Gå til innhold
Arkivverket

[#8428] Mads Andersen, Asker f. ca. 1752 d. 1800


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Kan noen hjelpe meg med mer info om Mads Andersen født ca. 1752 og hans foreldre?? Han giftet seg i 1783 med Kari Johannesdatter (f. ca. 1763-64) fra Nes, Asker. Tror de fikk åtte barn, hvorav datteren Dorthe er en av mine forfedre (er det et 'kvinnelig' ord for det?). Om noen vet noe om Dorthe etter 1824 (da var mannen hennes død og hun flyttet til Christiania), er dette også veldig interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ja ja. Jeg har vært innom kirkeboka for Asker, døpte 1751-54, uten å finne Mads. Kan han komme fra et annet prestegjeld, tror du? Jeg fant oppføringen ved vielsen (lyst 8.12.1782, copulation 28.3.1783 i Tanum kirke), og da var tydeligvis både Mads og Kari på Næs.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg aner ikke noe mer om han. Han ser bare ut til å plutselig være der. Det var vel ingen ledetråder i forbindelse med vielsen heller, kanskje (tenker på om faren hans var oppgitt, om det står hvem som var forlovere e.l.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg greide ikke å tyde begge forlovernes navn, men den ene var Iver Aastad og den andre Niels Olsen T..... Ser m.a.o. ikke ut som fedrene til brudeparet.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Familysearch oppgir en Kari Johannesdatter f. 11.11.1763 som er datter av Johannes Ellefsen og Dorthe Davidsdatter. Pga navnelikheten med din formor Dorthe (dvs oppkalling) kan kanskje dette være 'din' Kari?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det stemmer,- det er 'min' Kari. Hennes foreldre har jeg funnet (pluss enda litt mer tilbake), så det er Mads som er problemet. Kari's slekt på farssiden har hørt til på Nes/Næs i flere generasjoner. Dorthe's far hørte til på Bærum Jernverk. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Jeg prøvde å svare deg på fredagen før påske, men i det øyeblikk jeg sendte falt hele internet hos meg ut. Så jeg får prøve igjen nå. Fra Asker kirkebøker: Gift 28/3 1783(trolovet 8/12 1782)Tanum kirke i Bærum ungk. Mads Anders. Næs og pike Kari Johannesdt. Næs eie. Kausjonister? Iver Aastad og Niels Olsen.Født 11/11 1763 Asker Kari. Foreldre Johannes Ellefs. Næs og Dorte Davidsdt.Karis slekt: Næs gård i Asker (Askerboka s. 233) Johannes Ellevsen fca. 1721, levde i 1787, gift 16/10 1750 Dorthe Davidsdatter. Han var sønn av Ellev Torkildsen f. 1677 - 17/4 1764?(her har jeg gjort noe feil i kladden ang. datoen), og gift med Anne Hansdt. fca. 1682 - 27/4 1747. Han var igjen sønn av Torkild(Torkel) Ellevsen død 1705, fikk skjøte på gården 12/12 1689. Muligens fra Blakstad, Åby. Gift med Anne Johannesdt. fca. 1646 - 3/11 1737, og sannsynlig datter av Johannes Eriksen, leilenning på Næs f. 1615.Jeg fant ingen ting om Mads på Næs i Asker eller Ø.Bærum. Fant heller ikke født Asker/Bærum rundt det tidspunktet du skrev, men han kan jo være født før eller senere, eller et annet sted. Håper dette var til hjelp selv om det kom sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. familysearch er det ikke så veldig mange Mads å velge i, bare 4 stykker.Du har 1 Matz Andersen 10/11 1754 Røyken, og ellers 3 Mads Andersen: 24/8 1749 Bye Hole Buskerud, 6/1 1751 Hole Buskerud og 12/9 1751 Hurum Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.