Gå til innhold
Arkivverket

[#8430] Hans Ols. Fanebust, f.1745 i Lindås


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Ols. Fanebust er døpt 1745 med foreldrene Ole og Kari. Såvidt jeg kan se får paret også sønnene Iver i 1736 og Erich i 1739. Kan noen hjelpe meg videre med foreldrene?Jeg er etterkommer etter Hans og kona Karen Gregoriusdatters datter Olia f. 1780 på Lauaas/Løvås, men står bom fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette var virkelig en tøff nøtt Heidi.Jeg fant ikke ut så mye i kirkebøkene. Det jeg gjorde var å gå inn på skifter og skiftedesignasjoner Nordhordland og se der om det fantes noen passende skifter fra Fanebust. Der var det ingen så vidt jeg kan se. En annen ting jeg gjorde var å søke etter formyndere på designasjonene og jeg fikk faktisk et treff i 1740.27 juni var det skifte etter moren Kari Olsdatter Fammestad. Barna:Erich, 5 aar, formynder Faderen Niels Olsen Fammestad.Ole, 3 aar, formynder var Ole Hansen FanebustJoen, 1 1/2 aar, formynder Ole NorlandHvilket slektskap/svogerskap det er mellom Fammestad og Fanebust/Norland vet jeg ikke, men du kan gjerne ta utgangspunkt i dette. Jeg finner ingen Ole Hansen Fanebust død i Lindås. Men jeg finner en Kari Bertelsdtr. Fanebust (ca. 1697-1763). Kanskje det er henne som får de tre sønnene Iver døpt 18.12.1736, Erich døpt 25.01.1740 og til slutt din Hans i 1745. Håper dette var litt til hjelp.Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Kenneth!Takk for at du alltid har tid til meg! :-)En Ole Erichs. Fanebust gifter seg 11 Jan 1756 med Siri Olsdtr. Solend, hvis han er den samme som min, skulle vel min Kari være død før 1756. Men jeg er usikker på om denne Olen er den samme, hvis ikke var det tre Oler på Fanebust samtidig (En Ole E. til gifter seg et par år etter) - navnebrødre igjen, kanskje? Noe som tyder på at han kan være den samme, er at han døper en Erich i hvert ekteskap (f. 1739 med Kari og f. 1759 med Siri).Det som også slo meg, er at Kari kan være en Iversdatter fra Fanebust, eller at hun først var gift med en Iver, siden første sønnen får dette navnet. Kanskje var verken Ole eller Kari fra Fanebust, men Kari gift med en kar der, og Ole var hennes andre ekteskap...Jeg får pløye videre, takknemlig for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tja... Den Ole Erichsen Fanebust du refererer til ble døpt 3 august 1734 som sønn av Erich Fanebust. En annen ting er at Ole Erichsen Fanebust dør i 1777, 43 1/2 år gammel. Derfor vil jeg med meget stor sannsynlighet gå utifra at Ole Hansen Fanebust som er nevnt i 1740 er din forfar. Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du tror ikke det er to Ole Erichsen, altså? Iflg. vigde i Lindås er den Ole Erichsen som gifter seg 1756 soldat. Den Ole Erichsen som gifter seg et par år etterpå er ungkar... Hmmm.Forøvrig har jeg pløyd tingbøkene, ingen Ole Hansen på Fanebust der, men en Ole Halstensen, som er død før 1728, ingenting om hans etterkommere.Rart hvis Kari er en Bertelsdatter at de ikke får noen Bertel, forresten?Jeg får lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.