Ols. i det aktuelle tidsrommet. Og plassen (Hole)Lien under Lyseklosteret er ikkje rydda og bygt endå, på den tida er Holelien beitemark for herren til Lyseklostergodset.Men, det er jo mange Lien-gardar i Hordaland. Oluf Rygh sin indeks over 'Norske gaardsnavne', fortel at Lien finst som matrikulerte gardsnamn i både Skånevik og Grindheim sokn i Etne kommune, i Røldal i Odda kommune, i Valestrand i Sveio, på Husnes i Kvinnherad og på Oppheim i Voss. I tillegg er det ei rekkje gardar i H.land der -lien er den siste delen av namnet (x + lien).Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dersom det kan vera til litt hjelp, kan eg sitera det som står i bygdebøkene for Os om Niels Johanson/Johanneson som budde på Røykenes i Os 1728 - 1739, mine merknader i []:'Nils Johanson frå Jølster i Sunnfjord, f. ikr. 1698, fekk bruket då Simon flutte [i 1728]. Kvar han var frå i Jølster veit me ikkje, og me kjenner heller ikkje noko til kona hans. Nils fekk 5 søner her: Johannes, f. 1730, g.1763 Mari Andersdtr. Natland frå Fana / Jon, f. 1732,/ Mikkjel, f. 1733, / Ola f. 1735, / Hans f. 1739.Sonen Jon vart gift I 1764 med Synneva Olsdtr. Riple [d. 1771], g.II Berta Olsdtr. Lund og vart buande på Øfstebø i Fana, s. F.B. 462 [sjå Fanaboka side 462]. Mikkjel vart gift med Margreta Andersdtr. Nordeide i Fana og fekk bruk der, s. F.B. 295. I 1739 flutte Nils med huslyden frå Røykenes. Truleg busette han seg i Fana, der dei tvo [tre] sønerne som nemnd vart gift seinare.' (sitat slutt).Som tidlegare nemnd meiner eg at det den 'Niels Johannesen' som døyr på Natland 4. april 1751 kan vera denne Nils'n - verdt å sjekka?Og den 21. november 1784 er det gravferd i Fana for ein 'Michel Nielsen/Fleslands Søen/54 Aar'. Han 'd. 5 Nov 1784'. Kan dette vera den samme Mikkel/Mikkjel Nilsen som tidlegare budde på Nordeide ?? Staden 'Fleslands Søen' (og ikkje Øen) er truleg ein plass under garden Flesland.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje,Takk for at du følger opp! Jeg jobber videre, men kan ikke si at dataproblemer er noen liten hindring om dagen! Har håp om å finne Nils Johanson fra Jølster blant de utflyttede fra S/F. Det er nok svært sannsynlig at det er samme kar som dør på Natland i 1751. Jeg skal prøve å finne et skifte der også.Takk igjen - så langt!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo.Jeg vet ikke om dette er til hjelp , men i tellingen for 1701 i Jølster er der to Niels som kan passe.På gården Svidalen finnes Niels 1 år med far Johannes Pedersen 30 år , og på gården Rippe Niels Johannessen 2 år.Her er oppsitteren Karen Gundersdatter. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rune,Takk for den! Har sett litt på begge, men ting som tyder på at dette ikke stemmer, er at han får fem sønner, og verken Peder eller Gunder er blant dem, noe som jo ville vært naturlig. Jeg skal likevel nøste videre - selvfølgelig! Og takknemlig er jeg for alle innspill!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er godt mulig jeg er helt på viddene her , men likevel.Du er kanskje oppmerksom på at Niels Johansen Svedalen giftet seg i Fana 24.06.1729 med Synnøve Michelsdatter Giemmeland .Jeg ser at 'din' Nils bl.a. får en sønn Michel.Kanskje er der en sammenheng .Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se der du! Nå begynner det å lukte fugl! TAKK! Jeg skal studere godeste Niels og Synnøve, helt klart!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Synnøve var datter av Mikkel Kristoffersen Y. Hamre ca. 1656-1733 og hans andre kone Brita Jakobsdtr. Lilletveit f. 1737. I bygdeboka står det at hun flyttet til Samnanger, og ikke noe navn på mannen, men det trenger jo ikke bety noe. Søsteren hennes, Marta, ble gift på Øvstebø, broren til Johannes Nilsen (sønn av Synnøve og Nils J.), Jon, overtok bygselen da tante Marta og mannen flyttet til Bergen i 1764. Dèt er jo et godt tegn, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsson

Hei og god morgen! Veldig interessant tråd, da jeg selv er etterkommer av Johannes Nilsen og Maren Andersdtr Natland.Om Johannes Nilsen sine aner har også jeg bare hans far Nils Jonsen/Johannessen fra gården _Ripe_ i Jølster. Men det er godt mulig Nils Jonsen fra Svedalen likevel er den korrekte og det virker jo som den bare styrktes med Rune og Heidis funn!..Om Maren(/Maria??) Andersdtr har jeg mor som dere har nevnt og morfar Salomon Nilsen fra Stend, død i Øvre Natland år 1733. Disse opplysningene har jeg fra en annen behjelpelig bruker på dette forumet som vel også var etterkommer av disse.Mvh, Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Stig,Salomon Nilsen Stend (1665-1733) var gift med Anna Nielsdtr. (Natland) (1671-1737), datteren Synneva levde 1708-1751, og ble begravet sammen med mannen Anders Olsen.Når det gjelder Johannes Pedersen Svidal, har jeg funnet Johannes Pedersen Svidalsnæs gift med Berete Torsd Løsæster 28.05.1703. Det må være hans andre kone, siden han allerede hadde sønnen Nils i 1701. Har kun funnet dette paret foreløpig, som kandidater for hans første ekteskap:Johannes Pedersen Øfvrebøe og Randi Andersd Aalhuus g. 27.12.1698, men vet ikke om denne Johannes flytter til Øvrebø. Jeg poster egen link om det...Vet du forresten hvor Klæboe-navnet kommer inn for Maren Andersdtr. Klæboe fra Natland?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.