Gå til innhold
Arkivverket

[#8426] Nilsine Amundsen i Bergen f. i Austevoll/Sund 1857


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I folketellingen for 1900 kan jeg finne at Nilsine Nilsdtr. Amundsen f. 1857 er gift med Amund Amundsen f. ca 1864 + barna Amund, Lorens og Nils. Jeg antar at det kom flere barn etter århundreskiftet. Dersom du som leser dette kjenner til denne familien eller deres etterkommere, så hadde det vert fint om jeg kunne fått opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vidar Flesland

Jeg har kikket litt på denne familien ifm en antydet kobling til Flesland (i debatt 16569 (25) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&spraak=&sok=16569>Lenke). Jeg ser nå at du tidligere har etterlyst de samme i debatt 8399 Lenke og 8413 Lenke i tillegg til denne. Det hadde vært greit om dette framkom i den nye etterlysningen slik at de som prøver å hjelpe har flest mulig opplysninger. Siden 16569 allerede har blitt ganske rotete velger jeg å svare her.I overskriften her skriver du at Nilsine var født i Austevoll/Sund, men både i FT 1900 for Bergen og FT 1891 Lenke er fødested oppgitt til Sunde. Kan du ha gjort en feilkobling her?Jeg har følgende forslag til framgangsmåte for å avklare noen av spørsmålene du stiller i debatt 16569.1) Se litt mer på om det er denne familien du er på jakt etter. Jeg er ikke overbevist om at Nilsine f. 1857 i Sund Lenke er den samme som hun som gifter seg med Amund Amundsen i 1889 selv om navn, alder og fødested tilsynelatende stemmer her: Lenke .Dersom du finner ut at det er riktig familie du jobber med ville jeg fortsatt med:2) I FT 1891 er fødested for sønnen Amund Severin (f. 1884) oppgitt til Fitje Prestegjeld. Dersom det stemmer bør en rask runde med mikrofilm på biblioteket avklare hvem foreldrene var. Det kan være han som gifter seg her: Lenke3) Send en forespørsel til SAB (f.eks via Arkivforum) om de finner familien(e) i folketellingen for Bergen 1912. Da skulle du få avklart om Nilsine fortsatt levde på det tidspunktet, eller om det er grunn til å gå videre med ett eventuelt nytt ekteskap for Amund (f. 1864). Og du får kanskje også svar på om Amund (f.1884) hadde fått noen barn på det tidspunktet.4) Dersom det er grunn til å tro at Amund (f. 1864) hadde giftet seg på nytt, kan du jo også spørre om SAB kan gi deg fødselsår for Severine Amundsen som dør på Flesland i 1960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg, er ganske sikker på at dette paret er det paret som består av den Nilsine og den Amund jeg har jobbet en del med Lenke. Jeg har snakket en del med noen eldre personer som også har gitt meg litt opplysninger. Denne Amund og Nilsine var i nær familie med hverandre og hadde begge sine røtter fra Stolmen i daværenede Sund. Mødrene kom fra samme slekt i Stolmevaag. Så den saken er ganske grei. Jeg var egentlig på jakt etter om der var flere barn som Nilsine var mor til. Det står i ættesoga for Møgster sogn under gården Våge at moren til Nilsene, Synneve flyttet til Aga i Fitjar. Søsteren til Synneve, Oline ble gift med Amund Amundsen Volden og dette paret flyttet til Siglevik og som senere ble foreldre til Amund Amundsen. Så slektsbåndene mellom Amund og Nilsine skulle tilsi at de var fetter og kusine. Det var heller ikke uvanlig på den tiden at så nære slektninger ble gift med hverandre. Så jeg er ganske sikker i min sak. Nilsine var halvsøster til min bestefar og det var helt ukjent for meg for inntil få år siden. Det er derfor jeg ønsker å nøste opp i denne saken. Jeg har funnet alle etterkommerne etter et av barna til Nilsine, men jeg vet ikke om det var andre. Nilsine døde i 1920 åra ca 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.