Gå til innhold
Arkivverket

[#8435] Rundtom, en plass under Horgen eller Neberg


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Noen av mine forfedre bodde på Rundtom i begynnelsen av 1800 tallet. Har funnet 4 av deres barn som døpt. Fødestedet er oppgitt som Rundtom, det er nå greitMen hvilken gård lå Rundtom under Horgen eller Neberg (varierer noe), eller er det flere plasser med samme navnGjelder Eiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heisann, Magne! Iflg. gårdsmatrikkelen for 1886 (på RHD) er det en Rundtom både under Kors-Horgen og Neberg Nordre. Så du kan jo bare velge? Laila (solbrent....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne - Det har vært minst to Rundtom i Eiker. En lå under Horgen el. Lysaker. Finnes vel faktisk 'rester' i form av et gateskilt i Krokstadelva idag.Litt opp mot skogen fra Tråkka i Krokstadelva, hvis det sier deg noe. - - Det har nok også vært et Rundtom under Nebberg - liggende på Steinbergområdet.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jo jeg har vært på Tråkka, for en stund siden :) men kan ikke huske å ha sett noe derI 1801 bor Johan Henriksen på Neberg (Nordre). Hans første kone dør i 1808.på Rundtom Han gifter seg i 1810 med Gunhild Amundsdtr Teje. Ved deres første barn i 1810, er de på Rundtom u Horgen. i 1814, R.tom u Neberg samme i 1819 men under Horgen igjen i 1823 Men da Johan dør i 1825, er de tilbake under Neberg. Sønnen Amund blir senere gift med dattera på Nordre Neberg...Kan jeg da regne med at de har bodd under Neberg hele tiden, og at presten kanskje har blandet disse plassene (skal jeg sende deg en solkrem Laila, virker som du trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

neida, Magne, trenger ikke. Har faktor så det holder, gjelder bare å smøre hele tiden, og det rekker man jo ikke........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen - Tror ikke du skal regne med at de har bodd på Nedberg hele tiden, men, sannsynligheten ligger vel der,og at presten da har rota litt. Ville i så tilfelle ikke være den første presten som roter.Det var veldig med flytteaktivetet blant 'husmenn' i Eiker på den tiden. Men, det skurrer litt i mine ører at folk flyttet att og fram over elva. Men, som sagt,de kan jo ha gjort det.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen - Intet nytt under solen, men da er det vel denne Amund som gifter seg 4. Oktober 1844. Kan du kontakte meg på tor.kenneth@c2i.net --- Vi som stammer fra Jøger Gulbrandsen....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Sant nok. Men,like fullt er det et par kilometer mellom Rundtom i Krokstadelva og Rundtom på Steinberg.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne - I ditt første innlegg sier du at du har funnet fire avkom av Johan og Gunhild. Ved et nylig foretatt foreldresøk på Fam.Search fant jeg fem. - Borger i 1810, Anne M. i 1811, Karen C. i 1814, Amund i 1815 og Nils i 1823.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann,Jo jeg vet at Johan og Gunhild fikk 5 barn, men har kun fått somlet meg til å finne 4 av dem døpt. Og du har rett, det er den Amund som gifter seg i 1844, han og kona havner siden på en del av NebergTakk fot all info :)Mail er underveis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.